less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Vad kul att diskussionen i denna tråd fortsätter..:))

Jag håller absolut med om att det är marknadsföringen som är avgörande och tycker verkligen att det är dags att fundera på hur vi mer konkret skall kunna jobba för att nå ut med marknadsföringen av de fantastiskt fina hästar som faktiskt föds i Sverige.
När man från ASVH:s sida inte på hemsidan uppmärksammar att tre svenska stofamiljer ligger bland de 11 bästa i världen så är det någonting som är riktigt fel...i ett annat förbund hade sådana saker gått ut med megafon...alla hade fått höra och se det.

Jag blir nästan mörkrädd ibland när jag emellanåt ser på avelssidan här på buke att stoägare redan när de ser stammen på hästar anmälda till bruksprovet - och då förstås hingstar med heta holländska/tyska stammar och företrädesvis treåringar - säger sig ha gjort sitt hingstval. Detta trots att det av trådarna framgår att man inte vare sig sett hingsten ifråga eller fått någon bedömning av densamma.
Jisses vad hästavel måste vara lätt för vissa??..är vi verkligen sä väldigt lättlurade här i Sverige att allt som är tyskt och holländskt automatiskt är fantastiskt och allt som är fött här hemma har överpriser och håller usel kvalitet.

Någonting måste vi kunna göra genom gemensamt agerande.... Vi HAR faktiskt massor med superfina hästar som håller internationell kvalitet men hur får vi fler att förstå det???

Kan inte annat än att hålla med! :bow:

Tycker man kan börja med att anställa en marknadsförare med cred på ASVH. Gick in och letade på deras organisation och det var hemskt många registratorer (heter det flera registratorer??) en Vd o en avelsledare men ingen vars titel andades marknadsföring.

Måste finnas någon slipad sådan med lite hästintresse. Behöver inte alls vara någon med så himla mycket avelskunskap, det finns det ju andra på ASVH som har. Det viktiga är att det är en person som är proffsig nog att promota t.ex. det ngn skrev, att 3 av 11 stofamiljer på topplistan är svenska..

En annan sak som behöver roddas upp är hemsidan, oerhört rörig och inte lätt att hitta på samt ganska tradig när den kunde vara inbjudande och visa upp svenska hästars framgångar..

Sedan kan man fråga sig varför så många svenskar åker och köper föl på auktioner i Tyskland även fast det går att köpa minst lika bra föl här i Sverige till samma pris. :confused:

Det är betydligt billigare att föda upp hästar i Tyskland än vad det är här

För att inte tala om temperamentet som de tyska hästarna jag träffat rent generellt har! :bow:
De är så väluppfostrade från början att det inte behövs "tuffa tag", hästen springer inte ner den som leder fast hästen blir rädd, den drar inte iväg i femtioelva bocksprång fast den inte är just mer än insutten, den är social och kontaktsökande utan att vara påflugen osv, osv.
Fast då undrar jag vad du träffat på för hästar/hästägare öht? :confused: Inga av mina hästar, oavsett ras, har någonsin sysslat med dylika fasoner, oavsett om de varit uppfödda av mig eller inköpta problemhästar. Inte ens hon som skulle slaktas som 4-åring för att hon var "tokig" hade ett sånt beteende, utan de enda jag kan tänka mig håller på så är överhanterade unghästar uppfödda av "trädgårdsuppfödare" med ett sto som går själv med fölet utan annat sällskap och som är så "jättegulliga" när de stegrar mm. :crazy:

Jag annonserade själv ut min unghäst för 70' förra året. Jag valde att istället behålla då jag inte fick några seriösa svar och han ska visas på 3-års i år. Jag är inte lika inne på att sälja längre utan att behålla, möjligen att jag kommer leja in ngn som får tävla honom istället, men samtliga som varit i kontakt med honom gillar vad de ser och hur han är i lynnet och då är det mkt duktiga tränare/hästmänniskor. Ville "marknaden" inte betala 70' för honom som 2-åring så kan den hoppa och fara. :cool:

Tyvärr har jag träffat på väldigt många fel- eller alldeles för lite hanterade svenskfödda hästar! :crazy: Fast givetvis så har jag även träffat på en hel del välhanterade och trevliga svenskfödda halvblod också!
De lite fel eller för lite hanterade (vet inte vilket) svenska hästar har resulterat i hästar som varit rejält laddade och man fått känslan av att man hanterar eller sitter på en krutdurk! Eller hästar som glatt försöker gå över mig, springer ur boxen om man inte vaktar den och sådana saker. Och det anses naturligt, det är en unghäst anser ägarna. Det då även om sina 5- och 6-åringar.

Det jag känner när jag ser tyskfödda hästar är att de är så okomplicerade! De har inte ägare som måste upplysa om ett eller flera hanterings "kom ihåg" och sådant. Som när jag köpte min tysk och frågade "är det något speciellt jag ska tänka på nu när jag kommer hem?" De funderade både länge och väl, sedan kommer näe, inget vi kommer på, tja, det går inte att klippa henne i öronen. Det kan jag leva med kände jag! :p

Jag håller med dig om att tyska hästar är riktigt fina att hantera.

Den senaste hästen jag köpte var så genomsnäll i precis allt att jag var helt övertygad om att han var pleggad när han kom:grin: Nu har han bott här i snart ett halvår och det måste vara antingen världens bästa långverkande lugnande drog han fått eller världens bästa temperament på hästen:love:

Tillgång och efterfrågan...
Så enkelt är det.

Skulle aldrig sälja min ungis för under 100.000, jag vill ha betalt för den tid jag har lagt ner på utbildning samt det som kostat i och med uppstallning etc.

Jag har full förståelse för att man vill få betalt för utbildningen. Har man t.ex. köpt en oriden unghäst o sedan så småningom tagit fram den till St Georg så är det klart att hästen har ökat mycket i värde.
Däremot ställer jag mig undrande till att man skulle ta betalt för uppstallningen under den här tiden. Det är ungefär som om man skulle ta betalt för att man tankat den bil man säljer, under den tid man ägt den. "Driftkostnader" måste man ju ändå räkna med o som köpare skulle jag strunta fullständigt i vilka utlägg du haft för uppstallning o foder. Det är ditt eget "problem". Hästens kvalitet och dess utbildning samt utbildningens kvalitet är det jag skulle betala för.

/Solis (som endast avlar till husbehov, har som mål att hålla mig själv med hästar o slippa köpa någon så långt det är möjligt)

*KL*
Det finns två stora faktorer som på sätt och vis hör ihop, att ta hänsyn till när det gäller prissättning på hästar.
Den första gäller svenska hästar och skillnaden mellan att köpa/sälja privatperson/näringsidkare. Tror att de seriösa kunniga näringsidkarna ligger på rätt prisnivå på sina hästar. Men att privatpersoner som ska prissätta sina hästar också tittar på deras prislappar. Det man då glömmer är att näringsidkaren måste betala in momsen till Skattemyndigheten medans privatpersonen får behålla den procenten. Näringsidkaren som både ska gå med vinst och har strängare krav på sig när det gäller dolda fel m m kommer ju helt naturligt att ta med detta i priset på hästen. När då privatpersonen vill samma pris för sin häst så blir det ju fel prissättning. Jämför med att köpa en bil, ingen ifrågasätter att en bil kostar mer hos en seriös bilhandlare än av en privatperson på blocket. Så borde det vara även med hästar. Ett stor fel är att köparen/marknaden godtar att privatpersoner tar överpris och köper hästen.

Nästa bit är att när man köper häst i Tyskland så även där finns moms med den är markant lägre än svensk. Vi har 25 % Tyskland har 7 %. Så ska man jämföra priser får också räkna med de 18 procentens skillnad om man köper av näringsidkare. Blir ju en hel tusenlappar på en häst för 6000 Euro.

Jag är uppfödare och näringsidkare, har ingen prutmån på mina hästar och får sålt till mina priser. Det enda som kan påverka priset är om det kommer en köpare som kan ta fram hästen och på det viset ge bra PR för min uppfödning. Det kan helt klart vara värt en hel del. Men till den vanlige köparen är det de satta priset som gäller om det inte visar sig vara något fel på hästen vid t ex besiktning.

Visst har men mer garantier när man köper hos näringsidkare och det i sig kan ge ett något högre pris och är det en näringsidkare med gott rykte är det också värt en del. Näringsidkare föder dessutom upp sina avkommor på icke momsat foder mm där privatpersonen får köpa in detta med moms. Man kan ju uttrycka det som att momsen ska in, som näringsidkare skjuter man upp det till försäljningsdagen som privat person betalar men av kontinuerligt.

Som köpare så struntar man dock vanligen i "tillverkarens" utgifter man går på varans kvalitet och de garantier man kan få och jämför med utbudet på marknaden.

Visst har men mer garantier när man köper hos näringsidkare och det i sig kan ge ett något högre pris och är det en näringsidkare med gott rykte är det också värt en del. Näringsidkare föder dessutom upp sina avkommor på icke momsat foder mm där privatpersonen får köpa in detta med moms. Man kan ju uttrycka det som att momsen ska in, som näringsidkare skjuter man upp det till försäljningsdagen som privat person betalar men av kontinuerligt.

Som köpare så struntar man dock vanligen i "tillverkarens" utgifter man går på varans kvalitet och de garantier man kan få och jämför med utbudet på marknaden.
Det är ju det som inte privatpersoner gör bryr sig om garantier. I så fall skulle man inte köpa en häst till överpris av en annan privatperson. Vilket blir fallet när hästen säljs på den privata marknaden till samma pris som den för näringsidkare.
Moms är en skatt och man inte säga att näringsidkare kan skjuta upp och det ska göra det rättvist för en privatperson att ta ut samma pris. Det är helt enkelt så att moms/skatt ska betalas av alla som inte är näringsidkare.
Ditt resonemang går ut på att privatpersoner ska kompenseras för den skatt de enligt lag ska betala genom att ta samma pris som en näringsidkare. Det är tvärt om det ska vara som en lättnad för näringsidkaren att bedriva sin verksamhet, kunna få fram bra produkter och lön för eget arbete och därför slippa betala skatten. Det är konsumenten eller icke näringsidkare som ska betala den.

Det är betydligt billigare att föda upp hästar i Tyskland än vad det är här

Vad är det som är billigare? Hur föds de upp, på lösdrift (är det inte brist på mark?) eller på stall? Jag är nyfiken på detta. Hur hanteras hästarna där generellt?

Vad är det som är billigare? Hur föds de upp, på lösdrift (är det inte brist på mark?) eller på stall? Jag är nyfiken på detta. Hur hanteras hästarna där generellt?

Man har bl a lägre moms och inte fullt så stränga djurskydds krav som här och även lägre tillverkningskostnader t ex för seminering. Sedan är det ofta tal om mer industriliknade uppfödning/större uppfödare än här. Vilket gör att sämre hästar lätt kan säljas med förlust för att de lyckade går med så stor vinst. Det är ju inte alla tyska hästar som är billiga ;)

kl

Jag har full förståelse för att man som uppfödare vill ha täckning för sina utgifter. Då gäller det ju precis som för vilken annan företagare att producera en vara som köparen är beredd att betala för. Ett litet tankeexempel:

Jag betäcker tre ston:

A. Halta Hanna: Mitt älsklingssto kan ju ändå inte ridas för hon är ju alltid halt. Kan bero på att hon har så sneda och vinda ben. Hon är ju inte så snygg och rör sig rätt dåligt, men utseendet är ju inte allt! Hoppa kan hon inte heller, men det är ju praktiskt för då behöver man inte så höga staket. Men hon är ju så himla gullig, förutom när hon sparkas och bits! Hennes första avkomma ärvde de sneda benen och blev halt redan vid inridningen, men en gång är ingen gång som man brukar säga!

B. Bussiga Beata: Snäll och bussig häst som rör sig hyfsat och har haft placeringar i lätta klasser.

C. Flotta Lotta: Fantastiskt fin med stora luftiga gångarter och god hoppförmåga. Bra ridbarhet och flera duktiga tränare har berömt henne. Fina resultat på tävlingsbanan. Aldrig skadad.

Jag betäcker alla dessa ston med årets modehingst Stilige Sture och ut kommer tre föl. Jag har haft samma kostnader för alla fölen, med betäckning, veterinär, foder etc. (Ev inköpskostnader för stona skiljer naturligtvis)

Chansen är rätt god att jag får täckning för mina kostnader när jag säljer Flotta Lottas föl, kanske också för Bussiga Beatas föl. Vad gäller Halta Hannas föl måste jag nog ha tur och hitta någon okunnig som låter sig luras av den stiliga fadern för att få tillbaka mina pengar.

Sedan gäller det väl också att skära i kostnaderna man har. Naturligtvis enklare för den större uppfödaren som kan köpa större foderpartier osv.

(PS. Dessa hästar existerar inte i verkligheten!)

Oj, vilken intressant tråd.
Självklart har priserna på hästar ökat på några år, lika väl som priset på allt annat ökar. Kolla huspriser, matpriser osv
Sen tycker jag att alla som säljer vill väl ha ut så mycket som möjligt för sin häst, vilket är självklart, däremot är ju inte prislappen som säljaren sätter fast. Det är ju upp till dig som köper häst att välja hur mycket DU tycker att den är värd. Man behöver ju inte vara fräck och dum, bara för att man lägger ett lägre bud än säljaren satt från början. Jag tycker personligen att det finns ganska mycket fina hästar ute just nu för helt ok prislappar.
Jag har sett jätte mycket fina hästar ( med lite sämre ryttare på) som skulle kunna bli riktigt bra. Är man beredd att lägga ner jobb på sin nya häst, så finns det många klipp. Vill man ha en färdig häst, som proffsinriden/tränad som det bara är att åka på, då får man också hosta upp... Vilket jag tycker är självklart!

I många fall är det på en mycket större skala. Det finns uppfödare som har hundratals ston. De håller sig med egna hingstar, veterinär etc. Dessutom gör de ofta mycket mindre manuellt arbete. Lösdriftsstall mockas med traktor osv.

Min häst jag köpte från tyskland förra året är uppfödd på ett lantbruk och jag köpte honom från uppfödaren. På bilderna jag sett så ligger han och gottar sig i en gräshage och i en lösdriftshall men även några bilder från vanligt stall. sista tiden innan försäljning så stog han på stall med en "liten boxhage". Men det var för att han va på insittning hos en tränare i samband med att han skulle säljas. Uppfödaren i Tyskland ville inte sälja sin häst till ngn i Tyskland pga att många bara låter dom stå på box, så dom ville sälja han till Sverige så han fick daglig utevistelse.

Mina hästar som jag köpt från Tyskland är båda uppväxta i lösdrift inridna som 3åringar och tävlade som 4åringar av sonen i familjen. Hingsten de använde stod bara en liten bit ifrån dem. De säljer alla hästarna utom stona i avel som producerar bra hästar och de stona som inte tar sig slutar de avla på och säljer.

Alla föl visas på visningar och är hanterade från början, stona betäcks tidigt för att sedan ridas in och säljas om det då inte visar sig att den verkar vara bra eller att stolinjens moder börjar bli till åren.

De har betydligt billigare kostnader i form av betäckning och har inte en massa fördyrande kostnader som i Sverige. Hingsten som är far till mina kostar ca 300euro att betäcka med och inga avgifter tillkommer.

Det är ju det som inte privatpersoner gör bryr sig om garantier. I så fall skulle man inte köpa en häst till överpris av en annan privatperson. Vilket blir fallet när hästen säljs på den privata marknaden till samma pris som den för näringsidkare.

Köper folk till överpris gör de det säker oavsett om det är från näringsidkare eller privatpersoner. Skälen kan vara okunskap, de ser något hos hästen som ingen annan gör (kärlek kallas det visst ;) ), att de blir lurade mm. Alla företagare är inte seriösa och alla privatpersoner oseriösa. Risken är säkert ungefär den samma att råka ut för dåligt folk.

Moms är en skatt och man inte säga att näringsidkare kan skjuta upp och det ska göra det rättvist för en privatperson att ta ut samma pris. Det är helt enkelt så att moms/skatt ska betalas av alla som inte är näringsidkare.
Ditt resonemang går ut på att privatpersoner ska kompenseras för den skatt de enligt lag ska betala genom att ta samma pris som en näringsidkare. Det är tvärt om det ska vara som en lättnad för näringsidkaren att bedriva sin verksamhet, kunna få fram bra produkter och lön för eget arbete och därför slippa betala skatten. Det är konsumenten eller icke näringsidkare som ska betala den.

Nej mitt resonemang går ut på att köparen normalt struntar blankt i säljarens ekonomi och ser till produkten samt som en passus att om man som företagare anser att man tvingas momsa en häst man säljer som en nackdel i förhållande till de som föder upp som hobby/privat ska man även räkna momskvittning och momsbefriande som en fördel.

Angående momsen så är ju den avdragsgill hela vägen fram till den dagen man säljer hästen och då har det ju faktiskt blivit billigare att få fram hästen i företag /kontra hobbyuppfödare så så stor skillnad tror inte jag det blir i slutändan .

Tror tom det blir dyrare för hobbyuppfödaren än företag ... Annars vore det väll bättre att ta mindre ston och se till att ha det som hobby istället ;).

Däremot så kan jag tycka att det är mer kvalitets och säkrare att köpa häst av företagare ?

Mia

Håller med. Tycker det är väldigt ofta man ser hästar för över 100 000 som i mina ögon iallafall inte är värda mer än ca 70 000.
Hmm, om jag skulle sälja min häst nu (vilket jag absolut inte ska) så hade jag banne mig inte vågat lägga ut henne för 150 000-200 000, även om hon är för jäkla trevlig och både går + rör sig bra mycket bättre än många man ser ute på annons för 100+... Och skulle jag tänka som så att jag vill ha betalt för tiden och träningen jag lagt ner på henne så blir priset en helt annan siffra.
Nej, det får gärna finnas lite resultat som man kan bygga en uppfattning på, eller iallafall ett bra grundmaterial.
Konstigt att priserna gått upp så mycket.....

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka