Lerig hage

Ja, nu tänkte jag ju framförallt på de som har stora problem i år, men som inte brukar ha det så illa. Där ser man kanske inget behov av att dränera och bygga upp alla hagar, om det inte är ett problem vanligtvis mer än kanske någon vecka precis den lerigaste perioden på höst och vår.

Och står man inackorderad finns inte alltid så mycket att göra. Om det är ont om lediga platser i stall runtomkring, och/eller ännu värre hagar eller på andra sätt sämre djurhållning. Vad gör man då?
Det är ju tyvärr inte säkert att stallägaren vill bekosta att fixa upp hagarna heller, speciellt inte om behovet vanligtvis inte är så stort. Eller för all del även om man har eget stall, så har man kanske inte möjlighet att åtgärda hagarna i det akuta skedet.

Våra hagar har varit hemska i år, och så har det varit överallt. Inte ens på stora anläggningen med små grushagar har det varit bra. Hagen mina hästar går i har som värst varit ordentligt lerig halva hagen, andra halvan mjukt och löst på ytan men okej där under. Nu har vi tack och lov haft minusgrader ett tag, så nu är hagarna okej igen, men det har varit en lång plåga att se dem under hösten.
Jag förstår ditt problem, absolut! Det besvärliga är väl att ansvaret egentligen inte borde ligga på den enskilda hästägaren (dvs. stallägaren borde inte bara kunna säga nej). Lovisaleonora summerar det väl ganska bra.
 
Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?

Jag har bara slarvläst lite av alla inlägg i denna tråd. Men det brukar vara extremt lerigt på flera ställen av hästverige under dom milda perioderna. Att han inte vill byta hage kan bero på att han vill ha en vettig hage att släppa ut i sedan när det blir hårt i marken. Upptrampade lerhagar är inte så kul att använda när de blir hårt backen. Blir väldigt stappligt. Sedan hann jag läsa att minst en person i diskussionen tycker man ska ringa länsstyrelsen. Då är det bara att be en bön och hoppas på att dom prioriterar missförhållanden istället. Alltså inte en lerig hage på värsta tiden på året. Länsstyrelsen har ett stort ansvar och det är väldigt bra att dom finns så länge dom ägnar sig åt rätt typ av ärenden. Dvs inte se allt i svart eller vitt. I år är ett extremt år när de kommer till väta på lergjord. Ni får göra det bästa av situationen. Grusa upp på dom mest utsatta platserna och se till att grovfodret läggs på renaste stället samt äts upp direkt och inte blir liggande i hagen, eller ännu bättre bygga en höback eller liknande så fodret kommer upp från marken. Till nästa år kanske prioritera att ha enbart grushagar och om inte det går hem hos stallägaren så byta stall till nästa säsong? Vi har numer enbart grushage vintertid och det är verkligen guld värt :up:
 
Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?

Vi har vatten i stora delar av hagen, trots det är det inte lerigt. Det är däremot lerigt vid grindarna och där de får mat. Tanken är att skrapa bort leran där i sommar när man kan komma dit med maskiner. Samt givetvis lägga grus på.

Baktala har jag inte gjort. Det är olagligt att ha hästarna på för leriga marker, det är ju inget jag kan göra något åt.[/QUOTE

Allt som är olagligt behöver dock inte för den sakens skull vara rimligt.
 
Här är länk som visar hur mycket nederbörd det varit månad för månad
www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/monYrTable.php?myn=11&par=nbdAvv och hittills denna månad https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/showImg.php?par=nbdAvv .

Så extrem höst och vinter, nä inte här.
December och oktober har varit blötare men extern, nä det tycker jag inte.


Följer man din länk har vi haft mellan 150-200% från juli till oktober.
Att då marken är mättad nu och inte ens klarar normal nederbörd som i november och december, då det varit 100%, är inte så konstigt.

Jag har jämfört med gamla bilder från tidigare vintrar och så blött som det är just nu har jag inte haft det någon gång under de tidigare åtta vintrar jag bott här.

Så även om november och december inte är extrema månader har månaderna innan skapat dåliga förutsättningar för att klara normal nederbörd.
 
Tyvärr är verkligheten inte alltid riktigt så enkel.
Mina 2 går på 1 ha, vanliga år funkar det ok men i år är det kört. Jag skulle få grusa hela hagen inkl den slänt som nu är det enda som bär om jag skulle ha möjlighet att kanske få bukt med problemet. Jag undrar om det ens skulle hjälpa med förslag @Petruska kom med ovan. Möjligen att en kombination skulle vara lösningen.
Dina inlägg får det att låta som om folk njuter av att låta bli att lösa det hela. Problemet är att lösningen kostar många hundratusentals kronor och inte är vettig för ett enstaka blötår. Helt ärligt skiter jag i vad lst säger när naturen och deras utsagor inte går ihop, framförallt när deras utsagor är extremt subjektiva. Jag gör det bästa jag kan för mina hästar i den situation som är nu och är nöjd med det och jag är övertygad om att minst 99% av övriga Sveriges hästägare gör detsamma.
Jag skulle utan problem kunna få hagen att hålla och följa att föresrkifterna om utevistelse. Det är bara att släppa ut dem 1 timme/dag och låta dem stå på box övrig tid men det är inte en försvarbar hästhållning i min värld och absolut inte i mina hästars. Tycker du att den lösningen är bättre?

Saken är den att om marken blir så förstörd nu kommer den inte återhämta sig snart utan dina hästar kommer få leva i en lervälling de närmsta åren. 1 H är inga enorma marker, om man har mer mark och möjlighet att flytta runt de blir slitaget självklart mindre.

Att grusa iaf en del så hästarna får stå torrt borde vara en självklarhet om man har mark som din.
 
I en av våra största hagar går 1 häst på ca 2,5 hektar. Ca 150 kvadratmeter är dränerat och grusat enligt konstens alla regler. Både grusdelen och gräsdelen är helt blöta. Till och med där det är väldigt brant lutning, då det verkar som det översta lagret lera helt enkelt håller kvar vattnet.

Vanligtvis behöver vi stänga upp hästarna på grusdelen av hagarna någon månad på hösten och någon månad på våren., men i år är det galet blött. Det finns liksom ingenstans för vattnet att ta vägen, inte ens det dränerade vattnet. Det måste ju också 'försvinna' någonstans.

Diken? vi har djupa krondiken runt hagarna som visserligen är fulla men som tar hand om vattnet från hagarna.
 
Ja, typ 90% av stallen skulle få djurförbud. De enda som skulle klara sig är där hästarna går i små grusade rutor utan gräs. Om dom sen får djurförbud för all framtid, så får då såklart kanske 70% av hästägarna slakta sina hästar, det finns helt enkelt inga stall att ställa dom i och därför kan inte nån köpa hästen. Låter som en helt korrekt konsekvens av att den här hösten har varit extrem. Eller?

Mina hästar går två i en normal hage i sthlmsmått och de har lite lera men inte över halva hovarna på de flesta ställen. Hagen är fortfarande grön och det grusade området håller bra. Vi har sandmark gjord för hästhållning.
 
Jag förstår ditt problem, absolut! Det besvärliga är väl att ansvaret egentligen inte borde ligga på den enskilda hästägaren (dvs. stallägaren borde inte bara kunna säga nej). Lovisaleonora summerar det väl ganska bra.
Den som äger marken måste väl få bestämma hur man lägger upp det?
 
Saken är den att om marken blir så förstörd nu kommer den inte återhämta sig snart utan dina hästar kommer få leva i en lervälling de närmsta åren. 1 H är inga enorma marker, om man har mer mark och möjlighet att flytta runt de blir slitaget självklart mindre.

Att grusa iaf en del så hästarna får stå torrt borde vara en självklarhet om man har mark som din.
Tack för informationen. Jag återkommer om ett år så får du reda på om du hade rätt.
I övrigt drar du mycket slutsatser som du inte har något belägg för men ändå använder för att slänga ut lite pekpinnar.
 
Jag är evigt tacksam att vinterhagen är en lång backe hela hagen och att det trots mycket regnande ändå håller riktigt bra, däremot så har det blivit en enda stor isbana efter snö, tö, kyla och regn så just nu släpps de ut i sommarhagen några timmar/dag och får stå installade istället för ute på lösdriften. :down:
 
Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?

Vi har vatten i stora delar av hagen, trots det är det inte lerigt. Det är däremot lerigt vid grindarna och där de får mat. Tanken är att skrapa bort leran där i sommar när man kan komma dit med maskiner. Samt givetvis lägga grus på.

Baktala har jag inte gjort. Det är olagligt att ha hästarna på för leriga marker, det är ju inget jag kan göra något åt.

Skönt för dig att det är så enkelt att det är "bara" att fixa till markerna.
Det ser rätt bedrövligt ut på de flesta ställen just nu. ´Här är det - som tur är - fruset för närvarande. Annars ser två av hagarna trista ut vid öppningarna men har helt OK partier där det inte blir lerigt. Att hästarna väljer att stå i kladdet är lite frustrerande, dock.
Den tredje hagen såg trist ut i delen närmst ligghall och öppning fram tills för en vecka sedan.
Nu ser den hagen väldigt trevlig ut tack vare en grävmaskin och 90 ton sand.
Vi får se hur länge den "räddningen" hjälper, men åtminstone den här vintern. Sedan blir det väl till att göra en ny utgrävning.
Alla har dock inte tillgång till hjälpsamma människor med grävmaskin och lastbil som jag har...

för 2018 (eller -19, beroende på vad som blir mer akut) är planen att gräva ut, dränera och grusa upp med väggrus i en del av ytterligare en av hagarna, men mest som sjukhage kanske. Ett jobb som grävmaskinisten misstänker kostar ca 20.000kr att göra.
För en hage.
 
Ja, så länge hen uppfyller lagkraven, vilket tydligen inte sker i det här fallet enligt ts. Jag upplever att det klagas enormt över leriga hagar varje år men viljan/kunskapen att göra något åt saken verkar ofta saknas. Årets regnande underlättar inte precis.
Fast om ägaren vill spara sin mark för att kunna använda den till våren o sommaren gynnar det ju alla.Sen är det väl ägarens ansvar vart man stallar upp sin häst?Är man inte nöjd eller hittar nån bra lösning får man väl hitta ett annat stall?
 
Skönt för dig att det är så enkelt att det är "bara" att fixa till markerna.
Det ser rätt bedrövligt ut på de flesta ställen just nu. ´Här är det - som tur är - fruset för närvarande. Annars ser två av hagarna trista ut vid öppningarna men har helt OK partier där det inte blir lerigt. Att hästarna väljer att stå i kladdet är lite frustrerande, dock.
Den tredje hagen såg trist ut i delen närmst ligghall och öppning fram tills för en vecka sedan.
Nu ser den hagen väldigt trevlig ut tack vare en grävmaskin och 90 ton sand.
Vi får se hur länge den "räddningen" hjälper, men åtminstone den här vintern. Sedan blir det väl till att göra en ny utgrävning.
Alla har dock inte tillgång till hjälpsamma människor med grävmaskin och lastbil som jag har...

för 2018 (eller -19, beroende på vad som blir mer akut) är planen att gräva ut, dränera och grusa upp med väggrus i en del av ytterligare en av hagarna, men mest som sjukhage kanske. Ett jobb som grävmaskinisten misstänker kostar ca 20.000kr att göra.
För en hage.

Trista pengar men inte överraskande? Hästar kostar i annat än foder och strö. Äger man mark borde man ha intresse av att vårda den.
 
Otrevligheten läser du in själv. Jag säger bara emot ert "det går inte". Jo det går, det må vara dyrt och jobbigt men jag tycker inte hästarna ska få ta smällen. Jag fröstår inte att man inte är rädd för skador och sjukdomar som leran skapar.
 
Otrevligheten läser du in själv. Jag säger bara emot ert "det går inte". Jo det går, det må vara dyrt och jobbigt men jag tycker inte hästarna ska få ta smällen. Jag fröstår inte att man inte är rädd för skador och sjukdomar som leran skapar.

Var har jag skrivit "det går inte"?
Jag har ju beskrivit det som gjorts i en av mina hagar, och det som planeras i en annan.
Jag har skrivit "det går men är dyrt och dessvärre inte varaktigt".

Samtidigt som jag konstaterat att den här hösten varit väldigt trist så det ser bedrövligt ut med lera och elände.
 
Fast om ägaren vill spara sin mark för att kunna använda den till våren o sommaren gynnar det ju alla.Sen är det väl ägarens ansvar vart man stallar upp sin häst?Är man inte nöjd eller hittar nån bra lösning får man väl hitta ett annat stall?
Visst är det så, men stallägaren är verksamhetsutövare och är den som ansvarar för att anläggningen uppfyller de krav som djurskyddslagen ställer. Om stallägaren då inte ser till att befintliga hagar är okej djurskyddsmässigt så uppfyller hen inte lagkraven för verksamheten. Det är ju en av tankarna för tillståndsplikten, att både kompetensen finns och att anläggningen fungerar tillfredsställande.
 
Visst är det så, men stallägaren är verksamhetsutövare och är den som ansvarar för att anläggningen uppfyller de krav som djurskyddslagen ställer. Om stallägaren då inte ser till att befintliga hagar är okej djurskyddsmässigt så uppfyller hen inte lagkraven för verksamheten. Det är ju en av tankarna för tillståndsplikten, att både kompetensen finns och att anläggningen fungerar tillfredsställande.
Men om ägaren inte kan uppfylla beteshage till sommaren då?Det har ju som sagt kommit extrema regnmängder i år.Som här hemma har vi haft mkt torka, kommunen varnade för att det var extremt torrt, tror ingen här i närheten väntande sig att det skulle bli så här.Tycker det är bra stallägaren tänker lite längre....
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 183
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 469
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 980
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 013
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp