Lerig hage

Frågan är också hur man definierar normalt. Flera av de senaste åren har varit ganska torra år i stora delar av landet med lågt grundvatten som följd. SMHI jämför med genomsnittet för år 1961-1990.
Hösten -16. vintern 16/17 samt vår sommar 17 har varit torra i princip hela landet. Åren innan har varit torra i delar av landet men långt ifrån överallt. Här där jag bor så har nederbördsmängderna varit över det normala (61-90) under ganska många år. Jag vet eftersom jag suttit och gjort sammanställningar för bla nederbörd för det företag jag jobbade på tidigare.
 
Naturligtvis, så är det olika hur mycket nederbörd det kommit under året, eller för den delen under hösten på olika ställen i landet.

Jag har "roat mig" med att granska detaljerade data om höstens regnande just på min ort ("vår" mätstation).
Enligt SMHI så ligger normala nederbördsmängden september-december på ca 200 mm här.
Vi har under den perioden i år fått 340 mm.

Tacka sjutton för att det är ruggigt lerigt i hästarnas vinterhage! Och att dräneringen inte fungerar som den ska.

Dessutom har nederbörden varit av, för hästhagars lerighet, osedvanligt "dum" sort.
Skyfall, och stora mängder blötsnö som töat bort, och ingen tendens till upptorkning emellan.

Hur som helst planerar jag att "göra något åt" dräneringen i hagen så snart det går att ta in maskiner som inte riskerar att köra fast, och det går att ha hästarna i en annan hage utan att den blir förstörd.

Det ska bli intressant att planera det jobbet.
Frågor som finns att fundera över är bl.a.:
Hur mycket ny dränering och var i hagen?
Vilka metoder för dränering/hårdgöring finns, vilka fördelar/nackdelar har de olika metoderna, och vilka är ekonomiskt realistiska?
Gräsarmering, hur dyrt är det, hur svårt att lägga? Var ska det läggas om det ska läggas?
Grusning med geotextil under, var och hur?
Totalkostnad för önskat läge, alternativt hur mycket dränering och grusning får vi för x tusen kronor?
 
Naturligtvis, så är det olika hur mycket nederbörd det kommit under året, eller för den delen under hösten på olika ställen i landet.

Jag har "roat mig" med att granska detaljerade data om höstens regnande just på min ort ("vår" mätstation).
Enligt SMHI så ligger normala nederbördsmängden september-december på ca 200 mm här.
Vi har under den perioden i år fått 340 mm.

Tacka sjutton för att det är ruggigt lerigt i hästarnas vinterhage! Och att dräneringen inte fungerar som den ska.

Dessutom har nederbörden varit av, för hästhagars lerighet, osedvanligt "dum" sort.
Skyfall, och stora mängder blötsnö som töat bort, och ingen tendens till upptorkning emellan.

Hur som helst planerar jag att "göra något åt" dräneringen i hagen så snart det går att ta in maskiner som inte riskerar att köra fast, och det går att ha hästarna i en annan hage utan att den blir förstörd.

Det ska bli intressant att planera det jobbet.
Frågor som finns att fundera över är bl.a.:
Hur mycket ny dränering och var i hagen?
Vilka metoder för dränering/hårdgöring finns, vilka fördelar/nackdelar har de olika metoderna, och vilka är ekonomiskt realistiska?
Gräsarmering, hur dyrt är det, hur svårt att lägga? Var ska det läggas om det ska läggas?
Grusning med geotextil under, var och hur?
Totalkostnad för önskat läge, alternativt hur mycket dränering och grusning får vi för x tusen kronor?

Själva gruset/sanden är inte så dyrt, det är frakten och arbetskostnaden som drar iväg.
Jag har ju just köpt ca 90 ton sand (blandsand, inte finrensad). Sanden kostade 43 kr/ton ungefär.
 
Har nog regnat minst 25 dagar per månad sen september här..det regnar även om det enligt SMHI ska vara uppehåll
Ja, här ute på halvön klarade vi oss ga bra ga länge, hade rätt fin ”tidig” höst. Men sen... Rider förbi sk hagar vid ridvägen där det inte går att se mark. Vatten upp till nedersta tråden i stora delar av hagen. Aldrig sett ngt liknande. Tom hårdgjorda och dränerade grusridvägen som alltid varit fin är sörja i stora partier nu. Helt galet. Det var som att det var för torrt så att när det väl började regna så rann det liksom inte ner, utan sköljde bort översta bärlagren istället. Så deppigt nu i hagarna att man storknar, framför allt vid kanten mellan grusat parti vid grind och resten av hagen, värsta äckliga tråkleran. Svårt att komma åt med mindre än att grusa hela hagen och det är ju inte så skoj resten av året. Lite kyla hade inte gjort ngt ett par v. Och sol.
 
Läste i en FB-tråd om en vars hagstolpar ploppat upp ur marken och lämnat vattenfyllda hål efter sig. Det talar väl för hur vattensjuk marken är i vissa områden?

Även här i Norrbottens kustland har det varit mkt nederbörd och övre delen av min skogshage (sandig tallhed) kollapsade också under trycket, inte direkt kladdlera men blöt förna och sand som definitivt gick över kronranden.

Sjukt tacksam för att det kom mycket snö och tidigt. Elen blir dyr när det är såhär kallt men underlaget är skitfint nu.

Det jag vill säga är att jag tror att vi måste förbereda oss på att denna blöthet är framtiden. Klimatförändringarna leder till ökad nederbörd för vår del.

Britterna som har track systems bjuder på mycket inspiration. En del gjuter betongplattor på utfodringsytorna och anlägger riktiga dränerade vägar mellan dom.

Själv ska jag till sommaren börja med att dränera med rör, gräva bort förnan, köra dit sjuka mängder sand och naturgrus, och eventuellt sätta markraster eller gjuta vid grindar och utfodringsplatser. Och jag har alltså den mark som borde vara optimal: tallhed som sluttar, i Norrbotten.
 
Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
som djurägare ska man skydda djur för onödigt lidande. Nu har ju hästar blivit sjuka. Byt hage eller flytta hästen.
 
Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?

Vi har vatten i stora delar av hagen, trots det är det inte lerigt. Det är däremot lerigt vid grindarna och där de får mat. Tanken är att skrapa bort leran där i sommar när man kan komma dit med maskiner. Samt givetvis lägga grus på.

Baktala har jag inte gjort. Det är olagligt att ha hästarna på för leriga marker, det är ju inget jag kan göra något åt.
Problemet är att att många har för många hästar på för liten yta. Där min häst står är Det lite lera vid grinden.
 
Det står i lagen, och nog tycker jag att hästägaren kan kräva att stallägaren uppfyller lagstiftningen, tycker du inte det?
Jag vet självklart att det inte alltid går att lösa problem på anläggningar. Jag önskar bara att man i högre grad än idag ska vara förutseende och jobba för en bra och fungerande anläggning. Det är alldeles för mycket "det blir ju lerigt, så är det ju" istället för att satsa en ordentligt slant på fungerande hagar.

Enligt tråden finns det många stall med väldränerade hagar som också är usla. Så tydligen är inte ens det idiotsäkert.
 
Själva gruset/sanden är inte så dyrt, det är frakten och arbetskostnaden som drar iväg.
Jag har ju just köpt ca 90 ton sand (blandsand, inte finrensad). Sanden kostade 43 kr/ton ungefär.
Jo, jag vet att det inte är sanden som är det dyra, utan det runt omkring.
Viss planering av grus/sand kan vi göra själva med traktorn och Avanten, men vi saknar grävmaskin, så sådan måste vi leja in.

För övrigt så är det intressant att sand/grus fortfarande prissätts per vikt, istället för volym.
Blött material är ju tyngre än torrt, så helst borde man alltid köpa grus under sommarens torraste period...

Att väga lastbilen är ju inte så konstigt, och har fungerat i decennier, men numera så verkar det finnas teknik där man med datorers hjälp skulle kunna mäta volym istället.
Volympris vore ju kanske rimligare, det borde ge samma pris oavsett materialets blöthet.
Å andra sidan så drar ju större vikt mer transportkostnad.

Jag läste just om hur man övergår till datoriserad volymmätning inom skogsbruket i någon skogsblaska...
 
Enligt tråden finns det många stall med väldränerade hagar som också är usla. Så tydligen är inte ens det idiotsäkert.
När man år efter år efter år hör samma kommentarer och acceptans när det gäller leriga hagar, ja, då tröttnar i alla fall jag.

I år är det ett extremår så att även de väldränerade hagarna inte funkar som de ska. Absolut!

Men jag tror att både du och jag och de flesta andra här vet att majoriteten av stallen inte lägger en sekin i "onödan" för att gräva diken och ordna dränering i hagar som inte har naturlig dränering i form av sandjord. Man arrenderar en åker eller en skogsdunge och sätter upp stängsel. Och så blir man förvånad när det blir lerigt och jäkligt och försvarar det med - Jo, men så är det ju under vissa delar av året.
Det är det scenario jag ser i stort sett överallt och jag tror inte att jag är ensam. Vill man inte att hästarna ska ha drägliga förhållanden i sina rasthagar???

Det som upprör mig mest är i de fallen man inte lägger två fingrar i kors för att försöka lösa situationen eller jobba förebyggande, åtminstone för normal nederbördsmängd, men inte ens det ids folk lägga energi på. Men nej, guldknoppar på boxarna och bling-bling på schabraket, det kan man lägga hur mycket pengar som helst på, men hagarna... Nej, varför då?

Jag ber om ursäkt MissFideli, jag riktar inte kritiken direkt till dig. Jag är bara så förbenat less på ursäkterna när man år efter år efter år ser precis samma lerproblem i hagarna och att stallägarna inte gör ett skit för att försöka lösa problemet.

Om man ser till att vinterhagarna fungerar så behöver man inte riskera att använda sommarhagar som i sin tur blir förstörda.

Och åter igen. Ja, i år är det extremt, men problemet är omfattande även normalår, åtminstone på de platser där det är lerjord (vilket är precis på de platser där antalet hästar är störst).
 
Värsta jag varit med om är hos en "känd" ryttare i Sthlms-området som har ett stall där det dels pga hur det är byggt skedde en tragisk olycka för flera år sedan där en praktikant blev sparkad i ansiktet, men där även hagarna var ett stort problem då de låg i en sänka. Leran vid insläppen var så djup att den rann över stövelskaften. :crazy: Tack och lov var vi där bara en kort tid men jag skulle tro att förhållandena nu är rent outhärdliga. :cautious:
 
Som inackorderad så tycker jag inte man kan kräva av stallägaren att grusa rasthagarna om man inte är beredd att betala för det också. Vill man kan man ju kolla upp vad ett lass grus kostar att få ut och sedan föreslå stallägaren en höjd stallhyra som täcker kostnaden inom en rimlig avbetalningstid (grus brukar behöva kompletteras inom några år).
 
När jag läser den här tråden är jag evinnerligt tacksam för mina sandbackar och att min kloke fars farmors bror byggde lagården på en sådan. För nu är det så vått överallt.
 
Som inackorderad så tycker jag inte man kan kräva av stallägaren att grusa rasthagarna om man inte är beredd att betala för det också. Vill man kan man ju kolla upp vad ett lass grus kostar att få ut och sedan föreslå stallägaren en höjd stallhyra som täcker kostnaden inom en rimlig avbetalningstid (grus brukar behöva kompletteras inom några år).
Och jag tycker tvärt om. Att det är stallägarna ansvar att se till att marken håller för att hålla häst på.
Stallägaren har ansvaret för att stallet är i brukligt skick för ändamålet och detsamma bör naturligtvis också gälla hagarna. I år är ett extremt åt på många håll men fortfarande ser jag att ansvaret oavsiktligen ska åligga stallägaren. Om denna inte har ekonomi att lösa det hela är en annan fråga som är upp till var och en att lösa.
 
Instämmer med Shaggy. Det hjälper inte att byta hage. Tvärt om har ni då ingen hage att byta till sen när det torkar upp. Det räcker med några där så trampar hästarna sönder den nya hagen totalt och det kan ta år att få ordning på en hage som blivit rejält förstörd. Antingen får ni grusa eller flytta till ett stall med bättre hagar. Stallägaren bestämmer vart hästarna ska stå. Och om hon låter er flytta dom är det ju lätt för er att flytta till nytt ställe när sommaren kommer och ni behöver bete medan hon står med totalförstörd hagar som kostar både tid och pengar att återställa. Jag hade hellre sagt upp hyresgästerna än riskera att sabba övriga hagar om jag var stallägaren.

Såna här perioder är det lämpligt att ha skogshagar och gärna kuperat så att det finns väldränerade ställen att stå på.
 
Jag kommer lägga mer än halva min årslön i år på att grusa upp en vinterhage till mina 3 hästar. Nu har jag inga inackorderingar men jag tvivlar på att de hade stått kvar om stallhyran höjdes för att täcka det. Det är ju fritt fram att byta stall om man inte är nöjd.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 177
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 691
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp