less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag roade mig faktiskt härom dagen med att räkna ut vad ett föl kostar från betäckning till det att fölet är 6 månader. Med mitt sätt att föda upp landar den på ca 53 000 och då kan man knappast räkna med att den är såld som 6-månaders alltid.

men så kan man ju inte resonera heller..... :confused:

då skulle hästrna bara bli dyrare och dyrare, ju äldre de är och ju fler skador de haft! å samma sak med bilar! vem köper en bil till högre pris än nypris, "för att jag har lagt ner pengar och tid på att få den bra och snygg"?

finns en hel del andra saker som bestämmer priset än bara det som det kostat at ta fram hästen och fött upp den......

finns en hel del andra saker som bestämmer priset än bara det som det kostat at ta fram hästen och fött upp den......

Japp, och det är bland annat det som kallas marknaden. Men innan man har höjt eller sänkt priset på en häst med tex meriter, skador osv så har man ju något att utgå ifrån och det lär ju vara det man bör utgå ifrån särskilt när det gäller föl och unghästar. Jag har också sålt hästar till kraftigt reducerat pris pga att det funnits defekter osv. Men att som uppfödare dumpa priser på föl och unghästar gagnar ingen utom möjligtvis just den köparen just då (men kanske inte nästa gång han eller hon letar en svensk uppfödd unghäst :grin:)

Men självklart måste man utgå ifrån vad en vara kostat att ta fram från början, och är det inga fel på varan (hästen) så tycker jag man ska ta i beaktande vad det kostat att ta den dit den är och det står jag för.

Kontentan blir ändå att marknaden alltid styr och om det nu handlar om överpåriser som ts tycker så borde det ju inte vara ett problem eftersom det inte skulle gå att ta ut dessa priser, enligt ts finns det ju mängder av sådana hästar och då förstår jag inte varför h*n inte kan köpa en av dom till reducerat pris -eller som h*n tycker skäligt pris?

Sedan kan det ju vara så att man inte bryr sig ett jota om svensk avel eller att det som föds här ska vara av bra kvalitét och väl uppfött med allt vad det innebär och det är fine, men då förstår jag inte varför man ens vill köpa en svensk häst och inte importerar istället.

då skulle hästrna bara bli dyrare och dyrare, ju äldre de är och ju fler skador de haft! å samma sak med bilar! vem köper en bil till högre pris än nypris, "för att jag har lagt ner pengar och tid på att få den bra och snygg"?

Den stora skillnaden är givetvis att man kan öka värdet på en häst ganska markant och under lång tid, och det kan man inte göra med en bil. :grin:

Självklart sänks värdet iom skador men utgångspriset bör i många fall ligga högre än vad det gör.

Varför i hela friden är det ett överpris att ta ut vad en vara kostat att ta fram???

Om det sedan är marknadsmässigt eller ej är en hel annan sak! Och tydligen har du ju svårt att hitta hästar som du tycker inte är för dyra så marknaden och du tycker inte samma sak just nu. Svårare än så är det ju inte.

Det handlar mer om att slösa med folks tid, att sätta felaktiga priser. Alla har heller inte accepterat lågkonjunkturens verkningar på priset.

Men det funkar inte så, att prod.kostnaden motsvarar priset. Att hålla ett föl i två år kostar 40000 (20000 per år). Om vi drar av det från ursprungspriset blir det 0 kronor! Alltså blir prissättningen en kompromiss. Typ 20-30t kr.

Den stora skillnaden är givetvis att man kan öka värdet på en häst ganska markant och under lång tid, och det kan man inte göra med en bil. :grin:

Självklart sänks värdet iom skador men utgångspriset bör i många fall ligga högre än vad det gör.

Jag undrar hur ofta det blir så i praktiken. Inte så ofta och inte så mkt som man skulle kunna hoppas.

Det handlar mer om att slösa med folks tid, att sätta felaktiga priser. Alla har heller inte accepterat lågkonjunkturens verkningar på priset.

Slösa på folks tid??? :eek:

Om inte spekulanten är beredd att betala det utsatta priset så handlar det ju i bästa fall om tiden det tar attögna igenom en annons, i värsta fall ett mail eller telefonsamtal om nu inte priset är utsatt.

Vill man ha ett visst pris för sin saluhäst så vill man, ska man inte få lov att annonsera den då för att vissa inte vill "lägga tid" på att se annonserna? Det är väl bara att man kollar de annonser som priset är utsatt på och som håller sig inom ens prisram om man inte vill lägga tid på övrigt, hur kan det vara svårare än så??? :confused:

Jag undrar hur ofta det blir så i praktiken. Inte så ofta och inte så mkt som man skulle kunna hoppas.

Det är tämligen ofta man kan öka värdet på en häst jo.
Sedan om marknaden följer med just då är en annan sak men då kan man som säljare antingen annonsera ändå vänta tills en köpare som vill/kan betala det utsatt priset dyker upp, vänta med att annonsera alls eller sänka priset.
Det är upp till var och en. Hur man kan gorma på folk som vill ha betalt för sina hästar kan jag inte förstå.

Det tar onödig energi från både uppfödare och köpare, skulle jag vilja säga. Man vill ju helst se hästen live.

Att du inte förstår det beror på att du ser allt ur ditt eget perspektiv, inte köparens.

Jag förstår faktiskt inte hur du menar.

Om hästen ligger i en för hög prisklass åker man väl inte och tittar på den???

Jaså? Jag har köpt ganska många hästar och kommer säkerligen att köpa fler.

Jag betalar hellre mer för den kvalitén jag vill ha och jag har sällan prutat på en häst om jag ansett att den är värd pengarna. Jag spekulerar inte och tar upp säljarens och min tid om hästen ligger i för mig för hög prisklass.

Senast ändrad:

Det är inte priset som är prblemet, utan att det inte motsvaras av hästens värde.

Tja uppenbarligen gör det ju det för säljaren. Och om de flesta andra likvärdiga hästar ligger inom samma prisklass så gör det även det enligt marknaden eller hur. I annat fall har inte ts något problem för då finns det ju tillräckligt med likvärdiga hästar som är billigare.

Då borde du förstå, men gör ändå inte det.

Ha ha men vad är det jag ska förstå?

Att du och ts inte tycker att de hästar som finns ute på marknaden är värda dom pengarna?

Frågar igen, om det är överpriser på alla dessa hästar, varför finns det inte mängder av likvärdiga billigare hästar då?

Du har rätt i att jag inte förstår problemet, att det tar för mycket tid att läsa annonserna fram till där priset står eller ringa ett samtal och fråga och säga nej tack, det var över min prisgräns?

Tja uppenbarligen gör det ju det för säljaren. Och om de flesta andra likvärdiga hästar ligger inom samma prisklass så gör det även det enligt marknaden eller hur. I annat fall har inte ts något problem för då finns det ju tillräckligt med likvärdiga hästar som är billigare.

Den slutsatsen kan man inte dra. Det som reflekterar marknadsvärdet är vad hästen säljs för, inte vad annonsen säger. Och väldigt många unghästar blir inte sålda alls.

Den slutsatsen kan man inte dra. Det som reflekterar marknadsvärdet är vad hästen säljs för, inte vad annonsen säger. Och väldigt många unghästar blir inte sålda alls.

Precis vad jag skrev förut, och då är det upp till säljaren om denne vill vänta eller sänka priset. Uppenbarligen väljer många att vänta tills dom kan få ut skäliga pengar för sina hästar, men faktum är också att många faktiskt säljs utan att priset dumpas. Om det nu såldes så många bra hästar billigt så hade ju inte denna tråden funnits eller?

Jag förstår att ni vill köpa billiga hästar. Men då får ni väl vänta då tills ni kan göra ett fynd eller sänka kraven.
Det lär ju inte hjälpa att bli förbannade på säljarna iallfall. :)

Ha ha men vad är det jag ska förstå?

Att du och ts inte tycker att de hästar som finns ute på marknaden är värda dom pengarna?

Frågar igen, om det är överpriser på alla dessa hästar, varför finns det inte mängder av likvärdiga billigare hästar då?

Du har rätt i att jag inte förstår problemet, att det tar för mycket tid att läsa annonserna fram till där priset står eller ringa ett samtal och fråga och säga nej tack, det var över min prisgräns?

Det finns mängder av prisvärda hästar, men man måste sovra dem från överoptimisterna, och det tar tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka