Ledtillskott

Jag funderar på om det inte är så att hög molekylvikt är viktigt när man injicerar i led. Och att det inte tas upp lika bra oralt.
Jag är dock inte helt 100.

Vissa preparat med annat än bara Hyaluron i är det karens på. Värt att notera..
 
Gav min gammelman (med atroser och lite annat, stel) Nyponskal från Borgeby kryddgård och Flexijoint.
1 dl nypon och 1½ mått (vet ej vikt) Flexijoint, varje dag, året runt
Kallblodstravare, 580 kg, blev 31 år
 
Jag funderar på om det inte är så att hög molekylvikt är viktigt när man injicerar i led. Och att det inte tas upp lika bra oralt.
Jag är dock inte helt 100.

Som jag förstod det är hyaluronsyra med hög molekylvikt antiinflammatoriskt medan låg är proinflammatorisk. Så även om den höga är svårare att ta upp så är det den som är att föredra för att motverka inflammation. Jag har inte hittat någon studie på häst på oralt tillskott av endast hyaluronsyra men många som testar det verkar ju nöjda.

Det råder fortfarande delade meningar om hyaluronsyra har effekt ens vid injektion i led. I vissa studier så har det effekt och i andra inte.
 
Någon som provat Gonex? Eller annat preparat med grönläppad mussla? Vart rekommenderad den av veterinären. Är ju rätt dyrt då det kostar 550kr månaden men värt det om det funkar. Annars vart jag rekommenderad att allmänbehandla med Pentosan intramuskulärt en gång i månaden hela tävlingssäsongen och det kostar 1000kr per dos. Hon trodde väl mer på att allmänbehandla än att ge något oralt men om det var nåt som kunde funka så var det Gonex.
 
Måste ju isf finnas ngt renare än en produkt med 78 % socker och 20 % mussla?

Jag panikköpte en flaska från Trikem men har fått mer info av bla @spaderÄss o kommer starkt överväga att blanda eget. Det är rätt lite av substanserna i de flesta sammansatta tillskott.
 
Nu har jag nördat klart och tydligen har de St Patricks dayrea lämpligt nog också :D

Funderade innan på Trikem då det innehåll hyfsade bra grejer o min hovis är åf. Tror att även om jag får betala tull o moms eller vad det nu är från USA så borde det bli billigare o jag kan ge precis vad jag vill.

Tänkte beställa:
1.5 kg Glukosaminsulfat KCl
1.5 kg Kondrotinsulfat
50 g hyaluronsyra med molekylvikt på 1.29 kDa (blandar gel själv tänkte jag)

Om jag räknar på doserna 10 g, 7.5 g och 0.18 g och slår ut frakten på antalet dagar varan som räcker kortast (150) så skulle det kosta mig 14.35 kr/dag och då ger jag precis det jag vill ge o kan justera vid ny info. Övriga råvaror räcker 200 resp 278 dagar.

Trikems stora fp med deras doser 7.5 g, 3.75 g och 0.1 g exkl frakt (gratis på deras sida) skulle kosta 40.23 kr. Motsvarande doser från USA + 1 dags frakt skulle kosta 9.35 kr.

Jag misstänkte det skulle vara skillnad i pris men inte sådan skillnad :o

Fick för mig att det var 100 kr + 30 % på allt om paketet fastnar i tullen. 100/150 + 30 % på dagsdosen får jag till 13.02 kr. Fortfarande 3 ggr dyrare m Trikems.

Jag tänker inte ens räkna på vad de där dyra preparaten kostar. Speciellt inte som ett av de dyraste har den lägsta molekylvikten av alla jag frågat.
 
Vilken bra tråd. :)

Jag har också funderat på ledtillskott men vet ej vad som är bäst att ge. Min häst är fräsch men han är 18 år så jag vill ge något som är lite förebyggande/uppbyggande för att förhindra att han får ledproblem.
 
Flashback. Är A 18?! Nu känner jag mig väldigt gammal, är 5 i mitt huvud fortfarande!

Är du med i @spaderÄss fodergrupp? Hen har nu i dagarna lagt ut en liten artikel om ledtillskott som hjälpte mig massor!! Du testade aldrig det där på R fr England (om jag minns rätt, har läst hur många ledtrådar som helst senaste veckan)?
 
Jag tänker även beställa LitoVet nästa vecka under Gbg HS om jag inte hittar ngn ny info om detta tills dess. Tänker gå all in på dessa 4 o sedan efterhand plocka bort. De ska ha erbjudanden under stora tävlingar o samma på hemsidan så då kan man ju lika gärna beställa hem isf för o släpa runt på mässan :)
 
Flashback. Är A 18?! Nu känner jag mig väldigt gammal, är 5 i mitt huvud fortfarande!

Är du med i @spaderÄss fodergrupp? Hen har nu i dagarna lagt ut en liten artikel om ledtillskott som hjälpte mig massor!! Du testade aldrig det där på R fr England (om jag minns rätt, har läst hur många ledtrådar som helst senaste veckan)?

Vad är detta för fodergrupp? :d
 
Har inte erfarenhet av att användning till häst, men i alla fall till hund verkar Aktiv Hund (Finns till häst, då under namn Aktiv Häst), som är/innehåller grönläppad mussla, vara klart bättre än "vanligt" glukosamin. Enligt tillverkarna beror det främst på att det innehåller glukosaminoglykaner som ska tas upp och användas bättre än det glukosamin som finns i tillskott utan grönläppad mussla. Vet många som använt till sina äldre hundar och märkt stor skillnad, varav en del provat andra glukosamintillskott också men inte tyckt det gett lika bra effekt. Har en äldre tik hemma som får halvdos sedan halvår tillbaka och blev märkbart piggare efter någon vecka då vi började med det.

Med tanke på tydlig skillnad det blir hos många hundar, så kommer grönläppad mussla vara mitt första alternativ den dagen jag vill börja ge ledtillskott till min ponny. Just Aktiv Häst innehåller 75% extrakt från grönläppad mussla och 25% nyponextrakt. När jag googlar verkar det finnas en dyrare variant som innehåller enbart extrakt från grönläppad mussla med.
 
Flashback. Är A 18?! Nu känner jag mig väldigt gammal, är 5 i mitt huvud fortfarande!

Är du med i @spaderÄss fodergrupp? Hen har nu i dagarna lagt ut en liten artikel om ledtillskott som hjälpte mig massor!! Du testade aldrig det där på R fr England (om jag minns rätt, har läst hur många ledtrådar som helst senaste veckan)?


Jo det gjorde jag men kommer inte ihåg vad det heter haha. Det var dyrt så slutade ge det.

Jag tror också han är 5 år och min lilla häst, tiden går så fort!
 
Har inte erfarenhet av att användning till häst, men i alla fall till hund verkar Aktiv Hund (Finns till häst, då under namn Aktiv Häst), som är/innehåller grönläppad mussla, vara klart bättre än "vanligt" glukosamin. Enligt tillverkarna beror det främst på att det innehåller glukosaminoglykaner som ska tas upp och användas bättre än det glukosamin som finns i tillskott utan grönläppad mussla. Vet många som använt till sina äldre hundar och märkt stor skillnad, varav en del provat andra glukosamintillskott också men inte tyckt det gett lika bra effekt. Har en äldre tik hemma som får halvdos sedan halvår tillbaka och blev märkbart piggare efter någon vecka då vi började med det.

Med tanke på tydlig skillnad det blir hos många hundar, så kommer grönläppad mussla vara mitt första alternativ den dagen jag vill börja ge ledtillskott till min ponny. Just Aktiv Häst innehåller 75% extrakt från grönläppad mussla och 25% nyponextrakt. När jag googlar verkar det finnas en dyrare variant som innehåller enbart extrakt från grönläppad mussla med.

Tror det var rätt stor skillnad på häst o hund dock. Men kan ha fattat fel :)
 
Stor skillnad i upptag emellan häst och hund eller emellan preparaten? Tillskotten för hund och häst är mer eller mindre samma, skillnaden är att det är i tablettform till hund.

Ja jag tror grönläppad mussla mest var dyrt till häst :D Men jag kan mycket väl ha fel :)
 
Är rätt säker på att det är billigare per g för häst, men i slutänden blir det ju dyrare då doseringen för häst är högre än för hund.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej alla ni som ger ledtillskott som ni anser fungerar! Om det redan finns en liknande tråd kanske moderator kan flytta detta inlägg...
Svar
9
· Visningar
2 902
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Min häst får Glucovet som innehåller: Innehåll per 100 g MSM (metylsulfonylmetan) 62,50 g Glukosamin (HCI) 22,50 g Kondroitin...
Svar
0
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp