Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Leksaker

Min son hatade dockorna redan från början, så valet var enkelt...
 
Sv: Leksaker

Sonen har tidigt visat att han vill vara Byggar Bob, bilar av alla dess sorter är roliga. Syrrornas dockhus är roliga om man kan få förstöra för dem...... riktiga traktorer är häftiga och köra häst o vagn (han ska hålla pisken) är också roligt. Rida har kommit nu som först i 2 års ålder. Av Duplo och Lego bygger han gärna flygplan. Dockor är sällan han leker med. JO hans Byggar Bob docka......
Vi köper sällan leksaker så vi redan har så många men det har nog blivit så att vi köper bilar till honom när vi får råd då det är det han vill leka med.
 
Sv: Leksaker

alazzi skrev:
Försöker ni köpa "könsneutara" leksaker eller har ni redan från början valt "flick" eller "pojk" leksaker?

Jag köper inte gärna "brandstation" eller "formel1" varianter men gärna "bondgård" till dottern så redan där har jag ju valt "flick" variant.

Tänker ni på könsperspektivet vid val av leksaker?

OH, ja! Att jag tänker och tycker synd om mitt barn som vill ha "fel" sorts leksaker och kläder. Det skär i mig när andra kommenterar barnets "felaktiga" önskan/vilja. :confused: Det andra barnet ville också ha "fel" sorts saker, men möttes då av glada tillrop. :smirk:

Häri finns en stor problematik som jag upplever kan vara mycket skadlig för barnets självkänsla och utveckling. Jag känner mig ofta maktlös; jag kan inte hjälpa mina barn på det sätt jag skulle vilja. Vad hjälper det att jag accepterar alla leksaker och kläder när det inte finns andra som gör det (och som inte kan knipa igen käften och kommentera eller på annat sätt markera sin ståndpunkt)?
 
Sv: Leksaker

Varför skulle hon inte kunna kompromissa?
Att barn tar plats och ifrågasätter (min dotter är fullt verbal och kan ifrågasätta på ett trevligt sätt) innebär inte att dom inte kan kompromissa och jag lämnar sällan "företräde utan att pruta" så varför skulle min dotter göra annorlunda?
Hon kan och gör det i leken men att alltid göra det är att skapa problem för barnet när den blir vuxen.
Genom att ofta ifrågasätta (syna sömmarna och är dom synade tillräckligt många gånger så måste hon inte göra det igen) så får du ett barn som också vågar säga nej och inte lika lätt göra dumma saker pga grupptryck tex. Visst kan det ibland vara jobbigt med barn som ifrågasätter men det är så förbaskat nyttigt för dom att jag ändå svarar eller så ger jag frågan, vad tror du, så dom får tänka själva.
Barn gör som vuxna gör och jag kan inte tala om för henne att hon inte får göra det om jag själv inte gör det. Då skapar jag en dotter som ignorerar vad jag säger och går sin egen väg ialla fall utan att fundera över om det jag säger är sant.
Min dotter är givmild med sina saker och delar gärna med sig och det är vissa saker som inte är diskutabla så som tandborstning, att man skall ligga i sängen vid läggdax, att man skall komma in på given tid, att man alltid skall komma när jag begär det. Hon får gärna fråga varför för jag kan förklara och har alltid mycket bra motivering till allt.
Om du nu har läst så många trådar om min dotter så har du kanske läst att hon är smart och att jag fostrar henne enligt John Gotthams "EQ för föräldrar" och Jesper Juul?
Läs dom så ser du varför barn kan kompromissa även om dom tar plats :cool:
Sedan lär sig barn genom hur vuxna gör, dom speglar. Det utnyttjar jag till 100%.

Jag fostrar min dotter mycket medvetet i det mesta jag gör och jag har fostrat så många barn (barn i lägre åldrar kan jag mycket bra,) att jag vet vad som funkar och vad som inte funkar.

Min dotter tar plast och ifrågasätter. Hon är öppen och tar gärna kontakt. Hon har en omvårdande sida där hon kan hämta kudden och täcke åt mig när jag ligger i soffan och har ont i huvudet och hon älskar att ta hand om våra djur. Hon är envis (stor motor i henne) smart (hon ligger över hennes egna ålder här). Hon är givmild (tog tid att lära och jag gjorde det på ett sätt som många säkert tycker är bakvänt) och kan kompromissa. Hon är artig även om hon som dom flesta 7 åringar kan få utbrott i hemmet. Hon har ett sätt att uttrycka sig som är mycket äldre än hennes ålder och hon svär inte även om hon provat några gånger. Hon gör oftast som man säger även om det är under protest ibland. Min dotter är envis och har inte riktigt mognad för att hantera den själv alla gånger så det "pyser ut" ibland. Protesterna lyssnas på och bejakas men hon får ändå inte som hon vill. Hon är ofta artig och kan gå i döden för dom som älskar henne och som hon älskar.

Hennes svagaste och starkaste sida är hennes stora envishet och motor då hennes mogenhet inte matchar ännu men det kommer mer och mer. Hade jag nu inte lärt henne att kompromissa vilket dom flesta nog anser vara en självklarhet (därför det inte nämns så ofta medans att tjejer tar plats är inte lika självklart utan tvärt om blir vuxna förvänade om tjejer gör det men inte pojkar. Jag lär ut till båda att ta plats på ett korrekt sätt.) skulle denna tös bli odräglig för samtliga och hon är utåtaggerande så som tonåring hade risken varit att hon hade hamnat i polisens register eller liknande.
Jag önskar inte min dotter något sådant liv alls och jag vet att det är nu jag kan forma henne för sedan är det försent.

Svarar det på lite frågor om min dotter?
Annars får du komma hit och syna henne ;)
Jag lovar dig att jag har fostrat flera "problembarn" till en mycket positiv rikting (att allt sedan föll samman tillbaka igen när jag inte längre fanns i deras liv är en annan historia) och är ingen nybörjare (tack och lov för min dotters skull) utan har utbildning och erfarenhet+ att jag har fostrat några syskon under min uppväxt.

Att ta plats kan ett barn göra på många sätt både destruktiva och konstruktiva. Dom kunstruktiva sätten uppmuntras alltid från min sida.
 
Sv: Leksaker

Ja, vi borde verkligen göra något åt både klädesbutikerna och leksakshandlarna!

Varför delar man ALLS upp tjej-och killkläder i den åldern? Barnen har ju för fasen inga FORMER att dela upp efter! *arg*

Könsroller är lika med ORÄTTVISA!

Flickor och eldsflammor går inte ihop
Pokjkar får inte gilla glitter
Flickor ska gärna ha kläder som begränsar deras vilda lek
Pojkar får inte sitta och vara söta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker ni kring jul, födelsedagar och i vardagen för att skapa glada hälsosamma och tacksamma barn i detta konsumtionssamhälle...
2
Svar
25
· Visningar
2 345
Senast: vallhund
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
14 517
Senast: Emtherlia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 683
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Ja det är ett tag kvar till jul, men tiden tenderar att springa iväg.. Vad har ni tänkt ge era juveler i julklapp? Jag tycker det är...
2
Svar
26
· Visningar
2 068
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp