less på dessa överpriser på hästar...

Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Så att om en företagare ska köpa en häst av en privatperson så finns ingen moms att "dra av" men väl att betala när den eventuellt säljs igen.

Men är det inte direkt av uppfödaren så går det ju att vinstmarginalbeskatta hästen när du säljer den :idea:.

Mia

Jag håller inte med dig och tycker att du lägger fram vad det för dig som näringsidgare kostar att ta fram en 4 åring spec samt även de avdrag eu bidrag och avdrag för byggnader osv .

Och även vad det kostar för en hobbyavlare tills pålle är 4 år .

Angående Dolda fel försäkringen så gäller den för den sålda hästen om den sälj för 70 000 kr och då även försäkras i det så gäller Dolda fel försäkringen om den inte bryts .

Tycker faktiskt att du kör en tycka synd om mig företagare grej .

Och visst är målet med hästverksamhet att den ska ge vinst och gör den inte det så förstår jag fortfarande inte varför man inte lägger ner verksamheten och börjar hobby avla för det verkar ge mer pengar ?

För övrigt väljer man väll själv om man vill vara hästföretagare ? Och finns det inga pengar att tjäna så får man väll sadla om som sagt och bli hobbyavlare ... Mia

Jag undrar i vilken värld du lever?
EU-bidrag för hästuppfödning? Inte i Sverige i vissa andra länder ja men inte här.
Avdrag för byggnader? Kanske i det bästa av världar men de kostar en hel del att hålla dem igång. Så även om kostnaden går att kvitta mot vinst i rörelsen (om man äger byggnaderna) så går de bara att kvitta mot en eventuell vinst. Inga sålda hästar eller andra inkomster inga avdrag utan minus i bokföringen. Ger inte några extra pengar som inte en privatperson har möjlighet till.

Ta reda på hur dolda fel försäkringen fungerar och när den ska tecknas för att gälla. Kan vara bra om du skulle behöva den. Tror inte du har helt klart för dig hur den fungerar.

Och man väljer inte om man vill ha det som hobby eller verksamhet om man går med vinst. Det gör skattemyndigheten så snällt till dig istället. Det vanligaste är ju att man inte får ha det som rörelse för att det inte går med vinst. Men det kan också vara tvärt om.

Till sist tycker jag inte synd om mig ett dugg. Jag får sålt mina hästar till de priser jag vill ha. Företrädesvis för att jag säljer till andra näringsidkare och då slipper konsumentköplagen. De som det är synd om är den vanlige hästköparen som TS som tycker att prisbilden är fel. För att kunna sälja till privatpersoner måste näringsidkare höja priset för att ha en chans att leva upp till kraven i lagstiftningen Om du privata säljare också höjer priset bara för att näringsidkaren måste göra det. Ja då blir det bara de privat hästköparna som kommer i kläm.

Vi pratar ju om en bransch som är beroende av "tillverkande företag". En genomsnittlig "produkt" ska då givetvis ha ett pris som täcker tillverkningskostnaderna + vinstpåslag, under förutsättning att kostnaderna faller inom ramen för det rimliga - hyser man in hästarna i ett slott och matar dom med gåslever ska man gå med förlust. Dom dåliga exemplaren ska också gå med förlust men dom riktigt bra ska gå med rejäl vinst.

Konstigare än så borde det inte vara. Problemet i den här branschen är att det är alldeles för många som konkurrerar inom samma område, varav väldigt många gör det på hobbynivå utan att behöva få det att gå runt. Det gör att marknaden får en snedvriden bild av vad som är ett rimligt pris i förhållande till kvalitet.

Ja du jag tar för givet att du som andra kan få Eu bidrag tex bete Öppet landskap eller för markerna som du tar eget foder på ?!
Även om det kostar att ta eget foder så kostar det inte lika mycket som en som köper in fodret och därmed så blir det inte samma omkostnader för den som har näringfastigheten i företaget .

Dina kostnader för byggnader är även avdragsgilla bland omkostnader och visst sen när man får en vinst när man säljer hästen s får man då skatta och momsa för det pengarna ,del av elen är avdragsgill, samt så torde även du ha avskrivningar som du köper in och används i företaget ?

Den som inte har häst i företaget får stå för allt detta själv och i ditt fall så får du momsa av dessutom men även momsa när du säljer och är det så att man inte har någon vinst i företaget och det är så fruktansvärt så får man ta ett annat jobb som den som hobbyavlar .

Och angående Dolda felförsäkringen så låter det som du ska tala om för mig vad som gäller ...

För mig gäller den om jag har haft fölis försäkrad i magen när den föds och sen har den minst i 3000 kr i A1 och Vetrinär vård Bas i 60.000 och 10000 (??)i Liv och användbarhet och försäkrar den inom 30 dagar efter den har fött och när jag säljer hästen och nya ägaren höjer försäkringen så gäller den även för köparen så länge man inte går in och bryter försäkringen

Citat Agria
Med dolda fel menas fel som fanns vid försäkringens tecknande, men som inte var synliga eller kända. Det vill säga ett fel som varken hästägaren eller veterinären kunnat se eller vetat om. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anses som ett dolt fel slut citat

Och ja detta har jag kollat med mitt försäkrings ombud att den följer även höjningen av försäkringen vid en försäljning ,så det hoppas jag verkligen är rätt

Och vem vet jag kanske inte lever i samma värld som dig ,men jag tycker nog det låter fruktansvärt gnälligt att var företagare och jag är fortfarande ganska övertygad och hoppas jag har rätt att det är fler + att ha hästarna i företaget än hobbyavla . Mia

Jag har inte bidrag för eget foder och inte heller för öppet odlinglanskap. Jag har bidrag för att bevara den biologiska mångfalden. Men det kostar att bevara den så det är ingen hjälp till hästarna. Det går till att rensa diken, hålla efter sly, stänga så att djuren inte kan komma åt vissa delar under vissa tider på året, återställa efter vildsvin, rensa ut icke önskvärda växer o s v.

De dolda fel försäkringar som har kommit från mina bolag gäller för den summa som fölet försäkras i vid födseln. Den följer inte värdesmässigt med om försäkringen höjs och ofta sälj hästen för ett högre belopp än den först försäkrats för.

Dolda fel är det enda den gäller för, precis som det står i ditt försäkringsbrev. Men en företagare måsten stå för även sådant som inte som räknas som dolt om det är fel på varan. Med andra ord en betydligt större säkerhet för köparen.
Så fortfarande så länge en köpare köper av en privatperson till samma pris som av en företagare gör köparen en dålig affär. Både för sig själv och för alla seriösa företagare.

Läste du vad jag skrev? Du svarade åtminstone på något helt annat.

Varför dra upp att privatpersoner inte har folk anställda vitt när jag påpekar att de ofta hyr in sig och betalar löner indirekt genom stallhyror (och stallägarens vinst).

I övrigt så anser jag fortfarande att du för ensidigt betonar kostnaderna för näringsidkare och förringar de fördelar som finns, medan du totalt ignorerar och bortförklarar nackdelarna privatuppfödarna och förstorar fördelarna. Det finns ingen rim och reson i att moms är belastande för företag och men bara att ignorera för privatpersoner.

Men Masse för att man drar köplagen och gör en skillnad mellan näringsidgare och privat så är det väll den som ska ändras för att det borde inte gälla levande djur överhuvudtaget ?

Inte kan man ta betalt för den risken även om man skulle vilja :)

Angående Eu bidragen så ska det ju användas för att hålla ordning på markerna oavsett om man dränerar håller iordning på diken eller slår sly .
Dock innan dessa kom fick man ju faktiskt bekosta detta utan bidrag och då togs de kostnaderna direkt ur verksamheten nu kommer det iallafall in ett bidrag och på så sätt blir det bättre ekonomi i verksamheten .

Förövrigt trodde mitt försäkringsombud samma sak när vi pratade om dolda fel som du nu säger ,men jag fick henne tveksam och hon kollade upp det en gång till och sa att jag hade rätt ....men vi pratar om försäkringsbolag och då kan allt hända :cool:

Mia

Så fortfarande så länge en köpare köper av en privatperson till samma pris som av en företagare gör köparen en dålig affär. Både för sig själv och för alla seriösa företagare.
Varför skulle jag som privatperson göra en sämre affär för att jag köper en unghäst av en annan privatperson än om jag köper av en näringsidkare? Som privatperson får jag inte göra några som helst momsavdrag och om hästen känns rätt för mig så blir ju priset varken bättre eller sämre om jag ger en privatperson 60' eller om jag ger en näringsidkare samma summa. Om jag köper en åring av dig eller Görel här på buke gör inte mig ngn skillnad ekonomiskt. Kan folk köpa osedda hästar så vågar de nog köpa av privatpersoner också :idea:

Fan, MiaR, du snodde just mitt inlägg som JAG skulle skriva :rofl:
Jag skiter fullständigt i säljaren, det är hästen jag vill åt.

/Gg

Jag tror Masse menade att det är lättare att häva köpet om man skulle vara missnöjd med hästen ifall man köper av näringsidkare.

I övrigt så tycker jag Masse skrivit ganska mycket klokt i tråden.

Upplever också att priserna har stigit mkt de senaste åren. Kan förstå att seriösa uppfödare och utbildare vill/kan gå med vinst. men just nu vill alla gå med vinst på sina hästar/ponnier. Alla vill ha betalt för sina inköp och utbildning.
ex 1 .sålde ett fint d-ponny sto för XXXXX kr, tävlad och bra grundriden. 2 år sedan är ponnyn till salu igen, nu kostar den 25 000 kr mer. har inte utvecklas något och inga bra resultat och dessutom 2 år äldre. pratade själv med ägaren som ville ha tillbaka vad de lagt på ponnyn. den är inte såld än
ex 2. fin 3 åring med bra härstamning. grundriden och visade fin teknik vid löshoppning. ett år sedan tilll salu till ett mkt dyrare pris. video visar en dåligt riden markarbete och hästen river tom på hoppvideon. inga bra tävlingsresultat. även här vill säljaren få tillbaka sina utgifter.

dvs privata hobbyryttare tror att man kan gå med plus på sin hobby utan att ha utvecklat hästen.

angående tyska hästar: har köpt någta stycken under åren, varför?
1. har sett mkt bra och trevliga video på hästarna, även de i lägre prisklasser.
skickligt annonserade med den info som jag vill ha: härstamning, kort info om föräldrar och video. bara att kolla runt och välja den man tycker är lämplig.
bra och prisvärd vet bes. fått på engelska och inga problem med vårt försäkringsbolag.
2. de hästar som varit i lägre prisklasser motsvara vår mellan-högre prisklass här.

har varit väldigt nöjd med mina tyska köp. varit välhanterade, alltid alla papper i ordning och lättsålda i sverige efter utbildning.

Håller med dig Meadow, tycker också jag får mer för pengarna när jag köper utländska hästar.

Däremot ser jag inget problem med att folk försöker annonsera ut sina hästar (för) dyrt. Blir dom sålda så blir dom, annars är det ju säljarens problem. Det är väl liksom inget att ondgöra sig över. Verkar jobbigt att bli irriterad på att den häst man vill ha är för dyr, eller vissa hästar på annonser verkar vara dåliga i relation till priset... ja men det är ju bara att klicka vidare. Hmm o varför skriver jag ens detta :laugh:

En annan sak är att det är ohyggligt svårt att jämföra hästar. Det är ju massor som ska ta tilltala en. Stam, pris, utbildning, utseende, personlighet, temperament, ridkänslan osv osv. Därför blir två hästar sällan likvärdiga. Vi har ju som köpare otroligt olika smak också. En kompis köpte nyligen en häst för 40 000 och tyckte hon gjorde ett klipp. Jag skulle inte velat ha den för 20 000 ens en gång. Hon kanske tycker jag köpte min häst till överpris också. Vem kan ens säga vilket pris som är det "rätta"?

Må väl/
Gg

Varför skulle jag som privatperson göra en sämre affär för att jag köper en unghäst av en annan privatperson än om jag köper av en näringsidkare? Som privatperson får jag inte göra några som helst momsavdrag och om hästen känns rätt för mig så blir ju priset varken bättre eller sämre om jag ger en privatperson 60' eller om jag ger en näringsidkare samma summa. Om jag köper en åring av dig eller Görel här på buke gör inte mig ngn skillnad ekonomiskt. Kan folk köpa osedda hästar så vågar de nog köpa av privatpersoner också :idea:

Precis;)
Jag har också dolda felförsäkring på mina ungar, och ovanpå det är jag kunnig i juridiken som gäller och fullständigt ärlig mot mina köpare. Menar förstås inte att näringsidkare inte behöver vara det men att jag är medveten om vad jag gör. Och självklart är jag inte enda privatpersonen som är det.

Den som köper unghästar av mig kan också få träffa mamman, till skillnad mot importerade hästar, får veta alla ställen hästen varit på och kan fråga andra om hästen för att kolla att det jag säger stämmer. Importerade hästar kan ha varit med om vad som helst som man aldrig får reda på.

Det är väl ingen större skillnad på att köpa från en uppfödare utomlands som i sverige? man har ju ändå en valfrihet att åka till tex holland, tyskland och kika på den häst man är intresserad av och dennes mamma också om den kommer från uppfödare. (jag blev inbjuden att träffa både mamman och syskon till min importhäst hos uppfödaren)

Klart att man kan göra det men det är enklare att resa inom landet, och ännu enklare om man står i samma trakt. Gör man det kan man också träffa andra som varit i kontakt med uppfödaren, mamman och unghästen.

Masse: Du säger mkt som är bra, men jag kan inte hålla med dig i ditt resonemang att det skulle vara så mkt dyrare för företagaren att producera hästar. Varför skulle då folk strida så oerhört mkt för att få bli klassade som företagare? För att få lite fördyrande omkostnader? Knappast :grin:

Mvh NilaD, som har drivit hästföretag både privat och som näringsidkare.

Masse: Du säger mkt som är bra, men jag kan inte hålla med dig i ditt resonemang att det skulle vara så mkt dyrare för företagaren att producera hästar. Varför skulle då folk strida så oerhört mkt för att få bli klassade som företagare? För att få lite fördyrande omkostnader? Knappast :grin:

Mvh NilaD, som har drivit hästföretag både privat och som näringsidkare.

Kanske för att få sin verksamhet VIT ;)

Det är inga problem att driva hobbyverksamhet vit, det kräver inget företag.

Det är ett väldigt själviskt synesätt, och det är hästarna som får lida i slutändan. Om bara folk som hade toppston avlade hade vi inte haft den situation vi har i dag, med för många hästar på marknaden som inte hittar köpare. Resultatet blir att friska hästar riskerar att slaktas eller säljas till olämpliga köpare. Och så vill väl ingen att det ska bli? Lägger man dessutom till konkurrensen från Tyskland, Holland och Danmark som är ett faktum i dag blir läget ännu mer grått - särskilt på halvblodssidan. Det är fakta, så kom inte dragandes med argument om att det gynnar halvblodsaveln med höga priser.

Jag förstår inte dina argument. Vad är själviskt med att folk som vill ha billiga hästar vänder sig till en ridskola? Det är väl fantastiskt att hästar som inte fungerar på en ridskola får en andra chans istället för att avlivas? Hästarna på ridskolan är dessutom ofta välhanterade och snälla samt har inga problem i stökiga miljöer såsom tävlingsplatser. Perfekt för nybörjare t.ex. som kanske inte vill lägga flera hundra tusen på en första häst. Har själv köpt en billig ridskolehäst en gång i världen och det var inget fel på den alls, dock räckte den inte till då jag ville avancera i klasserna men det berodde främst på hästen ifråga och inte så mycket på att den kom från en ridskola. Men då var den perfekt för nästa person som vill lära sig rida och ha egen häst. Det är väl snarare så att folk generaliserar in alla ridskolehästar i facket "värdelösa" innan de ens har tagit reda på fakta...

Om vi bara avlat på toppston hade du och fler med dig inte haft råd med en häst överhuvudtaget.
Det är sällan som hästar som inte blir sålda för det pris säljaren lagt ut från början skickas till slakt, vad har du fått det ifrån?? Att de dessutom skulle säljas till olämpliga köpare tolkar jag som att du anser att en olämplig köpare är en som inte har råd att betala ursprungspriset som du ju anser är för högt? Jag får inte logiken att gå ihop riktigt...för i så fall är ju alla som anser att priserna är för höga, olämpliga köpare...??

Vad har konkurrensen med Tyskland, Holland etc med att hästar säljs för dyrt? Det är väl snarare bättre ur avelsperspektiv då den tyska aveln gynnar den svenska genom att vi för in nya blodslinjer i våra stammar. Mer konkurrenskraftiga individer på hemmaplan OCH den internationella spelplanen.

Priser som motsvarar kostnaden det innebär att föda upp en individ gynnar ALLTID aveln. Däremot gynnas ingen av att griniga människor som egentligen inte har råd med hästen de så gärna vill ha sätter sig och klagar på de människor som faktiskt försöker bedriva en affärsverksamhet vilket innebär att intäkt minus utgift ska resultera i vinst.
De som sätter fantasipriser inser ganska snabbt att de inte får något sålt, lär sig läxan och går ner i pris tills de får hästen såld. Så enkelt är det och om det inte motsvarar gemene mans plånbok så är det ju bara att beklaga. Då får gemene man anpassa sig efter sin plånbok helt enkelt och det utan att klaga på att uppfödarna har för höga priser.

Det är ingen rättighet att skaffa sig en fin sporthäst med bra stam, det är en möjlighet för den som anser sig ha råd.

Så måste jag bara kommentera argumentet som florerat här inne angående att man inte vill betala vad hästen faktiskt kostat säljaren utan istället ett "accepterat marknadspris". Det är som att gå in i sin mataffär och kräva att slippa betala tillverkningskostnaden, transporten, personalen som jobbar etc etc. utan bara ett pris som alla människor tycker verkar skäligt och kan betala. Det kan nog bli mycket svårt för handlaren att sätta ett sådant pris utan att behöva stänga sin affär efter ett par veckor. Eftersom det förmodligen skulle bli tjurrusning efter varorna i fråga, handlaren skulle gå med förlust. Värdet på varan skulle förmodligen innebära att om man tappade den på vägen hem inte skulle bekymra sig så myckt över det, bara att köpa en ny.
Med denna anekdot så kan man lätt dra slutsatserna:

- En vara som säljs med förlust är en orimlig affär för den som säljer i det långa loppet.

samt att:

- En för billig vara innebär en ännu högre risk att den blir en "slit och släng" vara.

Den som inte kan göra denna koppling till dagens hästförsäljning är antingen dum eller okunnig.

Precis;)

Den som köper unghästar av mig kan också få träffa mamman, till skillnad mot importerade hästar, får veta alla ställen hästen varit på och kan fråga andra om hästen för att kolla att det jag säger stämmer. Importerade hästar kan ha varit med om vad som helst som man aldrig får reda på.

Alltså, jag måste protestera. Jag vet inte var du bor men för mig är det närmare att åka till Tyskland/Holland än till Sundsvall tex. Det är ju bara att ta trailern och fara ner och köpa en häst och då hälsa på uppfödarna. Förstår inte problemet. Menar du att folk är mer oärliga i andra länder än i Sverige? Däremot får man mycket mer för pengarna där anser jag.

/Gg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka