Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Jag skulle bli glad för vilket som! Däremot om någon form av kaffe erbjuds så försöker jag tänka på att fråga innan om någon typ av mjölk/grädde/mjölkersättning finnes. Annars tar jag hellre vatten/vad som helst annat som erbjuds.

För att vara gäst är jag inte kinkig alls, tycker det är gulligt när icke kaffedrickande människor anstränger sig lite lagom (mycket känns det som att jag är jobbig) men är absolut minst lika tacksam om inget form av kaffe finnes! Jag gillar ju också tanken att inte ha en massa saker hemma man inte nyttjar/nyttjar tillräckligt ofta och är all in på det. Hade själv ingen kaffekokare länge. Då fick gästerna snabbkaffe (som jag själv drack det lilla kaffe jag gjorde då).

Min mor har länge haft en kaffekokare och ett paket kaffe (som ju är öppet way över 10 dagar) för att hon och hennes gäster (de är synnerligen raka och ärliga i hennes lilla krets) tycker det är trivsamt liksom. Där bidrar kaffekokaren och kaffet trots att det inte är just min mamma som dricker eller den används på daglig basis. Hon gillar att göra kaffe åt oss barn när vi är på besök även om min bror har en komplicerad relation till kaffe 😁
 
Jag hade nog blivit besviken om jag var bjuden på fika och varken te eller kaffe erbjöds, vilket som funkar för mig. Däremot hade jag blivit extra glad om jag blev erbjuden kaffe trots att värden/värdinnan inte dricker kaffe själv, och har absolut inget emot att dricka snabbkaffe :) det är vad jag själv dricker hemma, jag tycker det kan vara bra mycket godare än "fint maskinkaffe Ala Starbucks". Såklart finns det godare och mindre gott snabbkaffe, det finns ju bra många olika sorter nu för tiden. Innan jag blev kaffedrickare själv så hade jag en liten burk snabbkaffe för att kunna erbjuda, då jag kände mig som en bättre värd då :)
 
Oh, det var en intressant aspekt! Morgonkaffe tänkte jag ju inte alls på, men för övernattande gäster kanske det är dagens viktigaste kopp?

Jag har sällan gäster och när jag har det förvissar jag mig alltid innan om att jag har vad de vill ha, vi känner ju alltid till varandras vanor. När jag inte drack kaffe hemma tog vänner med kaffebehov med sin termosmugg bara tex.

Men ja, vid övernattning tänker jag att det är ännu viktigare! Kanske med kaffet, kanske med annat. Åtminstone för egen del. Och jag kollat alltid av med övernattande gäster vad de vill ha till kvällsmat/frukost beroende på när vi har möjlighet att handla något jag missat/de kommit på de önskar. Jag är på nivån att jag tar för säkerhets skull med mig egen macka/dricka om jag ska sova någon annanstans än hos närmsta familjen. Finns det något vidrigare än att somna/vakna hungrig pga andra vanor eller att det bara finns stark apelsinjuice till frukost tex. Så många matpreferenser 🙈
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Jag är kaffeälskare och skulle sakna kaffe om jag blev hembjuden på fika/mat.. Men jag skulle vara klädsamt tyst och ta med mej en termos at tja i bilen på väg hem nästa gång😁
 
Jag tar ju inte hem besök (kommer folk förbi vill jag oftast inte att de ska stanna så de får varken kaffe eller te. 😅 ) och går generellt inte på besök heller. Men när jag jobbar hemma hos folk och de erbjuder varm dryck säger jag ja till kaffe men nej till te, och blir besviken om kaffet som utlovats är av den frystorkade varianten.
 
Jag dricker inte kaffe så mej gör det inget om det inte finns kaffe. Tycker det är lite irriterande att folk mer eller mindre alltid tar för givet att man dricker kaffe. I perioder så dricker jag te däremot, förutsatt att det finns mjölk.

Här hemma så finns det inget kaffe heller. Äger en kaffebryggare. Syrrans gamla som jag fick för att hon ville köpa ny och tyckte jag kunde behöva om det kom nån på besök, typ en gång om året när man fyller år
 
Jag Har för övrigt en kaffebryggare och när jag har önskade gäster (ofta sådana som stannar några dagar) används den efter behag. Har smakligt bryggkaffe hemma, men sällan socker och aldrig mjölk.
 
Och det kan man inte göra utan kaffe??
Och @Enya. Ni missförstår. Jag kommer inte servera endast kaffe och kalla det att skämma bort mina gäster. Jag kan skämma bort mina gäster på en mängd andra sätt, men tråden finns därför att kaffe är en sak jag inte har någon koll på alls. Poängen med tråden är ju just att ta reda på om det är en så pass viktig grej för folk att det upplevs som att något väsentligt saknas om det inte finns. Och jag tycker inte jag har skämt bort en gäst som sitter och längtar efter kaffetermosen i bilen, eller för den delen att få svänga in på Max på vägen hem. Förstår ni? 😊
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Hade självklart inte blivit besviken om jag inte blev bjuden på kaffe hemma hos någon annan. Däremot hade jag nog blivit lite förvånad- har nog aldrig varit med om att inte bli bjuden på det (sen jag fyllde 25 åtminstone..) :)
 
Precis som att jag helst äter det som värden äter så vill jag helst dricka det som värden dricker. Det är den delade upplevelsen som är det viktiga, att få med nyfikenhet och kärlek uppleva det som just den personen tycker bäst om.

(Men om det är kaffe hoppas jag ändå att det inte är pulverkaffe, och om det är te hoppas jag att det inte är Lipton... men de få som dricker sånt och finns i min närhet älskar jag ändå, såklart.)

Själv har jag minst en sorts kaffe och minst 12 sorters te (+ havremjölk, socker, honung, citron), och brukar även ge gästerna alternativet varm choklad, vatten, saft/jos/iste (alltid hemmagjord!). Men allt jag har hemma är ju sådant jag gillar (inte mjölk, socker, citron i kaffe/te dock) så jag brukar ta samma som gästen om det inte är så att jag av någon anledning behöver koffeinfritt.
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Skulle själv inte sakna det, då jag inte dricker kaffe, men jag har alltid kaffe hemma åt ev gäster. Det hör liksom till, att fråga om nån vill ha kaffe.
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Kaffe är en självklarhet!
Men har många vänner som inte dricker kaffe och inte alltid har hemma. Och jag gillar dom ändå såklart- även deras fika.
Men om de bjuder in brukar de ofta köpa ett paket snabbkaffe. Det duger fint.
Tror I vår väldigt vuxna umgängeskrets att man numer alltid får erbjudandet om kaffe eller te om det är fika eller middag och någon bjudit in.
 
Kan inte välja något av alternativen för inget passar riktigt hur jag tänker. Jag tycker absolut inte att man MÅSTE bjuda på kaffe, men jag saknar det lite om jag inte får det. 😅 Ledsen blir jag dock inte. Kan ta en kopp när jag kommer hem. :rofl:
 
Kan inte välja något av alternativen för inget passar riktigt hur jag tänker. Jag tycker absolut inte att man MÅSTE bjuda på kaffe, men jag saknar det lite om jag inte får det. 😅 Ledsen blir jag dock inte. Kan ta en kopp när jag kommer hem. :rofl:
Nu är det där med gästliga rättigheter inte så allvarligt menat :) Att du saknar det lite räcker gott och väl!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp