Leva till varje pris?

tessiem

Trådstartare
Har efter mycket om & men bestämt att avliva vår 6,5åriga Malle som jag beskrivit i tidigare tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1032506

Redan då hade jag bestämt mig men min make var inte riktigt med på tåget. Nu i helgen nafsade han dock dottern i handen (markering inget bett) då hon passerade honom när han låg på golvet samt gjorde ett utfall mot sonen som passerade honom för att gå & kissa. Då inser man att det är ohållbart. Han mår inte bra- barnen riskerar att bli skadade.
Distriktsvet ska ändå ut till mig idag & har med sig edn spruta till vår älskade space-case jycke. Han får somna in i vår trädgård.

För mig har omplacering inte varit på tapeten (min man har dock velat omplacera) då jag anser att det är mer osjysst att omplacera en hund som inte mår bra än att avliva.

Omgivningen verkar dock inter hålla med då uppfödaren skrivit som statusuppdatering på facebook(!) att hon är så jävla trött på att vara uppfödare då folk bara avlivar hundarna utan att höra av sig eller ge dom en chans till. :grin:

Tre av 7 valpar (som jag vet) har avlivats för att de visat aggressivitet. Uppfödaren omplacerade sin egen valp för att den var opålitlig kring barnen och ¨det var samma sak med kullens mamma.

Hur ser ni själv på saken? Omplacera eller avliva?

Sv: Leva till varje pris?

Ja. Och jag tackar för svaret (känns just nu som jag tar till mig varje uns av att folk håller med eftersom jag har en konversation med uppfödaren just nu som anklagar mig för att inte ge hunden en chans & tycker att vi borde omplacera)..

Var dock luddig i första inlägget, vad jag menade var: När omplacerar ni hundar & när tycker ni att det är bättre att avliva?

Som jag skrev i den förra tråden: Jag hade avlivat.

Avliva.
Om nu uppfödaren tycker det bara att omplacera en hund som är opålitlig med barn så kan väl denna ta hem hunden och utsätta sina barn för den?

Jag omplacerar (har hänt ett fåtal gånger) enbart mentalt stabila och trevliga hundar.

Vid så pass mentala brister att det yttrar sig i oprovocerat nafsande/bitande/annan opålitlighet så omplaceras de inte utan då avlivas de, vilket har hänt 2 ggr.

Så långt vill hon nog inte sträcka sig :grin:

Men hon tycker att jag kunde ha hittat ett hem utan barn.
Jag tror dock inte att det är så enkelt.

Omplaceringsannonsen skulle kunna se ut så här:
Mentalt instabil hund söker hem på landet. Helst till enstöring som aldrig har folk på besök & som aldrig kommer i kontakt med barn. Du måste ha ett intresse för att aktivera din hund men inte släpa med den till okända miljöer.
Hunden vill inte bli kramad eller klappad på fel ställen då han gärnma bits i dessa lägen.

Låter det som att man hittar många intressenter på den annonsen?

Avliva.
Om nu uppfödaren tycker det bara att omplacera en hund som är opålitlig med barn så kan väl denna ta hem hunden och utsätta sina barn för den?

Håller med fullt och fast. Och som jag skrev till uppfödaren: det är ju för HUNDENS skull vi inte omplacerar. För mig hade det ju varit mkt enklare att slänga över ansvaret på ngn annan.

Jag omplacerar (har hänt ett fåtal gånger) enbart mentalt stabila och trevliga hundar.

Vid så pass mentala brister att det yttrar sig i oprovocerat nafsande/bitande/annan opålitlighet så omplaceras de inte utan då avlivas de, vilket har hänt 2 ggr.

Jag omplacerade ju Naja, men det var bara för att jag lyckades övertala Tomasen att göra ett försök. Barn vågade jag aldrig låta henne träffa o hon var rädd för sin egen skugga, när det utbröt krig här hemma o hon gav sig på min äldre hane i tid o otid kunde jag inte ha henne kvar, hade inte Tomasen tagit henne så hade hon avlivats.
man omplacerar ju inte en reggad BC tik till vemsomhelst, hon var inte värd att bekosta en kastrering på.

Idag, efter tre år är hon en ganska lyckig hund, om än väldigt bitchig.

3012161528140115.jpg

Tomasens hundblogg:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14778747

En nära vän till mej, med många års erfarenhet som heltidsdressör av tjänstehundar har sammanfattat det hela väldigt bra: "Livet är för kort för dåliga hundar!" och jag kan bara hålla med!

Att ha hund skall först och främst vara ROLIGT! Är det inte det så bör man ta sej en ordentlig funderare.

Har man dessutom en hund som riskerar skada familjens egna barn oprovocerat så ser jag avlivning som den enda utvägen OM uppfödaren inte erbjuder sej att återta hunden!?

Att själv omplacera en rejält instabil hund skulle aldrig falla mej in och att leva med en ständig rädsla för vad hunden kan orsaka de egna barnen ser inte jag som ett värdigt liv för varken ägare, hund ELLER barn!

/Swat

Håller med dig. Och kan när jag ser i backspegeln att vi skulle ha tagit beslutet tidigare. Nu fick han somna in i trädgården. Han avslutade sin "karriär" med att göra ett utfall mot veterinären..Så det var ett rätt nödvändigt beslut kändes det som.

En nära vän till mej, med många års erfarenhet som heltidsdressör av tjänstehundar har sammanfattat det hela väldigt bra: "Livet är för kort för dåliga hundar!" och jag kan bara hålla med!

Att ha hund skall först och främst vara ROLIGT! Är det inte det så bör man ta sej en ordentlig funderare.

Har man dessutom en hund som riskerar skada familjens egna barn oprovocerat så ser jag avlivning som den enda utvägen OM uppfödaren inte erbjuder sej att återta hunden!?

Att själv omplacera en rejält instabil hund skulle aldrig falla mej in och att leva med en ständig rädsla för vad hunden kan orsaka de egna barnen ser inte jag som ett värdigt liv för varken ägare, hund ELLER barn!

/Swat

Omgivningen verkar dock inter hålla med då uppfödaren skrivit som statusuppdatering på facebook(!) att hon är så jävla trött på att vara uppfödare då folk bara avlivar hundarna utan att höra av sig eller ge dom en chans till. :grin:

Tre av 7 valpar (som jag vet) har avlivats för att de visat aggressivitet. Uppfödaren omplacerade sin egen valp för att den var opålitlig kring barnen och ¨det var samma sak med kullens mamma.

Hur ser ni själv på saken? Omplacera eller avliva?

min hund kommer från en kull med 9 valpar varav endast 2 eller 3 lever idag. min hund är inte mer än 4 år. fick reda på 2 år efter jag köpte henne att av valparna i kullen innan , 3 st, så lever endast 1. och ändå har det fortsats att avlats på tiken :mad:
min hund har inte bästa psyket, men mår bra hos oss. men skulle vi inte kunna ha kvar henne så är det avlivning som gäller. hon skulle aldrig acceptera en omplcering. hon har inte respekt för nån annan än familjen. ingen annan kan säga åt henne.

såg nu att hunden är borta. tråkigt men du gjorde rätt. rätt för både dej och hunden

Senast ändrad:

Avlivat. Min hund som jag skrev om i andra tråden gick aldrig över gränsen, men det finns alltid gott om folk som sådana hundar inte gillar. Även om man inte har barn finns det barn. Hos andra, ute och kanske det kommer några på besök.

Det är ett oerhört ansvar att ha en sådan hund. Jag vet själv inte hur jag orkade i nästan 10 år. (Men hon högg ju aldrig) Men ett evigt passande och... Roligt? Nej inte jämt.

Faktum är väl att av de få som har kunskapen och erfarenheten att ta sig an riktiga problemhundar är det många som instämmer i ovanstående också, de har redan haft sin beskärda del av strul och vill nu satsa helhjärtat på mentalt stabila hundar att träna/tävla och ha en enkel vardag med. Just eftersom det är så svårt att hitta ett garanterat bra hem åt en mentalt instabil hund tycker jag inte alls att man gör något fel om man istället väljer avlivning.

Håller med dig. Och kan när jag ser i backspegeln att vi skulle ha tagit beslutet tidigare. Nu fick han somna in i trädgården. Han avslutade sin "karriär" med att göra ett utfall mot veterinären..Så det var ett rätt nödvändigt beslut kändes det som.

Känn lättnad att det är över, sörj och gråt ... Du har kämpat länge med Ditt svåra beslut - Din hund har det bra nu och Du gjorde alldeles rätt ... been there ...

Jag hade avlivat! En hund lider inte av att bli avlivad men kan fara illa i kommande hem och riskera bli "vandringspokal".

Sen är det väldigt svårt att hitta ett hem som aldrig kommer kontakt med barn, äldre har ofta barn och/eller barnbarn som kommer på besök mer eller mindre ofta och yngre vill oftast så småningom skaffa barn och/eller har vänner med barn.

du gjorde helt rätt! cred till dig som stod på dig i ditt val att låta hunden somna in.

Omgivningen verkar dock inter hålla med då uppfödaren skrivit som statusuppdatering på facebook(!) att hon är så jävla trött på att vara uppfödare då folk bara avlivar hundarna utan att höra av sig eller ge dom en chans till.
På en sådan kommentar ger man svar. Man skriver som det är helt enkelt. "Vi anser att det är bättre att hunden får somna in, än att fler barn och vuxna ska bli bitna. Hade du i ditt avelsarbete varit mer mån om den mentala statusen på hundarna hade vi kanske inte suttit här idag."

Men, själv tycker jag att ni är någonstans mitt emellan. Malle är en skarp ras och en ras som ska arbetas varje dag. Det är ingen hund man har i en barnfamilj som bara tar promenader med den. Sen får ni säga vad ni vill om hur mycket ni tävlat lydnad förr i tiden, man lever faktiskt inte på gamla meriter utan man gör det som är rätt för hunden idag.

Anser du att hunden är såpass mentalt kass att den ska avlivas så tycker jag absolut att du gör helt rätt i att avliva hunden. Men jag tycker också att ni verkligen ska rannsaka er själva varför ni skaffat en sådan krävande ras när ni har barn och jobbar heltid båda två. Nästa hund bör inte vara en malle...

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 872
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur