Leva med liten inkomst, hur gör man?

Jag håller med. Nötter är väldigt energitätt och därmed inte alls särskilt dyrt. I lösvikt kan jag köpa hundra gram blandade nötter (cirka 600 kcal) för tretton kronor. En ganska billig lunch tycker jag!

Vi har levt på två studiebidrag (totalt knappt 7000:-) och några tusenlappar från extrajobb varje månad, då vi vill undvika studielån. Vi har ett barn. Vi har väldigt få fasta utgifter. Hade relativt billig hyra, ingen bil, inget tv-abonnemang (utöver det standardutbud som ingår i hyran), mobilabonnemang för 69:- respektive 99:- per månad (inga smartphones). Mycket frysta grönsaker i stället för färska, havregryn i storpack i stället för müsli och liknande. Låga fasta månadskostnader var dock det som främst medgav att vi kunde leva så billigt som vi gjorde!

Fast man blir inte vidare mätt av nötter, det är sjukt mycket kalorier (och pengar) för väldigt knapert fyll i magen.

man anpassar sina utgifter efter inkomst, sen finns det ju såklart en nedre gräns för vad som är rimligt att kunna leva på.

Se till att alltid ha ett sparande oavsett liten inkomst, ett litet sparande är bättre än inget.

/Fia som levt på runt existensminimum många år men ändå har ett bra sparkapital sett till vad jag tjänat.

Fast man blir inte vidare mätt av nötter, det är sjukt mycket kalorier (och pengar) för väldigt knapert fyll i magen.
Mja, jag har fått lära mig att det är proteinet som ger mättnadskänslan. Det är därför det är så svårt att bli mätt på bara kolhydrater. Nötter innhåler relativt stor mängd protein (runt 20 g = mandel 21, jordnötter 26 och hasselnötter bara 15g). Är man veggo så kan man jämföra med sojabönor 36 g protein eller kikärtor 19 g protein).

"I övrigt sparar man endel på att alltid baka eget bröd/bullar, använda billiga råvaror som potatis, ris och rotfrukter, vara vegetarian, endast dricka kranvatten."

Mitt egetbakade bröd blir alltid dyrare än det på ICA, om jag slår ut det på kostnad per limpa. Fast jag vill ha nötter och russin och annat gott i brödet iofs. Det är väl därför. Har inte sparat något direkt på att baka eget... utöver hälsa och välbefinnande. :D
Jag bakar bröd för ungefär en tiondel av butiksbrödens kilopris. Inte en massa frukt och sånt i, men den här årstiden är det ju lätt att få tag i äpplen att torka och ha i om man vill.

Jag bakar bröd för ungefär en tiondel av butiksbrödens kilopris. Inte en massa frukt och sånt i, men den här årstiden är det ju lätt att få tag i äpplen att torka och ha i om man vill.

Äpplen är fantastiska. Funkar i nästan allt. Goda att torka, riva, ugnsbaka, äta a naturell, göra tärningar att steka, alles...

Jag gör gärna bröd med äpplen, morot, eller vad som nu råkar finnas hemma. Har inte testat ärtor som någon skrev ovan, men varför inte... Det funkar ju med potatis.

Äpplen är fantastiska. Funkar i nästan allt. Goda att torka, riva, ugnsbaka, äta a naturell, göra tärningar att steka, alles...

Jag gör gärna bröd med äpplen, morot, eller vad som nu råkar finnas hemma. Har inte testat ärtor som någon skrev ovan, men varför inte... Det funkar ju med potatis.
Lite sent nu, men för bara några veckor sedan fanns det ju kassvis att hämta gratis hos folk som inte vill ta vara på sina fruktträd. Tror tom att det skulle gå fint att ta betalt för tjänsten att rensa gräsmattor på fallfrukt!

Finrivet äpple med fil/yoghurt är lyxig helgfrukost.

Jag ser två saker som kan göra det mycket svårare att klara sig på det lilla man har.
1. ohälsa, funktionsnedsättning m.m. Om du inte kan göra bra och billig mat själv, eller om det är svårt med vad du klarar att få i dig. Då kan matbudgeten (som annars är det du mest kan påverka själv) springa iväg snabbt.
2. brist på socialt nätverk. Om du måste betala för alla småsaker som man annars ber kompisar och familj om hjälp med, inte kan låna saker för behov som bara är tillfälliga osv.

Havregrynsgröt
Linssoppa
Rotfrukter
(som jag tycker är jättegod och bra mat, skulle äta det oavsett ekonomi)

"I övrigt sparar man endel på att alltid baka eget bröd/bullar, använda billiga råvaror som potatis, ris och rotfrukter, vara vegetarian, endast dricka kranvatten."

Mitt egetbakade bröd blir alltid dyrare än det på ICA, om jag slår ut det på kostnad per limpa. Fast jag vill ha nötter och russin och annat gott i brödet iofs. Det är väl därför. Har inte sparat något direkt på att baka eget... utöver hälsa och välbefinnande. :D
Men om du köper bröd som innehåller nötter, russin mm så brukar man ändå generellt komma billigare undan att göra det själv, annars bör man kolla upp vad man köper (små fpk är oftast dyrare än större och vet man att det går åt är det bättre att köpa de större då)

Till TS:
Beror ju på vad man menar med "liten inkomst" och under hur lång period. Jag tjänar väldigt oregelbundet, vissa månader ca en medellön, andra ca hälften och vissa knappt något, någon enstaka högre pga vissa jobb betalar direkt och andra i efterskott. Det gör att jag behöver lägga undan pengar "bra månader" för att klara mig andra. Då gäller det inte att spendera allt bara för att det finns, utan jag lägger undan direkt varje månad det som är över min "lämpliga nivå" till sparkontot. Tjänar nog ändå mindre än många av mina vänner, men lever inte särskilt snålt! Dvs jag reser utomlands (just nu reser jag i jobbet, men har ändå gjort två utlandsresor i år för egen kassa) och unnar mig nya kläder när jag vill, fransförlängning, går ut på krogen mm, men jag försöker ha så få och låga fasta avgifter, vilket gör att jag tycker jag har god ekonomi. Är det kort tid: laga mat från grunden på billiga råvaror, köp gärna i säsong och kika på extra priser, veckoplanera maten och köp inget som inte står på listan. Se över abonnemang som man kan ta bort eller dra ner (bredband, netflix, tidningar), dra in på klädinköp, saker som behandlingar (naglar, frisör), skjut upp sånt som går och kolla om du har saker du inte använder att sälja. Kolla även med typ bredbandsbolaget du har, ibland om man har varit kund länge kan man få rabatt en tid. Är det på obestämd tid behöver man kapa ännu mer kostnader, jag betalar bara det lägsta för tv för jag kollar nästan aldrig, har inte valt värsting bredbandet eller den nyaste telefon, väntar gärna med större inköp tills det är någon bra kampanj. Sälj allt som inte är ett måste, utvärdera tex behöver jag bil? Om nej - sälj! Kolla över boende om det är en stor utgift. Är jag bortrest en period säger jag upp/pausar saker som netflix.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 279
Senast: fio
·
Skola & Jobb Studerar på universitetet och hittar inget sommarjobb. Vilket såklart innebär att jag inte har någon inkomst i sommar. Funderar på att...
Svar
10
· Visningar
977
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
853
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi Kan någon förklara för mig hur detta går ihop. (Jag fick beskedet från min revisor - eller vad det kallas). Jag har en enskild firma på... 2
Svar
39
· Visningar
2 925
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka