Sv: less på dessa överpriser på hästar...
Tittar verkligen köparen på vem som avlat hästen istället för att se på själva hästen?
Den s.k. hobbyuppfödaren kan ju ha ett fantastiskt sto som den avlar på. Varför skulle jag betala ett stuteri mer bara för att det är just ett stuteri? Dom föder ju också upp mediokra hästar. Det vet väl alla att avel inte går så tvärsäkert som man kunde önska. Det finns ju hobbyuppf som verkligen tänker till när de väljer sin hingst. Det kan man ju utläsa på buke i de oändligt långa och många avelstrådarna.
Köper jag hästen privat och behåller doldafelförsäkringen kan jag inte se att man har så mycket mer garantier från en uppfödare. Jag har en känsla av att många inte vill lägga pengar på en dyr försäkring utan tycker det är bättre att kriga med säljaren.
/Gg
För det första så betalar man ju inte mer till stuteriet än till den private uppfödaren. Det ju det som är andemeningen i mina trådar att den private vill ha samma pris som näringsidkaren även om det inte stor i realitet till de kostnader och krav som finns. Vilket gör att prisbilden blir som den blir för köpare av hästar idag.
En näringsidkare som har en verksamhet som går med vinst (vilket ju är ett krav för att få vara det) har också stora kunskaper annars går det inte att driva ett företag. Så det är säker väldigt genomtänkta hingst val inte bara hos vissa privatpersoner. För visst finns det duktiga hobbyuppfödare men här finns fler väldigt okunniga personer som inte ens har ett lämpligt sto att börja med. Det är ju trots allt så att hingsten och stoet för fölet, uppfödaren resten.
Dolda felförsäkringen är ganska överskattad och ja alla säljare hade gärna sett köparen behöll den. Men det finns en hel del men när det gäller den. Juridiskt kan man inte lägga över ansvaret på köparen att betala försäkringen under x antal år för att slippa stå för dolda fel. Vill inte köparen betala den höga premien så kan inge tvinga någon till det.
Den gäller ju också bara för det belopp fölet försäkras från början vilket sällan är försäljningspriset.
Sedan kan köpare som inte är väldigt kunniga bli lurade på just den biten och tro att det gäller för mer än den gör i verkligheten. De garantier som en näringsidkare måste stå för gäller betydligt mycket mer än en dolda fel försäkring gör. Den gäller för dolda fel och det är faktiskt väldigt ovanligt att en häst verkligen har dolda fel. De flesta fel som uppkommer går att hitta om men letar efter dem och då är de inte dolda. Att man sedan inte letat efter dem vid köpet är en annan sak och där står man ganska maktlös som köpare om man köpt av en privatperson.
Dessutom om man köper en lite äldre häst alltså inget föl så är det långt ifrån alla som verkligen har en gällande dolda fel försäkring.
Det är inget fel att köpa en häst av en privatperson om man vet vad gör och vad som gäller. Men tråden handlar om att hästar är för dyra idag och det kommer att privatpersoner vill sälja till samma pris som näringsidkaren utan att ha samma omkostnader och juridiskt behöva lämna samma garantier.
Kommer tillbaka till att köpa bil finns fortfarande inte någon som skulle betala samma pris privat för en bil på Blocket som man gör till en bilhandlare. Skiljer en hel del i pris och de flesta som inte är väldigt kunniga på bilar väljer att betala de högre priset för slippa problem.