nevin

Trådstartare
När börjar barnleka MED och inte bara bredvid andra barn eller vuxna?


Jag blev jagad igår av en liten ettåring (sonen alltså), han höll sin "farliga" haj i handen och lät som en skräcködla! När han kom ikapp mig höll han hajen mot min mage och morrade och såg ut som om han ville skrämmas, jag skrattade och låtsades vara rädd, och det var verkligen roligt tyckte han:laugh:


Tycker det är tidigt att leka på det sättet, men det kanske är nu det här börjar utvecklas, någon som vet?
 
Sv: Lekar?

Hihihi!

Min son älskar när man leker kurragömma med honom. Skitskoj. Hna tycker det är så roligt när man springer och gömmer sig och han hittar en.
 
Sv: Lekar?

Man brukar säga kring/efter tre års ålder. Även om din son leker med dig på det viset, är det ett steg kvar mot de lekar som man egentligen menar med att "leka med varandra" och inte bredvid. (Men visst lekte han ju med dig!)

Han kan ju ännu inte bestämma att någon ska leka mamma och någon storasyster osv. Hans lekar är ju ännu inte så komplexa och det finns ännu inte den kommunikationen. Han kan nog inte ens så många ord och kan tänka så abstrakt :)

Om jag skulle försöka mig på ett exempel så skulle han berätta för dig vad du skulle göra. Jag gör så här, då ska du mamma göra si eller så. Eller så kan du vara hajmamman, eller en annan haj som äter den här hajen osv. Språket och fantasin är så mycket mer inblandat.

Visst kan tvååringarna sitta och leka i sandlådan tillsammans, men att lyssna på fyraåringarna när de leker sina fantasilekar är ju ett jättesprång!

Jag förnekar inte att jag skriver lite rörigt.

GONATT!! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lekar?

Jag minns när vår första son började skoja/busa med oss på liknande sätt som du beskriver. Jag blev oxå förvånad och det kändes som ett stort steg. Men det kanske inte direkt handlar om "leka med"...? Jag ser det nog mer som att han började utveckla sin humor. Vi hade ju busat med honom på olika sätt sedan han var pytteliten, men nu plötsligt kunde han liksom busa tillbaka.:love:
 
Sv: Lekar?

Nej, det stämmer nog att han inte är på den nivån än, jag reagerade på att han började leka så här då inte ett enda av min 4 syskon eller min egen son lekt så här tidigt. Det var så uppenbart att den leken var tillf ör att busa, och det är kanske som havreflinga säger, att det är humorn som börjar utvecklas hos lilleman. Kul som attan är dte iallafall, nu har jag bara en arbetsdag kvar, sen ska här lekas med barn;)
 
Sv: Lekar?

Mina interagerade och lekte med varandra innan ett års ålder.
Jag frågade en barnpsykolog om den gamla skrönan "barn har inte behov/leker inte med andra barn innan 3 års ålder" men hon sa att det var osant och gammal forskning som inte utförts korrekt. Barn leker med varandra och inte bredvid långt tidigare.

Sedan finns det förstås individuella avvikelser och skillnader i miljö, mina tjejer är ju uppväxta ihop ända från början så det fanns ju ingen "avvaktandefas" där.
 
Sv: Lekar?

Hmm, vad intressant, ska konsultera min kära vän google lite nu tror jag!
 
Sv: Lekar?

Jag som pedagog tolkar det annorlunda än vad barnpsykologen gör.

Två tvååringar kan sitta i sandlådan och bygga på ett berg. Det ena barnet tänker *wow jag bygger på ett monsterberg* Det andra barnet tänker *wow jag bygger på en jättehög*. De leker och bygger lika glatt för det även om det inte är helt uttalat vad det är för något de bygger.

Två fyraåringar som sitter och bygger på samma berg kan prata om det. Ny bygger vi det här berget och sen kan vi göra det och det. Vi bygger ett till berg och så kan du gräva en väg mellan dem.

Jag ser det alltså mer som brist i kommunikationen än att de inte leker med varandra. Med brist i kommunikationen menar jag att tvååringar helt enkelt inte kan så många ord och de kan inte uttrycka sig på samma sätt. De kan inte uttrycka sin fantasi på samma sätt och har inte lika lätt att berätta vad de fantiserar "framåt" i leken.

Jag har suttit åtskiliga timmar och lyssnat på alla mamma, pappa, barn-lekar på mitt jobb och visst är det en milsvids skillnad mellan tvååringarna och fyraåringarna. Det behövs inte ens en vetenskaplig bevisning för att upptäcka det.

Däremot om det finns något äldre med i leken med en tvåring så kommer ju leken så klart mycket mer framåt eftersom att det finns någon som är "bättre" på att berätta och kommunicera med ord. En tvååring kan också sitta och berätta för mig vad han/hon har ritat, vad han/hon leker och fantiserar om. Men det är inte lika lätt för en annan tvååring att vara mottagare av den informationen som det är för mig.
 
Sv: Lekar?

Det beror väl på vad du menar med att interagera och leka tillsammans, två stycken 2-åringar som ger varandra leksaker och tillsammans "jobbar" på samma berg anser jag definitivt interagerar även om de inte kommunicerar muntligen runt det (vilket dock mina barn gjorde i den åldern).

Bygger de däremot varsitt berg dit de har all sin kocentration riktad så leker de bredvid varandra och inte med varanda.
 
Sv: Lekar?

Jo egentligen skulle jag börjat mitt inlägg att skriva vad man tolkar som "med varandra". Men jag glömde bort det. Det blir ju en tolkningsfråga också. Du och jag har olika uppfatningar om det.
 
Sv: Lekar?

Jag har en son som är 2 år och 3 månader. När han inte är på dagis så pratar han om sina "dagiskompisar", och när vi kommer till dagis så har "dagiskompisarna" väntat på honom och dom sätter genast igång och leka med varandra. Jag har smugit efter och lyssnat på dom och jösses alltså! Trodde inte att 2åringar kunde prata på det viset! Men det är kul att lyssna!
 

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 132
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 600
Senast: Soapbubble
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 759
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 920
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp