Lerig hage

Men om ägaren inte kan uppfylla beteshage till sommaren då?Det har ju som sagt kommit extrema regnmängder i år.Som här hemma har vi haft mkt torka, kommunen varnade för att det var extremt torrt, tror ingen här i närheten väntande sig att det skulle bli så här.Tycker det är bra stallägaren tänker lite längre....
Det är inte tvingande att erbjuda bete.
Det är inte tvingande att hästar får bete, det är fullt tillåtet att hästarna går i grusruta året runt, så länge storleken tillåter en kort sträcka galopp (10X30 meter är nämnt tidigare och det är väl de siffrorna myndigheterna kommit fram till) och hästarna får vara ute en timme per dygn.

Nej, jag tycker inte heller att liten grusruta en timme eller två om dagen är bra.
Däremot finns det en del hästar som mår bättre av att inte få gå på bete (de som är benägna till uttalad övervikt och fång samt en del eksemhästar).
 
Men om ägaren inte kan uppfylla beteshage till sommaren då?Det har ju som sagt kommit extrema regnmängder i år.Som här hemma har vi haft mkt torka, kommunen varnade för att det var extremt torrt, tror ingen här i närheten väntande sig att det skulle bli så här.Tycker det är bra stallägaren tänker lite längre....
Dels är det som Kryddelydd säger. Det finns inget krav på bete för hästar, däremot finns det krav på underlaget i hagen. Men för att sluta sno in sig i en massa regler så kan man lösa saker hjälpligt nu också, och sedan jobba förebyggande med underlaget i hagarna så att problemet blir mindre i framtiden.

Som hästägare hyr man ju stallplats med vissa förutsättningar. När det som avtalats inte uppnås från stallägarens sida tycker jag nog att det vore rimligt att stallägaren gör vad hen kan för att lösa problemet.
 
Dels är det som Kryddelydd säger. Det finns inget krav på bete för hästar, däremot finns det krav på underlaget i hagen. Men för att sluta sno in sig i en massa regler så kan man lösa saker hjälpligt nu också, och sedan jobba förebyggande med underlaget i hagarna så att problemet blir mindre i framtiden.

Som hästägare hyr man ju stallplats med vissa förutsättningar. När det som avtalats inte uppnås från stallägarens sida tycker jag nog att det vore rimligt att stallägaren gör vad hen kan för att lösa problemet.
kruxet är att när det är så vått som det är nu så kör man fast när man ska försöka göra nått, det gjorde sambon min senast förra veckan, sen menade inte jag att det är lag på betesmark men jag kan tänka mig att det kommer klagas bland hyresgästerna när en sådan inte kan användas till våren....
 
Dels är det som Kryddelydd säger. Det finns inget krav på bete för hästar, däremot finns det krav på underlaget i hagen. Men för att sluta sno in sig i en massa regler så kan man lösa saker hjälpligt nu också, och sedan jobba förebyggande med underlaget i hagarna så att problemet blir mindre i framtiden.

Som hästägare hyr man ju stallplats med vissa förutsättningar. När det som avtalats inte uppnås från stallägarens sida tycker jag nog att det vore rimligt att stallägaren gör vad hen kan för att lösa problemet.

Står det verkligen med i kontrakten att hagarna ska vara lerfria även i extrema fall då? Eller är det nått hyresgästen tar för givet utan att kontrollera med hyresvärden?
 
Så extrem höst och vinter, nä inte här.
December och oktober har varit blötare men extern, nä det tycker jag inte.
Tycker inte heller att det varit extremt mycket nederbörd i höst, mer än ett "normalår" men inte extremt. Dessutom hade vi på flera håll mycket låga grundvattennivåer i början på hösten. Nederbörd hösten 2017, SMHI:

nbd_proc1709_1711.png
 
Tycker inte heller att det varit extremt mycket nederbörd i höst, mer än ett "normalår" men inte extremt. Dessutom hade vi på flera håll mycket låga grundvattennivåer i början på hösten. Nederbörd hösten 2017, SMHI:

nbd_proc1709_1711.png

Skönt för er! Här i Stockholmsområdet har det kommit 100-150% mer och det är vattensjukt i princip överallt.
 
Har inte problemet handlat mest om temperatur i år?
Vi har haft extremt få dagar med frysgrader, plusgrader i stort sett hela vintern hittills. Klart det blir lerigare än när marken är frusen, oavsett mängd nederbörd.
 
vi har haft både mkt snö och regn....men så bor vi väldigt högt så vi får automatiskt mer nederbörd.Många gårdar har två sommrar i rad haft brunnar som sinat men vi har klarat oss.Djupborrad brun och mer nederbörd....
 
Där jag bor - södra Skåne - har det i alla fall varit en extremt regnig höst och vinter. Jag flyttade hit 1999 och har aldrig upplevt en lerigare och blötare höst. Igår vräkte regnet ner igen, hela dagen, och det syns tydligt att marken är rejält vattensjuk.
Jag är evigt tacksam att min mark ligger i en södersluttning så att det mesta vattnet rinner undan - ner till grannens sänka nedanför - där är en fin sjö nu! Nu har jag kladdigt precis vid intaget från hagen, men annars är det hyfsat fortfarande. Men hade vinterhagen legat på plan mark, så hade den troligen varit helt söndertrampad vid det här laget.
Ett par av mina grannar har fört väderdagbok i många år - med nederbördsmängd - och enligt dem har det regnat mer denna höst än vad det gjort de senaste 30 åren.
 
Nederbörd - Rekordblött på en del håll
Oktober har varit en nederbördsrik månad. I stort sett har hela landet fått mer nederbörd än normalt, bortsett från norra Lapplandsfjällen där det var torrare än normalt. Den största avvikelsen ifrån det normala blev området runt Gävle där det regnade mer än tre gånger mer än vad som är normalt för oktober.

I Films Kyrkby uppmättes preliminärt 181,8 mm som är den största månadsnederbördsmängden i oktober sedan stationen startade 1982. Stationens tidigare största mängd var 116,1 mm från 2006. I Åkroken i Ångermanland har det preliminärt kommit 164,8 mm regn vilket slog det gamla rekordet på 159,9 mm från 1998. Startåret för stationen är 1956. Nytt rekord blev det även i Trelleborg där det regnade 157,0 mm i oktober. Förra rekordet var 130,0 mm år 1932. Stationens startår är 1901.

Örskär i norra Uppland fick en andraplacering i blötaste oktober sedan startåret 1881. Där noterades preliminärt 113,4 mm. Rekordet är från 1885 med 127,0 mm. Även Osby i norra Skåne fick den näst blötaste oktober sedan startåret 1923. Där kom det preliminärt 160,6 mm regn och rekordet är 161,5 mm från 1981. I Vattholma i Uppland regnade det preliminärt 136,6 mm vilket är den tredje blötaste oktober sedan stationen startade 1905. Rekordet är 146,0 mm från 1934. I Västerås kom det preliminärt 109,0 mm nederbörd vilket är den fjärde blötaste oktober sedan 1859. Rekordet i Västerås är från 2006 med 119,4 mm. I Karlshamn var det också den fjärde blötaste oktobermånaden sedan 1860 där det noterades 123,2 mm regn. Rekordet är från 1974 då det kom 147,7 mm. Stockholm har haft den blötaste oktobermånaden sedan 1981.

Källa: SMHI
 
Står det verkligen med i kontrakten att hagarna ska vara lerfria även i extrema fall då? Eller är det nått hyresgästen tar för givet utan att kontrollera med hyresvärden?
Det står i lagen, och nog tycker jag att hästägaren kan kräva att stallägaren uppfyller lagstiftningen, tycker du inte det?
Jag vet självklart att det inte alltid går att lösa problem på anläggningar. Jag önskar bara att man i högre grad än idag ska vara förutseende och jobba för en bra och fungerande anläggning. Det är alldeles för mycket "det blir ju lerigt, så är det ju" istället för att satsa en ordentligt slant på fungerande hagar.
 
Helt otroligt att folk börjar argumentera sinsemellan om huruvida vädret varit extra blött eller inte enl statistiken :cool:

Ja det är blötare än på länge på många håll i landet eftersom nederbörden kom redan i september och det blev höstblask direkt . Vanligare åren innan har varit att sept-oktober har kunnat vara riktigt fina och torra . Då håller givetvis markerna bättre när det sen blir blask och Skitväder någon månad innan det fryser på lite, jämfört med när blasket och skitvädret snarare varat 4 månader som i år för stora delar av landet söderut.
 
Det står i lagen, och nog tycker jag att hästägaren kan kräva att stallägaren uppfyller lagstiftningen, tycker du inte det?
Jag vet självklart att det inte alltid går att lösa problem på anläggningar. Jag önskar bara att man i högre grad än idag ska vara förutseende och jobba för en bra och fungerande anläggning. Det är alldeles för mycket "det blir ju lerigt, så är det ju" istället för att satsa en ordentligt slant på fungerande hagar.

Det säkra kortet är ju grusade mindre hagar .
Det vill ofta inte folk ha sina hästar i generellt heller .

Det är svårt att som stallägare göra alla nöjda . Skulle vissa inackorderingar fått som de ville så hade de fått släppa sina hästar i både övergångs och sommarhagar när det är lerigt , trots att dessa hagar då blivit totalt förstörda inom några dagar .
Hagar som nogsamt sparas just för att optimera hästarnas tillvaro i helhetsperspektiv . (Övergångshagar = att ha möjlighet att släppa dem där tidigt på våren för snäll invänjning på mer gräs= fantastisk tillfredställelse för hästarna i fråga om deras behov att ströva och beta . Samt sedan sommarhagar som trimmats, gödslats och hållits i skick för betesperioden på 4-5 månader om det är en fin höst som tillåter så att marken håller .
 
Tycker inte heller att det varit extremt mycket nederbörd i höst, mer än ett "normalår" men inte extremt. Dessutom hade vi på flera håll mycket låga grundvattennivåer i början på hösten. Nederbörd hösten 2017, SMHI:

nbd_proc1709_1711.png
Vilken/vilka månader är det där för? Oavsett så står ju den ljust gröna färgen för 100-150%. Kartan säger med andra ord inte så mycket.
Det jag vet är att här där jag bor (inom det ljust gröna området) så står bäcken ut i sjön minst 50 cm högre än normalt. Det kan vara ännu högre men jag har inte mätt med märkäpp utan kör ögonmått utifrån hur högt det brukar vara upp till vägen. Vattnet står nu högre än jag någonsin sett det tidigare och har nu passerat både blötängen och kanten av björk. Sist jag tittade hade det nått fram till en 20-30 år gammal tall och var på god väg fram mot det 100 åriga tallarna. Så ja här är det extremt
 
Vilken/vilka månader är det där för? Oavsett så står ju den ljust gröna färgen för 100-150%. Kartan säger med andra ord inte så mycket.
Det jag vet är att här där jag bor (inom det ljust gröna området) så står bäcken ut i sjön minst 50 cm högre än normalt. Det kan vara ännu högre men jag har inte mätt med märkäpp utan kör ögonmått utifrån hur högt det brukar vara upp till vägen. Vattnet står nu högre än jag någonsin sett det tidigare och har nu passerat både blötängen och kanten av björk. Sist jag tittade hade det nått fram till en 20-30 år gammal tall och var på god väg fram mot det 100 åriga tallarna. Så ja här är det extremt
Höst är sept-november, vinter är dec-februari, vår är mars-maj och sommar juni-augusti.

Frågan är också hur man definierar normalt. Flera av de senaste åren har varit ganska torra år i stora delar av landet med lågt grundvatten som följd. SMHI jämför med genomsnittet för år 1961-1990.
 
Har nog regnat minst 25 dagar per månad sen september här..det regnar även om det enligt SMHI ska vara uppehåll
 
Här är grundvattnet nu ganska mycket högre än normalt. Och allt detta vatten har kommit under hösten/vintern. Det trodde vi inte i somras när det var sån torka.
Så här blöt mark har jag aldrig varit med om här innan. Väldig skillnad från föregående år.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 184
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 471
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp