Lektionsryttare 2

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Wannaberyttarinna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 927
W

Wannaberyttarinna

Alla ni som rider lektion, lägger ni märkte till hur de andra i gruppen rider?

Jag frågar eftersom jag tycker att jag rider sämst i min grupp och själv har jag sällan tid att studera de andra i gruppen eftersom jag koncentrerar mig på mig själv. Däremot hör man ju ridlärarens kommentarer. Rider i en nybörjargrupp för vuxna. Jag har ganska hyfsat självförtroende i vanliga fall men i ridhuset känner jag mig rätt vek. Är det en vanlig känsla oavsett hur länge man har ridit eller är vi nybörjare extra utsatta? :)

Sv: Lektionsryttare 2

Det händer väl att jag har tid att titta på de andra och höra kommentarerna till dem. Men jag tror som du är inne på att det är ett litet nybörjarproblem. Jag är inte nybörjare längre och ju mer jag rider desto mindre uppmärksamhet har jag för de andra.

Koncentrera dig på din egen ridning och ägna mindre uppmärksamhet de andra i gruppen. Fast med tiden kommer det nog av sig självt.

Wannaberyttarinna skrev:
Alla ni som rider lektion, lägger ni märkte till hur de andra i gruppen rider?

Jag frågar eftersom jag tycker att jag rider sämst i min grupp och själv har jag sällan tid att studera de andra i gruppen eftersom jag koncentrerar mig på mig själv. Däremot hör man ju ridlärarens kommentarer. Rider i en nybörjargrupp för vuxna. Jag har ganska hyfsat självförtroende i vanliga fall men i ridhuset känner jag mig rätt vek. Är det en vanlig känsla oavsett hur länge man har ridit eller är vi nybörjare extra utsatta? :)

Jag lägger abolut märke till hur de andra rider. Inte alla varje lektion, men när man ridit ett par år tillsammans har man ju koll på ungefär hur folk rider. Däremot bryr jag mig inte så mycket. så vida det inte är någon som har så dålig koll på sin häst att de förstör för andra, eller inte tänker sig för innan de bryter av etc. Det kan verkligen reta mig! Men annars bryr jag mig som sagt inte.

I min grupp har vi ridit ihop i 15-20 år, (tantvarning?)och naturligtvis kikar vi på varandra, beroende på vilken häst man sitter på - ibland har man ju fullt upp. Vi fikar alltid efteråt, och går igenom lektionen, och då är det ju roligare om man har lite koll på hur de andra klarat sig.

Jag hinner aldrig titta på andra.
Däremot tror jag att alla tittar på mig (vilket dom självklart inte gör :D )

Men det är nog så när man är nervös - man tror att verkligen alla i hela stallet har full koll på hur man rider (och man tror självklart att dom som kollar på en tycker att man rider sjukt dåligt).

Men så är inte fallet :D
Dom flesta brukar faktiskt ha fullt upp med sitt.
Och man rider oftast inte så dåligt som man tror ;)

Mitt råd; koncentrera dig på dig själv under din lektion så lär du dig snabbare.
Vill du lära dig någonting genom att titta på andra så sätt dig på läktaren under någon annan lektion, så kan du koncentrera dig fullt ut både när du själv rider och när du tittar, istället för att hålla på och hatta och försöka göra båda sakerna på samma gång :)

Ja ibland kan det hända att nå'n hamnar mitt i blick¨fånget och om det ser superschysst ut, eller om det barkar helt åt skogen så blir det ju att man registrerar det på nå't vis.. Men nä, inte kan jag säja att jag direkt "ser" hur de rider, det är väl i så fall om man hoppar en i taget, då hinner man ju se! Jag bryr mej inte så mycket heller om de andra, men om jag ser någon annan i gruppen som sitter och studsar och lutar sej framåt blir jag påmind om min egen sits och tar i tu med den...

Vad spelar det för roll om man inte är lika bra som de andra..?:angel:

Jag har aldrig tid att kolla dom andras ridning när jag rider själv. Jag glömmer allt annat, är så koncentrerad på det jag håller på med ;) .
Ibland om vi hoppar en och en så tittar jag ju, ibland är det nån som är jättebra och då tänker jag att så bra ska jag också bli :D , ibland känner jag igen andras fel i mig själv och tänker att det där måste jag också öva på :smirk: . Men inte sitter jag och tänker att dom rider dåligt, dom, och jag, är ju där för att lära sig, om vi vore bäst i världen på att rida skulle vi inte gå på ridskola :rofl: :rofl: :rofl: . Däremot kan jag ju bli irriterad om nån är i vägen och hindrar den övning vi ska göra, t ex bryter av till skritt mitt på spåret mitt under en galopp eller sånt.

Jag tittar ibland på andra lektioner från läktaren, men det är ju för att lära mig själv, inte för att se ner på andra. Eftersom jag inte ridit så länge så är ju de flesta bättre än mig och jag tycker jag kan lära mig mycket av att titta på andra och höra vad ridläraren säger åt dom. Skulle aldrig komma med dumma kommentarer för att nån gör nåt fel. Verkar ju helkorkat att göra så :mad: .

Jag är fullt fokuserad på mig själv "riktig ego" nä men har fullt upp att klara mitt eget men någon gång så slår man väl en blick o försöker jämnföra mig sig själv ganska naturligt

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 981
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka