less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Ja då får man väl lägga den tiden då. Det finns alltid folk som säljer hästar till underpris.

Vi har diskuterat en lång stund, du inser att efterfrågan på föl och hästar är låg. Ändå accepterar du inte prisraset. Jag kan bara le åt det. Vänta gärna med försäljning, om du tror att du får tillbaka dina kostnader senare. Det som då händer är att väldigt många uppfödare säljer samtidigt, vilket åter ger en mättad marknad. Innebörden av kapitalism verkar okänd för många uppfödare.

Tja faktum är att mina föl är sålda. Och jag har sålt dyrare än vad de andra fölen de spekulanterna har tittat på har kostat. Men de har förmodligen sett anledningen och valt att betala mer.

Vad jag inte förstår i ditt resonemang är att du pratar om prisras? Jag trodde att denna tråden gick ut på att ts tycker att priserna är för höga?
Priser på hästar går alltid upp och ner och det är som sagt upp till var och en om man vill sälja billigare eller ej. Men att som köpare gnälla för att man inte kan pruta tycker jag bara är fånigt, så det fnissar jag åt på samma sätt som du fnissar åt mig. :)

Jag hoppas att de seriösa hästuppfödarnas roll ska stärkas och det gör den bara om man som uppfödare tjänar på att satsa på kvalitét (som kostar mer) och att lägga det där lilla extra på sina avkommor. Om hästarna senare i livet matchas bra så ska de givetvis också öka i värde.

*kl*
Det är väl ingen hemlighet att många säljare/uppfödare övervärderar sina hästar (speciellt ridhästar-SWB)? Titta bara på hur många annonser som ligger ute under lång tid alt återkommer med jämna mellanrum, där börjar gärna annonserandet på ett pris som sedan sänks. I dagsläget så är det nog tyvärr så att vill man sälja sin häst så får man nog tänka över priset, de flesta håller lite i plånboken och betalar inte mer än vad de behöver göra.

Priset på travhästar är ofta mer realistiskt. Där får man betala för en häst som har presterat på tävlingsbanan - och det görs utan problem. Men finns det inga resultat/någon skadehistorik så sänks priset på en gång.

Att som hobbyuppfödare göra stora vinster på sina uppfödningar tror jag att de flesta får se sig i stjärnorna efter.... (Och ja, jag vet vad det kostar att föda upp hästar).

Jag hoppas att de seriösa hästuppfödarnas roll ska stärkas och det gör den bara om man som uppfödare tjänar på att satsa på kvalitét (som kostar mer) och att lägga det där lilla extra på sina avkommor. Om hästarna senare i livet matchas bra så ska de givetvis också öka i värde.

Jag ger upp med den här diskussionen, verkligen. Tyvärr bekräftar ditt resonemang bara mina fördomar om uppfödare av i dag, som genomsyras av en sällan skådad naivitet. Det är väl jättebra att du har sålt dina föl, men man kan liksom inte ta enskilda exempel och lyfta upp till allmän princip. alldeles nyligen var det en artikel i Ridsport som precis pekade på svårigheter att sälja hästar. Problemet är att uppfödare inte rättar sig efter konjunkturen - det blir ingen priskorrigering, utan i stället avvaktar man/sätter ett felaktigt pris - vilket gör att efterfrågan fortfarande är svag. Jag vet verkligen inte vad i detta som är så svårt att förstå. Det är basic economic rules som alla företagare borde ha ett hum om.

Om det inte hade varit så att poängraden för resultatet på kvalitetstävlan inte stämde riktigt hade jag absolut trott att det var en av våra hästar Du skriver om.

Jag måste först säga att det är märkligt att Du om Du nu inte sett hästen i verkligheten bättre kan bedöma hästen på en video än vad domarna på treårstesten kunnat göra då Du uttalar att hästen inte var värd de poäng den fick då.

Ofta är det dessutom så att videon som presenterar hästen är under ryttare, vilket naturligtvis inte är fallet vid treårstest - åtminstone inte vid det tillfälle då gångarterna bedöms - rätt eller fel men så är fallet.
Det är då väldigt naturligt att gångarterna inte ser ut som de gör vid visning vid hand. Det handlar fortfarande om en tre-knappt fyraårig häst och det är dessutom så att det är allt annat än lämpligt att i det skedet av utbildning försöka rida fram några gångarter. I min värld bör utbildningen i detta skede inriktas på takt , balans, lösgjordhet och framåtbjudning och jag hoppas att eventuella spekulanter på någonav mina hästar är medvetna om detta och gör sin bedömning av hästens kvaliteter utifrån den kunskapen.

Min häst bedömdes ha diplomstatus på treårstest och fick betydligt sämre resultat vid kvalitetsbedömningen. Vid båda dessa tillfällen är det fråga om subjektiva bedömningar och jag är inte person att säga vilken av bedömningarna som är helt fel..om det nu är någon som är det eller om det handlar om dagsform, spändhet, tillväxtperiod eller annat som också är en naturlig del i den unga hästens utveckling.

Jag tycker också vid prisdiskussioner att man glömmer att vi uppfödare inte riktigt har samma förutsättningar vid prissättningen. I beloppet 100.000 kronor ingår för många av oss moms om 20.000 och för en hel massa andra inte någon moms alls. Jag tycker absolut att priset bör sättas i förhållande till kvalitet men har svårt att förstå att någon som inte ens träffat hästen skulle kunna göra en bättre bedömning av min hästs kvalitet och utvecklingsbarhet än den som görs av de som känner till hästen väl både temperamentsmässigt och vad gäller ridbarheten.

Till rätt ryttare är priset ofta en förhandlingsfråga...och rätt ryttare för mig är inte den som av en video och selekterade siffror på ett papper bedömer om min uppfödning är värd det pris den åsatts eller inte utan att ens bemöda sig om vare sig ett telefonsamtal eller att komma och titta på hästen och än mindre provrida.

Det finns många hästar med mediokra bedömningar på unghästbedömningar som sedan gjort fantastisk bra ifrån sig på tävlingsbanorna och det finns också många exempel på att det också kan vara tvärtom.

Utan att vare sig titta på hästen eller provrida är det svårt för att inte säga omöjligt att uttala sig om hästens framtida utvecklingsmöjligheter.....och utan en kontakt med säljaren är det absolut omöjligt att komma till en prisdiskussion.

Priset sätts av marknaden, strängt taget, inte av uppfödarens beräkningar. Så en halvbra riden häst som kostar 100,000 blir inte såld, det kan jag lova. Jag känner tillräckligt många uppfödare som lagrar hästar för mindre pengar än så och vet att det inte är en realistisk prissättning.
Självklart sätts priset av marknaden och speciellt nu men jag tycker fortfarande inte att 100.000:- för en trevlig lättklasshäst är mycket (och jag är INTE uppfödare). Jag blir inte riktigt klok på "marknaden" just nu. Å ena sidan hör man att det är köparens marknad och att man inte får vad hästen är värd för att tiderna är som de är just nu. Å andra sidan fick jag igår höra om ett köp av 6-åring med endast 1,10 starter och deb fälttävlan för 140.000 (av köparen så det var ju knappast kryddat), och den hästen tror jag är jättetrevlig men begränsad till lätta klasser. Hade personligen inte betalat 140 för den utan snarare 100. Men köparen var överlycklig över hur trevlig hästen var och hade letat mkt länge så det var väl en winwinsituation antar jag.

man får dock tänka på att det är mkt dagsform som hästen visar på tex kvalitén....så man ska ju inte säga att det är en sämre häst för att den fick sämre poäng den dagen...den kan ha varit oförberedd och spänd och dragit ner sina poäng mkt pga det.

Jag håller med dig. En dags bedömning på en ung häst behöver inte betyda så mycket, den kan ju tom. varit inne i en tillväxtperiod. I det här fallet har ju dessutom hästen visats med bra poäng 1 år tidigare.

Denna häst hade 876 666, om det inte är vad din häst blivit bedömd med så är det inte din häst jag pratar om.

Om det nu är så att man anser att unghästbedömningar är helt subjektiva så förstår jag inte varför man väljer att visa sin häst överhuvudtaget. Dessutom så bör man väl som seriös uppfödare vara så pass duktig att man kan se ifall hästen man äger är i en växtfas eller inte, och då utifrån det välja ifall den bör visas.

Att sen inte sätta upp en ryttare som kan sin sak - (dvs någon som kan visa hästen på bästa tänkbara sätt) är också enligt mig klantigt om man sedan under samma höst tänkt sig sälja hästen.

Jag har själv visat/ tävlat många unghästar genom åren och anser med min erfarenhet och utbildning ha ett "hum" om ifall hästen har 6-mässiga eller 8-mässiga gångarter. Jag anser iaf att en fyraåring ska kunna visa någon form av längning i traven för att anses vara värd en 8.

Som jag skrev innan så tror jag även att många unghästar blir för högt bedömda som treåringar, vilket gör ägarna/ uppfödarna förtvivlade när de inte uppnår samma poäng vid kvalitéts.

Jag skrev även att en film kan vara missvisande - men tyckte efter att ha sett poängen från kvalitéts att den stämde överens med det hästen visade på videon. Dvs inte åttor på gångarterna utan sexor.

Om ryttaren var oerfaren eller om hästen ifråga är i en växtfas kan inte jag svara på. Oavsett så tycker jag prisättningen handlar om hur hästen är för dagen. Visst finns det hästar med dålig bedömning från unghästtester som presterat bra på tävlingsbanorna- med de är inte så många som du verkar tro. Mest skrämmande för min del med just denna häst var att den hade en 6 på extrimiteterna (något som syntes ganska tydligt på hästens frambensrörelse i videon) - dvs risk för att hållbarheten inte är den bästa. Av denna anledning valde jag att inte kontakta säljaren alls.
Jag anser också att en fyraåring som inte fått en bra bedömning på kvalitéts men som på tävlingsbanan under det året visat framföttrena visst kan vara värd sina 100.000. Med det är min åsikt.

Sen att man som uppfödare /säljare får betala moms -ja det är tråkigt, men det hjälper inte köparen om denna inte kan dra av momsen.
Jag tycker heller inte att en prisdiskussion ska vara nödvändig. Jag personligen har aldrig prutat på en häst och kommer nog aldrig göra det - kanske dumt, men inget jag gillar.

MVH

När jag letade häst för några månader sedan hittade jag en som jag tyckte lät bra för mig. Sto, 163cm, 8 år, startklar 120-hopp (nollat 5 av 6 starter i 110), connemarakorsning. Stod inget pris, men jag kontaktade säljaren. Hästen lät jättetrevlig, så jag frågade efter pris, och de ville ha 300 000 för hästen :o

Jag förklarade att det var lite över den priskategori jag hade tänkt mig, önskade dem lycka till med försäljningen, och tackade för mig :D

Det är klart att man får sätt ut vilket pris man vill men det underlättar om det står pris i annonsen. I buke annonserna är det väl i alla fall ett prisintervall. Kan bli lite pinsamt att ringa på hästar som man inte har en chans att köpa.

Tycker det borde underlätta för SÄLJAREN ifall pris sattes ut i annonsen, eftersom de isf skulle slippa många som ringer men inte är beredda att lägga upp den önskade summan. Särskilt de som "endast seriöst intresserade...." och utan pris, jag menar.... HUR kan man veta om man är intresserad ifall man inte vet tänkt pris?

Varför i hela friden är det ett överpris att ta ut vad en vara kostat att ta fram???

Om det sedan är marknadsmässigt eller ej är en hel annan sak! Och tydligen har du ju svårt att hitta hästar som du tycker inte är för dyra så marknaden och du tycker inte samma sak just nu. Svårare än så är det ju inte.

:bow::bow::bow:

Tråden inleddes med att TS letat häst länge utan att hitta någon i hennes prisklass. Alltså måste TS ha en orealistisk uppfattning om vad en hästs marknadsvärde ligger på idag :idea: Som sagt, tillgång och efterfrågan...
Om det bara vore vissa enskilda säljare som ligger för högt i pris (enligt TS) så är det ju bara för TS att köpa en som ligger "rätt" i pris.

Alla ni som ska köpa häst: Klaga inte på hästägarna som har häst till salu, alla har faktiskt rätt att begära vad de vill för sin häst. Hittar ni ingen häst som duger åt er för den summan som ni vill ge, inse att ni får köpa en sämre häst eller spara ihop mer pengar ;)

Tycker det borde underlätta för SÄLJAREN ifall pris sattes ut i annonsen, eftersom de isf skulle slippa många som ringer men inte är beredda att lägga upp den önskade summan. Särskilt de som "endast seriöst intresserade...." och utan pris, jag menar.... HUR kan man veta om man är intresserad ifall man inte vet tänkt pris?
Problemet är bara att även om priset står i annonsen så har ofta inte köparna pengar så det räcker iaf i slutänden. Kul att visa hästen och sedan höra, "Ja, jag vill ha den, men jag har bara... kr" DET är att slösa på andras tid :crazy:

Dessutom är det inte kul att sätta ut en annons med pris på en unghäst. Tex en 2,5 åring stiger i pris varje månad eftersom det kan skilja massor i utbildning mellan tex aug till okt (från oinriden till inriden).

Senast ändrad:

Dessutom är det inte kul att sätta ut en annons med pris på en unghäst. Tex en 2,5 åring stiger i pris varje månad eftersom det kan skilja massor i utbildning mellan tex aug till okt (från oinriden till inriden).

Det löser man lätt genom att skriva något i stil med "priset stiger vartefter hästen utbildas"

Att det finns oseriösa spekulanter som försöker pruta/tittar på för dyra hästar, det kommer man nog inte ifrån varesig man skriver ut pris eller inte, rötägg finns tyvärr överallt...

Håller verkligen med! Känns som att det är mer en "regel" att hästen ska kosta över 100 000 nuförtiden, istället för att hålla sig mer realistisk och kanske inse att hästen inte är värd mer än 50 000?

För mig ska en häst på 100 000 har gjort ganska mycket, 200 000 och över ska den ha riktigt bra placeringar i lite högre klasser! :crazy:

Som Manhattan säger, förr fanns det ganska trevliga hästar på 50-70 000, men som det ser ut nu så är det sällan att man hittar en "normal" häst i den prisklassen...

Det löser man lätt genom att skriva något i stil med "priset stiger vartefter hästen utbildas"

Att det finns oseriösa spekulanter som försöker pruta/tittar på för dyra hästar, det kommer man nog inte ifrån varesig man skriver ut pris eller inte, rötägg finns tyvärr överallt...
Jo, den varianten har jag skrivit ibland, men det vill vissa "spekulanter" inte acceptera. Har man skrivit ut ett pris med tillägg att priset ökar i takt med utb. så försöker en del PRUTA på ursprungspriset ändå (oftast utan att ha sett hästen) :rofl:

Ridprovet för 3-åringar ska ju i princip endast visa att de tål att bli suttna på i alla tre gångarterna. Inget krav på form etc.

Min förra häst blev visserligen klass 1 på 3-års test men fick inga strålande siffror på visningen vid hand. Däremot blev han gångartsvinnare på kvalitets, (han var en sådan som rörde sig allra bäst under ryttare vilket ju inte bedöms på 3-års).

Så jag skulle inte sätta alltför stor vikt på dagsbedömningen av en 3-åring. Är den i växtfas eller spänd kan det visa sig vara en riktig pärla trots att den för dagen inte visar vad den kan (och därmed får usla siffror).

Men så är det ju så här att man behöver inte köpa hästar man tycker är för dyra. Och som uppfödare får man stå ut med att stå med osålda hästar om man är för hög i pris. Så det gäller att hitta en gyllene medelväg.

Jo, den varianten har jag skrivit ibland, men det vill vissa "spekulanter" inte acceptera. Har man skrivit ut ett pris med tillägg att priset ökar i takt med utb. så försöker en del PRUTA på ursprungspriset ändå (oftast utan att ha sett hästen) :rofl:

Som sagt.... rötägg finns överallt :angel:

De som mailar och skriver att de vill låna på foder är nästan mest komiska :p
Jo, men visst, jag lånar gääärna ut min inridna fina, friska häst gratis till någon omeriterad "no name" :angel: Speciellt som det står "SÄLJES" i annonsen...

Men så är det ju så här att man behöver inte köpa hästar man tycker är för dyra. Och som uppfödare får man stå ut med att stå med osålda hästar om man är för hög i pris. Så det gäller att hitta en gyllene medelväg.

Nej, precis. Det blir i slutändan oftast en kompromiss. Det lättaste att sälja nu är vad jag erfar hästar i åldrarna 5-8 år, som är utbildade och som kan tävlas direkt. Dessutom är de ofta så stabila att även mindre vana ryttare klarar av dem. Yngre hästar måste vara så begåvade att duktigare ryttare kan tänka sig att satsa på dem, med förhoppning om att de kan nå riktigt höga klasser. Vilket lämnar en stor gråzon för yngre hästar som inte riktigt håller måttet, men som ändå måste vidareutbildas. Jag håller inte med om att det är särskilt stor prisskillnad mellan en oinriden häst och en häst som är tre år och insutten i alla tre gångarterna. Den träningen är så ytlig och kort att den inte spelar någon större roll. Det är mer hästens potential som man bedömer då.

Sedan vill jag säga om priserna: precis som med bostäder, kan priskorrigeringar/ras delas in i faser. I den första tror ingen att priserna har gått ner, och alla håller kvar vid sina utgångssummor men får inte sålt. Sedan kommer en acceptansfas där fler och fler säljare successivt inser att det inte går att fortsätta förvänta sig höga priser eftersom inget händer på marknaden. Därefter kommer korrigeringen nedåt. Jag tror inte att alla uppfödare har fattat att utgångspriset 40,000 inte gäller för föl i dagsläget, och 100,000 är för mycket pengar för en alldaglig 2,5-åring utan synbar extra talang. Därför bör man som köpare ringa runt till uppfödarna som inte annonserat och försöka köpa där. Många har inte ens någon förhoppning om att få sålt, men säljer ändå när läge uppenbarar sig och kunder hör av sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Ögonblicksbilden du missade....
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka