Lettiskt halvblod (ganska grov) + läät häst =??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wannehavefun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 350
W

wannehavefun

Har en lettisk dam på 173, ganska grov men ändå av halvblodstyp...
Jag vill ta föl på henne. Ska jag ta ett fullblod eller smäckert halvblod, elelr vanligt halvblod om jag vill ha en vanlig halvblodstyp? Oavsett vad jag tar, kan den bli lika grov som mamman om jag tagit en smäckrare hingst?

Sv: Lettiskt halvblod (ganska grov) + läät häst =??

Jag vet inte vad du vill ha avkomman till, men det finns flera fina fullblodshingstar godkända för hbl-avel, så får du kanske lite mer motor oxå;), det skulle jag ha tagit

tack, jag vill ha avkomman till hoppning... tack för tipset

Den KAN alltid bli grov oavsett. Men titta efter en hingst som använts några år och som är känd för att lätta upp. Med fullblod brukar det också vara mer regel än undantag att det blir lite smäckrare resultat.

Kan berätta om de två avkommor u. lettiskt halvblod jag sett. Den ena, e. Don Primero, ser gärna lite stabbig ut när hon bara står stilla. Det är hennes rörelser som gör henne, och hon kommer säkert se riktigt snygg ut som dressyrhäst, i en bra form och rätt musklad. Då kommer stabbigheten istället bli maffigt.
Den andra är e. Akribori. Han är ju marknadsförd som typförbättrare, och det kan jag hålla med om i det här fallet. Hon är visserligen inte smäcker, men massan hon fått är proportionerad på ett sätt som får henne att se betydligt smidigare ut än mamman och halvsystern, och framför allt har hon fått lite mer ben, även om hon inte heller är särskilt högställd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 047
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka