Levande lastmarginal?

mimus

Trådstartare
Finns det?
Är i tagen att köpa ett nytt hästsläp, en dubbelaxlad. Jag kommer att ha en lastvikt på 590 kg.
Vill ha en lastvikt på 600 kg egentligen, men "min" återförsäljare pratade om levande lastmarginal, att man lägger på en viss % vikt /hjul vid ev poliskontroll just för att det är svårt att veta EXAKT vad hästen väger.
Nån som har hört talas om det?
Vet att jag nu åker med ca 30 kgs "övervikt" på mitt nedvägda enkelaxlade släp. Och har kört så i 10 år.
Men som sagt, det är svårt att veta vad hästen väger EXAKT.

Sv: Levande lastmarginal?

Man tycker ju att det BORDE finnas... För det är ju omöjligt att veta vad hästen väger exakt! Det är ju inte ofta man har en våg till hands för att kunna se hur mycket hästen väger för dagen.. Jag har också funderat över om det blir på grammet när dom koll-väger, eller om det kan vara kanske 50 kg hit eller dit?

De lägger INTE på någonting och drar INTE av någonting.

FÖRR så drog de av 100 kg/hjul på släp (oavsett levande last eller ej). Men det har de slutat med.

Idag har polisen exakta, kalibrerade vågar. De mäter förvisso inte på grammet, men på kilot. Och den vikt som visas på displayen räknas.

Ja, så borde det vara, det var min tanke med.

Har du ringt och kollat upp det?
eller haft otur själv och blivit vägd?

Jag har blivit vägd utmed vägen.... Polisen har vågar som påminner om en vanlig badrumsvåg. En våg för varje hjul. Det var bruttovikten för dagen som räknas... inga avdrag eller tillägg utan den vikt vågen visade, punkt....

(Det gick bra.... har hyfsad koll på hästarnas vikt och framför allt... Jag älskar mitt BE-kort)

mimus skrev:
Ja, så borde det vara, det var min tanke med.

Har du ringt och kollat upp det?
eller haft otur själv och blivit vägd?

Jag har läst Hästmagazinet senaste två åren där de gång efter gång skrivit om det, samt det faktum att de flesta transporter (utom 05 och framåt typ) är invägda utan inredning och har för låg (oärlig) vikt på registreringsbeviset, dvs mindre lastkapacitet än på registreringsbeviset.

Oj, det måste ändå vara ovanligt.

Så skönt att du hade koll! :)

Så om man köper ett nytt släp från -05, så borde man vara ganska säker?

Men menar du att man borde VÄGA släpet själv innan inköp.

(Jag var egentligen inne på att köpa en Henra Amazone, men fastnade för Cayenne, och den väger ca 60 kg mer och DÅ blev det gränsfall.)

mimus skrev:
Så om man köper ett nytt släp från -05, så borde man vara ganska säker?

Men menar du att man borde VÄGA släpet själv innan inköp.

(Jag var egentligen inne på att köpa en Henra Amazone, men fastnade för Cayenne, och den väger ca 60 kg mer och DÅ blev det gränsfall.)

Ja, man borde det iaf. Hästmagazinet följde upp det hela och då hade tillverkarna skärpt sig och flera vägde faktiskt MINDRE än de var reggade för. Henra var btw ett av märkena som hela tiden deltagit i testerna, så du borde känna dig säker.

Men ja, jag anser att för att vara helt säker ska man själv väga släpet. Kanske inte nödvändigt på en 05:a då (men man vet ju inte) men GARANTERAT på ett äldre släp.

jag kommer väga mitt innan köp (hyr det just nu), och jag kommer slita öronen av försäljaren om inte vikten stämmer då han dyrt och heligt intygat att det är en ärlig vikt (vilket det iofs borde eftersom det vägde mer enligt regbeviset än ett annat likadant men från året innan..)

Alexandra_W skrev:
, och jag kommer slita öronen av försäljaren om inte vikten stämmer ..)

Det tipset tar jag tacksamt emot.
Borde också väga hästen igen, men hans vikt varierar ju lite efter årstid.
Ska också påminna försäljaren om att levande last marginal är förlegat. ;)
Men det blir ju en väldig procedur om man som jag får 6 veckors leveranstid och väger släpet när det levereras och SEN inser att det skulle vara för tungt då!!!

Hm, ska ringa igen i morgon.....

mimus skrev:
Det tipset tar jag tacksamt emot.
Borde också väga hästen igen, men hans vikt varierar ju lite efter årstid.
Ska också påminna försäljaren om att levande last marginal är förlegat. ;)
Men det blir ju en väldig procedur om man som jag får 6 veckors leveranstid och väger släpet när det levereras och SEN inser att det skulle vara för tungt då!!!

Hm, ska ringa igen i morgon.....

Se till att du får 'slippa undan' köpet om vikten inte stämmer helt enkelt.

Sen tror jag som sagt inte du behöver oroa dig alls eftersom Henra är ett av de märken som varit med åren igenom på testet, och som hade för tungt slläp från början men 'skärpt' sig till 05 (eller omd et var 04 men tror det var 05:or, sak samma för dig). Undrar om inte deras till och med vägde lite mindre än vad som stod i regbeviset.
MEN, om du valt till en massa extrautrustning så kan det ju kanske vara så att du ändå får lite extravikt.

Men det borde ju gå att få en klausul att är inte släpet vad de faktiskt utlovat så behöver du inte fullfölja affären? Helt enkelt sätt press på dem att när släpet inregistreras (dte gör det ju innan det kommer till dig) se till att det görs med mellanvägg och reservhjul och 'sådant'

Antar att du skriver ett köpekontrakt när du beställer ditt släp. Skriv in i det att köpet skall gå tillbaka om inte släpet har minst xxx kg lastkapacitet i verklig vikt.

Alexandra_W skrev:
Se till att du får 'slippa undan' köpet om vikten inte stämmer helt enkelt.

, om du valt till en massa extrautrustning så kan det ju kanske vara så att du ändå får lite extravikt.

Men det borde ju gå att få en klausul att är inte släpet vad de faktiskt utlovat så behöver du inte fullfölja affären? Helt enkelt sätt press på dem att när släpet inregistreras (dte gör det ju innan det kommer till dig) se till att det görs med mellanvägg och reservhjul och 'sådant'

Jo, absolut, men grejjen är den att på hemsidan står det att släpets egen vikt är 870 vilket är ok, för min bil får dra 1470 och då får jag last vikt på 600 kg.
MEN på broschyren jag fick av återförsäljaren stod det att släpvikten var ca890, och DÅ vågar jag inte chansa även om det bara diffar på 20 kg, OM man nu ska köra rätt.

Sen har jag inte valt till så mycket, bara den delbara skötardörren, och frågan är ju om den väger så mycket mer bara den är delad.
Tror frontrampen väger mer men den valde jag ju bort.

Däremot så väger sparkskydden ca 40 kg, å andra sidan så är ju dem bra att ha.

Jaja detta är ju delikata problem och visst vore det bäst att knåpa till det där BE så man slapp.

MEn , absolut så ska jag ha med att jag inte tar släpet om den överskrider lovad vikt.

Hjartagna skrev:
Antar att du skriver ett köpekontrakt när du beställer ditt släp. Skriv in i det att köpet skall gå tillbaka om inte släpet har minst xxx kg lastkapacitet i verklig vikt.

Jo, absolut måste jag det, släpet måste ha den vikt de utlovat!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 684
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 189
Senast: Mimmimamma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och... 2
Svar
30
· Visningar
4 680
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 201
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ringorm utan kli? Något annat?