Lektips för 2,5-åring?

Mabuse

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips på lekar och sysselsättningar som passar en 2,5 åring, är själv med sonen mellan två och sju om dagarna, och börjar få slut på idéer. Ni som har eller har haft barn i den åldern, vad gjorde de? En förutsättning är att det går att ta hand om lillebror på tre månader samtidigt.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

I den aldern var man tvungen att byta aktivitet ofta om jag minns ratt... vi som har hund var ofta ute och plaskade i vattenpolar sa har ars - det gick at manga ombyten men roligt var det...
Vi hade en liten rutschkana i plast, som egentligen var avsedd for utomhusbruk, inne i vardagsrummet pa vintern - den var valdigt poppis. Samma med en liten pool som vi fyllde med sana dar mjuka plastbollar som finns i bollhav, det var ocksa kul och gick at mycket energi. Mala/rita, garna pa stora papper pa golvet och fa kladda sa mycket som mojligt. Lektraffar med andra barn. Lekland var roligt att aka till, det gjorde vi ofta i den aldern. Aka tag var ocksa kul, riktigt anglokstag alltsa, men det gar ju bara om man har sant i narheten ;)
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Playdoh lera har varit väldigt populärt här hemma, pussel, kurragömma, bygga kojor och ha picnic, fungerar även inomhus om det är tråkväder ute, eller om småsyskon sover så man inte kan gå ut just då.

Mönstersaxar är sånt som har kunnat sysselsatt mina ganska så långa stunder, lite lim på det och stora papper så har man fått sig konstverk oxå! ;)

Utomhus så är det väl kanske pulkaväder även hos er? Jag har haft småsyskon i bärsjal så det har fungerat bra med syskon oxå. Skidåkning brukar oxå kunna vara populärt i den åldern, längskidor tänkte jag då i första hand.

Sen har räddning för mig när jag har varit tvungen att sysselsätta barnen själva och dessutom jobba, varit filmer. Min äldsta älskade lucky luke och den yngsta älskade Emil, och båda tittade gärna på pippi, både "riktiga" och den tecknade. Och Byggare BOB var en stor favorit för min yngsta, de var alldeles för korta för min smak för man hann höra samma avsnitt alldeles för många gånger... :angel:
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

För oss blev det för mycket tv. Sen lekte vår son massor med bilar. Jag kunde göra något nytt garage av en kartong och så kunde han leka. Det var dock bara tre dagar i veckan. De två andra var han helt ledig och då åkte vi alltid hemifrån.

Kyrkans öppna förskola eller så åkte vi till ett köpcentrum som hade ett aktivitetsområde. Biblioteket så klart, eller så lite gratisbuss till nästa station ;-)

Vår son bara vägrade pyssla och hitta på saker. Han var väldigt svår att underhållet, men kunde leka massor med bilar...

Så rätt så tråkigt...

När det var varmt ute gjorde vi så klart andra saker ute! Men just denna kalla och mörka årstid.
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Just den här årstiden är det svårt att gå ut själv med barnen, tycker jag. Storebror vill gärna inte gå själv i snön, och det blir såpass tungt för mig att pulsa uppför backarna med honom i pulka och samtidigt bära lillebror i sele att jag bara orkar en kortare stund, så pulkaåkning funkar inte så bra som aktvitet när jag är själv med barnen. När det inte är snö och blir mörkt så tidigt har vi varit ute mer, matat ankor och lekt på lekplatser, men nu är det svårt att hitta på nåt vettigt.

Vi bor ganska litet i en lägenhet, så mer utrymmeskrävande aktiviteter som pool och rutschkana går också bort, tyvärr.

Rita gör vi varje dag, i princip. Play-doh har jag inte provat, trodde att det var för äldre barn, men det kanske funkar redan?

Och tv:n är såklart en räddningsplanka, men jag vill gärna inte överanvända den, känns lite trist att bänka barnet framför en skärm.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

För oss blev det för mycket tv. Sen lekte vår son massor med bilar. Jag kunde göra något nytt garage av en kartong och så kunde han leka. Det var dock bara tre dagar i veckan. De två andra var han helt ledig och då åkte vi alltid hemifrån.

Kyrkans öppna förskola eller så åkte vi till ett köpcentrum som hade ett aktivitetsområde. Biblioteket så klart, eller så lite gratisbuss till nästa station ;-)

Vår son bara vägrade pyssla och hitta på saker. Han var väldigt svår att underhållet, men kunde leka massor med bilar...

Så rätt så tråkigt...

När det var varmt ute gjorde vi så klart andra saker ute! Men just denna kalla och mörka årstid.

Sonen leker inte alls med bilar, tyvärr, eller andra låtsaslekar, mer än att han tycker det är roligt att titta på ifall jag hittar på en saga med gosedjuren eller liknande. Favoritleken är med siffror, det leker vi minst nån timme per dag. Har nån fler förslag på sifferlekar så mottages det tacksamt! Det vi brukar göra nu är att han sätter ihop ett tal, och sen ska jag säga vad det blir, alternativt att jag ber honom sätta ihop en sifferkombination, och han hämtar den, eller att jag skriver ett tal, och han säger vad det blir.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Min 2 1/2 åring älskar pussel och memory. Sen blir de mkt lera, klippa med barnsaxar och klistra, glitterpennor, måla med penslar, stämplar. En annan favorit är brio tågbana som byggs om och körs med. I-padden med nya spelet med Pippi + andra barnappar.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Man kan börja med enklare pussel och även "alternativt" pussel i form av briojärnväg som också pusslas ihop. ed ett litet tåg an man roa sig en stund. Även Duplo kan funka.

sen brukade min mamma säga att leksaker som sysselsätter små barn i 10 minuter är bra leksaker...
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Play-Doh ar toppen aven for sma barn. Men det blir valdigt mycket smul och klet nar de ar mindre, sa det ar betydligt mer tidskravande att stada undan an nar de ar lite aldre. Jag kunde ibland kanna att det knappt var vart det...men vi gjorde det anda for tjejerna alskade att leka med play-doh.

En annan sak som mina barn alskade i den aldern var att leka med/i vatten. Jag brukade stalla dem framfor diskhon (laddat med handdukar undertill!) och ge dem en plastservis, decilitermatt, svampar och diskborstar och dar kunde de sta i minst en timme och ha hur kul som helst. Allrahelst efter att ha malat sa att vattnet blev harligt blatt eller gront av fargen som tvattades av.

Forresten sa tar inte en plastrutschkana sa varst stor plats. Den ar liten, hopfallbar och kan forvaras i forradet, eller t.o.m. i en garderob om man har en nagorlunda rymlig sadan.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Man kan börja med enklare pussel och även "alternativt" pussel i form av briojärnväg som också pusslas ihop. ed ett litet tåg an man roa sig en stund. Även Duplo kan funka.

sen brukade min mamma säga att leksaker som sysselsätter små barn i 10 minuter är bra leksaker...

Pussel är han inte så road av, men vi har några pusselappar på ipaden som han leker med ibland, men det var mer förut. Han tycker nog inte pusslande är så kul, helt enkelt, kanske är han för liten än, och för stor för typ knopp-pussel. Briojärnväg har vi ingen, de har en på dagis som han leker med ibland, men han är ingen jättefantast. Det kanske också blir roligare när han blir äldre, minns att jag lekte med den när jag var fyra-fem.

Tricket är väl just att hitta på något som räcker längre än tio minuter, jag orkar helt enkelt inte dra igång 30 olika aktiviteter varje eftermiddag. :D

Duplo leker vi med ibland, och bygger ett högt torn av klossarna. Men det innebär att jag måste vara med och fästa ihop varje bit, så det är väldigt föräldraintensivt, och kräver att lillebror klarar sig helt själv under tiden. Klossar leker vi också mycket med, och bygger tillsammans.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Vattenlek skulle jag kunna prova. Rutschkana är nog inget alternativ när man bor i lägenhet, vi har inga tomma förråd eller garderober...
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Min systerson som just fyllt tre, kan leka med vatten hur länge som helst, som Sunshines barn.

Att stå vid diskbänken eller en vattenbalja och hälla vatten fram och tillbaka i olika kärl och skålar, är höjden av underhållning enligt honom, sedan flera månader tillbaka. En väldigt bra investering är en sådan där gummigrej som blir som en propp för vaskens avlopp, så att man kan fylla både diskho och vask med vatten. Man kan också prova vilka saker/material som flyter och vilka inte, det kan man ägna lång stund åt. Och segla med leksaksbåtar osv. Vi hade även tvålar som funkar som kritor först, så man blir grön när man tvättar sig, tex. Mycket kul!

Även i badkaret är samma typ av lek toppen, men då känner jag att jag vill ha rätt kontinuerlig uppsikt, så det ger ingen avlastning eller tid för bebisen.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Pulkaåkning i liten backe där han kan gå upp med pulkan själv o åka ner? Då funkar ser med liten i vagn eller sele. Öppen förskola? Lyssna på musik o dansa hemma? Men det är svårt!! Måste säga att mattlekarna du skrev om imponerade på mig, tror inte många andra tvååringar fixar det!
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Han är helt besatt av siffror, och kan hålla på med dem otroligt mycket längre än vad vi vuxna har tålamod att leka med de,. Han spanar efter siffror utomhus också, och kan glatt ropa 105! eller liknande om han får syn på en skylt nånstans. Men som sagt har jag lite idétorka där, han är för liten än för att man ska bygga på leken med plus och minus, det är egentligen inte matten han tycker är fascinerande utan att siffror heter olika saker beroende på hur man kombinerar dem, att en etta blir hundra ifall man sätter femton efteråt, och så vidare.

Han vill inte alls gå i snö, eller egentligen gå ut öht nu när det är vinter och kallt, så att han själv skulle dra pulkan uppför backen är nog en utopi dessvärre, så kul tycker han inte att det är att åka. Öppen förskola känns också lite fel eftersom han går på dagis sex timmar om dagen. Lyssna på musik och dansa har vi inte gjort på ett tag hemma, det torde vara underhållande för lillebror också. :D

Badkar har vi inget, men en jättestor vask, där man skulle kunna plaska och se vilka saker som flyter etc. Det är ju en lek som med lite tur visserligen kräver uppsikt, men inte aktiv medverkan hela tiden, och därmed frigör tid för lillebror också.
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Synd att han är så liten, annars skulle han kunna sträckläsa boken Sifferdjävulen medan du vilar ut. :D

Håller intresset i sig kommer den att bli en given hit, men den är verkligen inte för förskolebarn.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Han är nog en liten semiotiker egentligen, han är otroligt fascinerad av att symboler har namn, och började fråga vad olika bokstäver hette när han var ett och ett halvt. Jag har inte tidigare tänkt på hur otroligt mycket siffror och bokstäver vi har omkring oss egentligen, i somras fick man försöka undvika att passera parkeringsplatser på promenader, annars fastnade man lätt en halvtimme eller så med att gå igenom vad som står på bilarnas nummerskyltar. För att inte tala om alla husnummer... Puh!

Om det håller i sig kommer Sifferdjävulen definitivt vara en given present om några år!
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Kl

Min äldsta dotter var väldigt intresserad av siffror och bokstäver i den åldern, och är fortfarande. Det finns ett bra sifferpussel med Alfons där man ska kombinera siffran med rätt antal saker som varit jättebra. En siffra+tillhörande saker bildar en relativt stor cirkel.

Annars gjorde vi många egna sifferkort och bokstavskort som hon kunde lägga ihop. Vi gjorde oxå kort där hon kunde kombinera ord och namn med olika figurer/foton. Det var kul! Sifferpussel/bokstavspysselböcker har oxå varit poppis!

Min yngsta är 2 år och 4 månader nu och hon älskar att leka med köket. Vi har ett leksakskök med olika serviser och tillbehör och det kan sysselsätta henne länge. Man blir bjuden på massa gott oxå ;) Play-doh, klistermärken och att rita, måla med målarfärg/fingerfärg är oxå kul. Vatten älskar hon men vi brukar hålla oss till vattenlek i badkaret. Duplo leker hon massor med, särskilt med bondgårdsduplot vi har och sjukhuset. Vi har ett fiskespel ( sånt där där fiskarna öppnar/stänger munnarna medan spelplanen snurrar och man ska fånga fiskarna med ett spö) som hon tycker är ofantligt roligt. Leka utflykt inomhus (hon är oxå helst inne nu), bygga kojor, hoppa på hoppboll, "gömma nyckeln-lekar" och mysa i soffan med böcker är oxå uppskattat.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Han är mest intresserad av vad siffrorna heter, inte så mycket av vilket antal de innebär. Det roliga är att leka med själva siffersymbolerna, att rada upp dem och kombinera dem på olika sätt, och lära sig vad de heter på de två språk vi talar hemma. Även om han kan bokstäverna, så kan han inte läsa, så kombinera ord och bilder är för svårt än så länge. Pysselböcker är också för svårt, han har inte finmotoriken för att kunna skriva bokstäver och siffror än.

Leksakskök har vi inget tyvärr, men överlag leker han väldigt lite låtsaslekar. Bondgårdsduplo t ex är inte alls populärt.

Hoppa och busa är jättepoppis, det är mest min ork som sätter begränsningen där. :p

Vi bor som sagt i lägenhet, så rätt många av mer utrymmeskrävande leksaker som tågbanor, kök, bollhav etc går tyvärr bort av den anledningen. Ett sånt där fiskespel minns jag fanns på dagis när jag var liten, och var väldigt kul, men då var jag äldre, fyra i alla fall. Fixar man det när man är två och ett halvt?
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Ett sånt där fiskespel minns jag fanns på dagis när jag var liten, och var väldigt kul, men då var jag äldre, fyra i alla fall. Fixar man det när man är två och ett halvt?

Har ju inga barn själv, men mitt kusinbarn som är nyss tre fyllda älskar fiskespelet! Tror att det är väldigt individuellt dock, hur bra motorik man har och sådär.

Finns spirograferna fortfarande? Ni vet de där där man sätter en penna i ett litet hål i ett "hjul" som man kör runt i en rund plastskiva och får sådana här tuffa figurer?

250px-Various_Spirograph_Designs.jpg


Var väldigt poppis hemma hos oss när jag var i din sons ålder tydligen.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Leksakskök har vi inget tyvärr, men överlag leker han väldigt lite låtsaslekar. Bondgårdsduplo t ex är inte alls populärt.
låtsaslekar och rollekar behöver han nog bli lite större för, ja
men träna på att bygga torn med duplo, eller fylla en platta med bitar går ju bra
Vi bor som sagt i lägenhet, så rätt många av mer utrymmeskrävande leksaker som tågbanor, kök, bollhav etc går tyvärr bort av den anledningen.
Fast tågbana behöver inte ta särskilt stor plats... En sån här får nog plats i ett ordinärt badrum (varför man nu skulle vilja vara där och leka :p)
20960100-1.jpg


När man bor trångt får man helt enkelt lära sig att utnyttja golvytan. När jag var liten bodde vi 4 pers i en liten trea och det fungerade utmärkt. När jag och brorsan blev aningen större byggde vi tågbana (fast med lego då) mellan våra rum och transporterade saker fram och tillbaka till varandra...
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
677
Småbarn Vi ska åka till Stockholm i helgen med våra två 2,5-åringar. Vi kommer bo på hotell och tar gärna emot alla tips ni har om aktiviteter...
2
Svar
20
· Visningar
1 519
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 229
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp