Ledtillskott

Måste ju isf finnas ngt renare än en produkt med 78 % socker och 20 % mussla?

Jag panikköpte en flaska från Trikem men har fått mer info av bla @spaderÄss o kommer starkt överväga att blanda eget. Det är rätt lite av substanserna i de flesta sammansatta tillskott.

Ja det är ju rätt låg andel mussla men enligt min veterinär så är detta det enda tillskott som innehåller musslan på rätt berett sätt. Andra tillskott bereder musslan fel så hästen kan inte ta upp den lika bra. Den förstörs i viss grad. Detta ska hon ha läst i en relativt ny studie. Så därför rekommenderar hon just Gonex.
 
Ja det är ju rätt låg andel mussla men enligt min veterinär så är detta det enda tillskott som innehåller musslan på rätt berett sätt. Andra tillskott bereder musslan fel så hästen kan inte ta upp den lika bra. Den förstörs i viss grad. Detta ska hon ha läst i en relativt ny studie. Så därför rekommenderar hon just Gonex.

Och det var just till häst? Jag har bara fått tips om att det är just till hund mussla gäller för häst, därav min undran, trodde ju också det var vad som gällde i början av mitt letande. Min vet säger glukosaminsulfat KCl o dr Kellon att även HCl funkar.
 
Försökte köra Equitop Gonex-kulorna i mixer. Blev ej bra... Köket stinker och jag kastade all produkt som jag hade kvar. Inte en chans att hon skulle äta det.... Det må vara effektivt och bra, men lukten är verkligen VIDRIG!
 
Och det var just till häst? Jag har bara fått tips om att det är just till hund mussla gäller för häst, därav min undran, trodde ju också det var vad som gällde i början av mitt letande. Min vet säger glukosaminsulfat KCl o dr Kellon att även HCl funkar.
Ja det var till just häst..
 
Försökte köra Equitop Gonex-kulorna i mixer. Blev ej bra... Köket stinker och jag kastade all produkt som jag hade kvar. Inte en chans att hon skulle äta det.... Det må vara effektivt och bra, men lukten är verkligen VIDRIG!
Hmm.. då kan jag ju glömma att min häst kommer äta det. Han som är kinkig deluxe i vanliga fall..

Upplever ni som använt Aktiv Häst att den är lika svår att få i dem? Den ska ju också lukta fisk men är ju mer koncentrerat så man ger mindre.. Men det lär ju lukta av sig till allt foder man blandar det i.
 
Jag har gett Chondrogen till min häst med spatt i olika omgångar, just nu går han utan under en period för jag får för mig att kroppen hans slutar producera eget om man tillsätter utifrån under för lång tid.
Jag tycker mig märkt skillnad när jag satt igång med det, han blir jämnare rörlig och piggare. Utan har han dåliga och bra dagar och det varierar rätt mycket mellan dessa, med Chondrogen har han oftast de bra dagarna. Har märkt när jag tagit bort det tidgare att han blir stelare efter några dagar. Provade ta bort för ca ett år sen och satte in det igen efter några veckor för han gick så dåligt, blev bra igen när han fick det igen. Den här gången ersatte jag med BoT nyponskal och det verkar ha fungerat hyfsat, blev ingen dipp direkt Chondrogenet hade gått ur kroppen.

En skopa (14 ml) ges till 500 kg häst varannan dag och innehåller:
Glucosaminsulfat 5000 mg
Kondroitsulfat 5000 mg
Hyaluronsyra 100 mg
Mangansulfat 20 mg

Hittar dock inget på återförsäljarens hemsida om molekylstorlek, så här står det dock om kombinationen: Glukosamin har tillsammans med Kondroitin och Mangan gynnsam effekt på ledbrosket, hyaluronsyra hjälper till med ledväskans densitet.
 
Ja det är ju rätt låg andel mussla men enligt min veterinär så är detta det enda tillskott som innehåller musslan på rätt berett sätt. Andra tillskott bereder musslan fel så hästen kan inte ta upp den lika bra. Den förstörs i viss grad. Detta ska hon ha läst i en relativt ny studie. Så därför rekommenderar hon just Gonex.

Du skulle inte kunna pm:a vilken veterinär det är? Skulle vilja ta del av studien hen refererar till.
 
Krafft's "nya" tillskott Joint Support, hur verkar det?

MSM (Metylsulfonylmetan) 500000 mg/kg
Glukosamin 34000 mg/kg
Kondroitinsulfat 27000 mg/kg
Hyaluronsyra 1733 mg/kg
 
Krafft's "nya" tillskott Joint Support, hur verkar det?

MSM (Metylsulfonylmetan) 500000 mg/kg
Glukosamin 34000 mg/kg
Kondroitinsulfat 27000 mg/kg
Hyaluronsyra 1733 mg/kg


Jag håller på att läsa på mer om olika tillskott.
Men att avgöra om det är ett bra preparat behöver man veta mer än mängd av ämnet. Man måste veta i vilken form det är.
Bla molekylvikt, om det är sånt som tas upp bäst i geleterad form, vilken typ av tillskottet det är(finns olika med olika kemiska beteckningar).
Jag har inte läst på om kraffs produkt än.
Men tänkte ta och snoka lite någon dag inom kort och jämföra fler tillskott.
 
Någon som vet något om flaskan med HA (hyaluron acid - vet ha 0,66%)man kan beställa från Po***wa? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej alla ni som ger ledtillskott som ni anser fungerar! Om det redan finns en liknande tråd kanske moderator kan flytta detta inlägg...
Svar
9
· Visningar
2 902
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Min häst får Glucovet som innehåller: Innehåll per 100 g MSM (metylsulfonylmetan) 62,50 g Glukosamin (HCI) 22,50 g Kondroitin...
Svar
0
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp