Lektips för 2,5-åring?

Sv: Lektips för 2,5-åring?

I och med att han är på dagis 6 timmar om dagen så är det kanske inte "fysik" motion han behöver? Så då gör det väl inget att pulka åkning går bort.
Ang tåg banor så skulle jag satsa på en duplo tågbana om ni tycker att det är roligt med duplo och lego. Vi har haft både brio och duplo tågbanor och duplotåg banan har barnen byggt själva och kört, brio kräver lite mer tänk för att få ihop och kanske lite större barn.

Vatten hade jag nästan förträngt... Det har roat mina oxå i många timmar, även om jag som har trädgård gärna har styrt det utomhus. ;)

Sen skulle jag nog köpa lite "leksaks mat och fika grejer" :D En spis kan man göra av en kartong om man vill kolla om det är roligt innan man köper en. Men båda mina har lagat stora mängder mat till mig och alla andra. Serverat fika osv. Och även om man kanske får lov och bli glad över "maten" så frigör även det lite tid till småsyskon och plasttallrikarna brukar även riktigt små barn tycka är roliga med sina färger. :D
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Vår 2.5 åring kan till och med göra korvar (bajs) av lera och har kunnat det länge. Hon är en dröm, leker med sina saker, klipper. tejpar osv. Mycket enkelt att känna att man gjort något...

Jag ska tänka lite och återkommer på lunchen om jag kommer på något...
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Så här har vi roat oss!

Ute:
Gå till lekparken
Upptäckspromenad från dagis
Gå in 20 meter vid sidan om promenadvägen och det räknas som skogen hemma hos oss
Till backen och åka stjärtlapp
Åka buss
Åka tunnelbana
Åka och handla
Åka färja

Inne:
Playmobil
Lera
Duscha
Kurragömma
Brottas
Käpphästrace
Bobbycar (den har många lekar, parkera, åka snabbast, mecka, vända upp och ner, klättra på)
Diska
Laga mat (dvs han är med och hackar med sin egen kniv och lägger i skål eller stekpanna)
Duka bordet

Sen har vi försökt boka en playdate med någon dagiskompis efter dagis. Ofta är det ju någon som hämtar samma tid som är lika trött som en själv att underhålla liten mini och då slår man ihop sig. Vissa gånger ända fram till middag.

Sen är jag inne på att barn i den ålderns leker med det som vuxna tycker är kul. Vi ser det på vår son. Jag hatar att leka med bilar men tycker det däremot är kul att leka med playmobil gubbarna. Det betyder att jag lärt sonen hur man leker sånna lekar. Jag tror inte barn själva "får" fantasi och kommer på låtsaslekar utan det är när vuxna lär dem leken som de sedan kan spinna vidare på den.

Fundera ut vad du tyckte var roligt att leka med när du var liten så kan du lära sonen några av de lekarna. Det gör ju att du håller ut snäppet länge än att behöva plågas med något supertrist.

Mvh Miks
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Min stora tjej är visserligen tre, men lilla är lika gammal som din lilla! Som tur är gillar lillasystern att ligga i babygymmet, så jag lägger henne där, sedan sitter jag och Tuva bredvid och leker. Hon är ett stort fan av rollekar, och har varit lääänge, så det är nog individuellt. Siffror däremot gillar hon inte alls! Vi tar ut pippi-huset och lite olika figurer, sedan leker vi med det. Eller så spelar vi något på Ipaden tillsammans. Ibland blir det såklart film :o

Om jag inte orkar roa henne låter jag henne bada, det älskar hon. Hon låter så mycket, så jag vågar lämna henne. Tittar självklart till henne. Innan jag vågade lämna henne i badet lät jag henne leka med vatten på badrummet. Några muggar och tomma flaskor så roade hon sig ett tag!
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Jag tror tyvärr jag bara har standardidéer (och barnet är dessutom 3 om 3 månader så det kanske är skillnad men:) )

Designmagasinet har några fantastiska pussel man kan beställa på postorder (om man inte bor i typ Stockholm) ett är ett hus med kaniner, ett träpussel i tre lager som A kan pyssla med i en halvtimma. Ett är pussel i form av djur, dvs ytterkanterna på pusslet är som djuret. Sedan vanliga pussel om man hittar på runt 9 bitar kan A lägga praktiskt taget själv (vanligast är ju på runt 20 bitar och då behövs en hel del aktiv hjälp)

Pysselaffärer har ploppar, lite som pärlplattor men som ganska stora svampar som man sätter ned i hål istället för att man trär pärlor på pinnar. Det är riktigt kul. A blev riktigt på när han upptäckte att han kunde bygga "spår" och "stall" till tåget med plopparna.

Affären Krabat har nice pussel i form av en pusseldel där djur sitter i små fördjupningar, som vanligt småbarnspussel och en magnetdel där djuren kan fastna på ett landskap. Finns magnetplattor med Babar också.

Ritplatta är hours of fun. Dvs en platta med magnetspån och magnetpenna där man kan rita och sudda (lite som vi hade som små som lät ritch när bilderna skulle bort). Det verkar som att 2,5 är den optimala åldern (eller en av dem i alla fall) Det finns svindyra jättefina och det finns tex en liten och en stor för 60 kr (den vi hade, de förstördes på ett halvår så vi väntar kanske med dyrare).

Annars pulka såklart, du o babyn får hänga nedanför en liten kulle och 2,5 åringen kan släpa en pulka upp och åka ned.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Play doh gör de mycket på dagis. Kolla in recept på internet så slipper du köpa, det behövs typ alun och så ingredienser till trolldeg tror jag. Eller så gör du trolldeg.

Briojärnväg är det han ägnar dagarna åt, man kan lätt underhålla genom att hela tiden prata och samtidigt diska tex. Oj! åker tåget över bron, bor det en krokodil under den (jag springer och hämtar krokodilen och lägger under bron) -Nej nej inte där inte krokodil! nej, den är hungrig! -oj är den hungrig, bjuder tåget på middag då? -NEJ! tåget bjuder på FISK! -Ska tåget åka till affären och köpa fisk? Vaktar katten tågets hus? -JAA Katten VAKTAR!.

(mm glitterpennor måste jag köpa!)
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

(ush alltid så många inlägg på rad :o)

Men det som lagt upp mycket för fantasilekarna är böcker. Tex Bockarna bruse som bok med bilder och Guldlock och de tre björnarna (samma författare som har gjort sångböckerna). När han hört sången om Bockarna bruse (min favvis), läst boken om Bockarna bruse (en till favvis :)), varit på biblioteket som har en liten bockarnabrusebro och sedan sett dagisfröknarnas teater med bockarna Bruse, så började han leka tåget och trollet. Enkelt att sprinna vidare på.

Så om han inte leker fantasilekar men leker med bilarna kanske man kan säga (välj scen ur favvosaga eller TV program) Oj, behöver bilen Hjälp! behöver bilen repareras? Den här röda bilen hjälper. (Fast jag vet inte A började praktiskt taget själv, ett flygplan blev Trollet, som blev snällt (mestadels) och tja)

(Vi har golvet täckt av järnväg i vår tvåa, Briokopia från Biltema)
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Jag tror att en stor anledning till att det är svårt att leka fantasilekar tillsammans är att han inte pratar särskilt mycket än. Jag lekte själv mycket fantasilekar som liten, men jag insåg när jag läste här att de faktiskt bygger på att man hela tiden pratar om vad som händer. Eftersom han inte pratar så mycket, så blir det mer att jag pratar för bägge, och då tittar han mycket intresserat på, men det blir ju då en galet föräldraintensiv lek.

Bilar, tåg och andra fordon intresserar honom inte så mycket, leker han med bilar så är det bara för att se hur långt de kan rulla, och i vilken riktning, eller att man skjutsar dem mellan sig, så det är mer som man leker med en boll, vilket han också älskar.

Däremot gillar han djur, så jag ska testa att bygga stall till duplodjuren med klossarna, det kanske kan vara en enklare variant på fantasilek som funkar utan att man pratar så mycket. Klossarna gillar han, men vi brukar annars mest bygga torn och borgar, så då har vi en ny variant där.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

(ush alltid så många inlägg på rad :o)

Men det som lagt upp mycket för fantasilekarna är böcker. Tex Bockarna bruse som bok med bilder och Guldlock och de tre björnarna (samma författare som har gjort sångböckerna). När han hört sången om Bockarna bruse (min favvis), läst boken om Bockarna bruse (en till favvis :)), varit på biblioteket som har en liten bockarnabrusebro och sedan sett dagisfröknarnas teater med bockarna Bruse, så började han leka tåget och trollet. Enkelt att sprinna vidare på.

Så om han inte leker fantasilekar men leker med bilarna kanske man kan säga (välj scen ur favvosaga eller TV program) Oj, behöver bilen Hjälp! behöver bilen repareras? Den här röda bilen hjälper. (Fast jag vet inte A började praktiskt taget själv, ett flygplan blev Trollet, som blev snällt (mestadels) och tja)

(Vi har golvet täckt av järnväg i vår tvåa, Briokopia från Biltema)

Vi har läst väldigt mycket böcker förut (just nu har han en period när han inte tycker det är så kul) men det har inte fått det resultatet hos oss. Han har inte favoritsagor på det sättet, utan tycker det är roligast med nya berättelser som han inte hört förut. Alltså är det jättekul om mamma hittar på en ny berättelse med bu och bä som ger sig ut på äventyr i lägenheten som man kan titta på, problemet är väl mest att mamma inte har energi och idéer nog för långa improviserade äventyr. ;)
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Play-doh har jag inte provat, trodde att det var för äldre barn, men det kanske funkar redan?

Vår tjej som fyllde 2 i december fick Play-doh i julklapp, rekommenderas! Även om det roligaste är att dela upp den stora klumpen i mindre och mindre klumpar som hon sedan mosar tillbaka i burken om och om igen :D
Sitter jag med så vill hon gärna att jag gör sniglar och ormar åt henne, sen pussas de en stund till de ramlar och går sönder och mosas ner i burken igen. Mycket osentimental inställning!
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

I våras när jag hade en två-och-halvt-åring, var det enda som kunde ge lite lugn, mer än 10 min, var "kladdig färg" typ fingerfärg på en palett (ett vitt plastlock), en bred tjock pensel, A5-papper eller en wellpapplåda som hade innehållit något t.ex en ny lampa. Barnet hade t-shirt, blöja och ett målarförkläde på sig. Bordet var inklätt med byggplast, men jag antar att man kan ha en målarvaxduk som man tar fram. Om kladdig färg är en hit, kan man läsa "Prick och Fläck trycker till" av Lotta Geffenblad och börja med potatistryck.

Ploppar som Badger beskriver har också varit uppskattat på dagis från två-årsåldern. (Vi undviker att köpa samma leksaker som finns på dagis för att det ska vara roligt och speciellt att gå på dagis, så det har vi inte hemma. Appropå dagis, när de har "styrd" fri lek dvs barnen får välja en aktivitet t.ex. dockrummet, rita osv och sen får de inte byta förrens det är aktivitetsbyte för att det ska bli lugn och ro i gruppen, så får barnen byta aktivitet var 20:e minut. Så mer än 20 minuter tror inte fröknarna att barnen i en 1-3 årsgrupp klarar av att hålla koncentrationen).
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

som någon annan skrev så gillar många barn att diska!

Min son som iofs är yngre kan stå på en stol vid diskbänken hur länge som helst och hälla vatten fram och tillbaka mellan olika små skålar och koppar och smaka och röra med olika plastredskap. Det är nästan det enda han kan göra själv.

Min kompis 2,5-åring gillar att baka men det kanske inte blir så mycket avlastning för dig. De brukar göra enkla saker som sockerkaka, chokladbollar och pepparkakor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Fiskespelet är ju svårt men som sagt min nästan 2,5 åring älskar det och har lärt sig snabbt!

Du behöver ju egentligen inte ha ett kök, kan räcka med en servis. De flesta barn brukar upptäcka hur kul det är att laga låtsasmat och duka upp vid den där åldern. Maja har hållt på med det länge, men hon såg ju oxå tidigt hur storasyster gjorde.

Hoppboll kan man ju ha i lägenhet, tar inte mkt plats och är roligt!
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Han har en plastservis, men han tycker det är jättetråkigt att duka, laga och servera låtsasmat. Men generellt var väl kanske inte min tanke att sysselsätta genom att köpa en massa nya leksaker i första hand, även om det självklart är ett sätt att roa barn. Vi bor fyra personer i en ganska liten trea, det funkar bara inte att ha en massa utrymmeskrävande leksaker då. Plus att det blir ett ganska dyrt sätt att underhålla barnen.

Koncentrationen är annars inget problem, han kan utan vidare hålla på en timme med samma sak om det är något han tycker är kul. Det är mer att lyckas hitta på lite fler roliga lekar, så att de räcker hela eftermiddagarna. Jag orkar heller inte vara en entusiastisk lekledare hela eftermiddagen, allrahelst som lillebror också behöver lite tid, det ska lagas mat, etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Om du redan har en leksaksservis behöver du ju inte köpa någon ny bara introducera nya sätt att leka med den. När jag började leka med köket med My så hade vi lite riktigt att äta, som russin, cornflakes och sådant.

Klart man inte behöver köpa en massa nya leksaker, men om du har slut på idéer med de sakerna ni har, kan det göra väldigt mycket att införskaffa något nytt. Behöver ju inte vara något stort och kostsamt, eller ens en leksak. Men någonting nytt som kan bidra till nya lekideer, det är ju främst det du fått tips om egentligen.

Jag tror, precis som någon annan skrev, att man behöver lära sina barn att leka på olika sätt. Ett bondgårdsduplo kanske inte är så kul att leka med innan någon visat hur man kan leka med det. I den åldern tror jag att det är bra att vara med och leka med barnen mycket, då lär de sig att leka på olika sätt.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Vi har en variant på fiskspelet. Det är lite större fiskar som har en magnet på munnen som man fiskar upp med ett metspö. Det gillar våran dotter som är 2 år och 3 månader.

Om han tycker det är domgt med bollar kanske du kan utveckla det, bygga banor och hål att rulla bollen i.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Nu är vi ju ute rätt mycket eftersom Vidar är en riktig ute-kille, där åker vi bob, spark, bygger snögubbar och skottar. Inne hänger han med på det mesta jag gör (om nu inte de äldre systrarna är hemma). Han städar, lagar mat etc. tillsammans med mig. Han också lagar gärna låtsasmat (han har ett gäng fuskmatvaror) som han bjuder på och vi fäktas VÄLDIGT mycket (kanske inte så lämpligt med en liten bebis i närheten) med plastsvärd (där tror jag att han leker Pippi Långstrump- på de sju haven).

Han gillar fiskspelet och tycker om sin "babuschka", en sådan där som har mindre dockor inuti. Han leker rätt mycket häst, både med käpphäst och att jag lägger ett rep bakom nacken och under armarna så kan han eller jag styra. Överhuvudtaget går han igång på att låtsas vara djur.
Han badar mycket och gillar vatten över huvudtaget, att stå i diskhon och hälla vatten i olika kärl är en favorit. Vi har just börjat leka affär.
Han gillar tåg som vi kör på en briobana (bra pris på Ikea).

Han är helt ointresserad av riktiga pussel men gillar "app-pussel". Han gillar att sparka boll och kasta kula också. Och sedan gillar han böcker.
Sedan är det ju alltid en given favorit att åka och handla eller gå på en promenad. Rita och måla går bra korta stunder.

Både med tjejerna och sonen har jag eftersom försökt stödja att de leker själv. Tjejerna har varit självgående i flera år men de har å andra sidan alltid en kompis. Men jag sätter igång barnet och sedan drar jag mig ur lite grann då leken kommit igång för att sedan understödja igen. Men det går olika bra beroende på vilken slags lek det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Lite OT men jag laste for manga ar sedan en post av dig att du gjorde just sa - startade leken och sedan drog dig ur osv - och bestamde mig for att gora likadant med mina barn, och det funkar verkligen jattebra! :bow:
Det kraver ju en del engagemang i borjan men det har man verkligen igen senare.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Han är mest intresserad av vad siffrorna heter, inte så mycket av vilket antal de innebär. Det roliga är att leka med själva siffersymbolerna, att rada upp dem och kombinera dem på olika sätt, och lära sig vad de heter på de två språk vi talar hemma.

Jag tycker att det är rätt fascinerande att tänka på en tvååring som intresserar sig så för siffersymbolerna och deras namn. Det är ju lite fascinerande, när man tänker på det, att tex 1 0 5 kan bli hundrafem, men också andra tal. Ganska kul att fundera över, som tankemönster betraktat, eller vad man ska kalla det.

Det antyder ju tex helt andra inre djup än de evinnerliga tåglekar min son höll på med i samma ålder. Tåg, tåg och tåg. :p Jag som också vuxit upp med två språk, kan också tänka mig den extra dimensionen att siffrorna ser likadana ut, men heter helt olika.

Det borde finnas någon app eller något där man tex kan peka på siffrorna och så säger mobilen vad siffran heter? Det kan åtminstone avlasta dig några minuter från att prata om siffror hela dagarna. En sådan app borde även kunna flera språk, tycker jag. Vill han lära sig siffror på japanska, tex, så är han väl sysselsatt en stund.

Gillar han inte hushållsarbete? Ja, de leker ju ofta med sådant som man själv leker med, menar jag, och det är ju tex dammsugare. Min unge drog runt rätt mycket med dammsugaren när han var liten, tex, gärna iförd mina skor för effektens skull. Jag ser på foton att det var i så där tvåårsåldern.
 
Sv: Lektips för 2,5-åring?

Jag tycker att det är rätt fascinerande att tänka på en tvååring som intresserar sig så för siffersymbolerna och deras namn. Det är ju lite fascinerande, när man tänker på det, att tex 1 0 5 kan bli hundrafem, men också andra tal. Ganska kul att fundera över, som tankemönster betraktat, eller vad man ska kalla det.

Det antyder ju tex helt andra inre djup än de evinnerliga tåglekar min son höll på med i samma ålder. Tåg, tåg och tåg. :p Jag som också vuxit upp med två språk, kan också tänka mig den extra dimensionen att siffrorna ser likadana ut, men heter helt olika.

Det borde finnas någon app eller något där man tex kan peka på siffrorna och så säger mobilen vad siffran heter? Det kan åtminstone avlasta dig några minuter från att prata om siffror hela dagarna. En sådan app borde även kunna flera språk, tycker jag. Vill han lära sig siffror på japanska, tex, så är han väl sysselsatt en stund.

Gillar han inte hushållsarbete? Ja, de leker ju ofta med sådant som man själv leker med, menar jag, och det är ju tex dammsugare. Min unge drog runt rätt mycket med dammsugaren när han var liten, tex, gärna iförd mina skor för effektens skull. Jag ser på foton att det var i så där tvåårsåldern.

Vi har Iphone/Ipad, och där finns en app som heter pekbok, som är just det. Man pekar på frukter, färger, djur, fordon, bokstäver och siffror. Man kan dessutom byta språk på den. Den är väldigt enkel och bra!
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
677
Småbarn Vi ska åka till Stockholm i helgen med våra två 2,5-åringar. Vi kommer bo på hotell och tar gärna emot alla tips ni har om aktiviteter...
2
Svar
20
· Visningar
1 519
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 228
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp