leveransrapport + amningsfundering..

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
NU har jag äntligen blivit av med mage, smärtor och annat elände, för i torsdags morse anlände Selmas och Signes lillebror! Och det var ju inte så konstigt att jag kände mig otymplig... :crazy: 52 cm och 4745 g är ju ingen liten plutt direkt. :p Något namn har vi inte lyckats enas om än...
666420050408.jpg

(hoppas att det funkar att direktlänka bilden)

Tredje gången gillt heter det ju. Och flera saker har varit annorlunda den här gången.
Han föddes med planerat snitt, precis som de andra två. Den här gången var narkosläkaren lite mer vaken på att hjälpa mig att slippa få blodtrycksfall (som man mår RUSKIGT illa av, för den som inte visste det) som jag fått tidigare precis när spinalbedövningen vörjar verka. Och tack vare preventiva insatser så klarade vi oss utan blodtryckfall den här gången! :bow: I övrigt gick snittet bra och han mådde bra när han kom ut, testade lungor och stämband innan de ens kapat navelsträngen, tror jag...
Och döm om min förvåning när det visar sig att det förmodligen kommer fungera alldeles utmärkt med amningen! Både Selma och Signe har ju flaskmatats med bröstmjölk pga fel eller dålig sugteknik, men lille grabben suger sig fast vid bröstet so men liten igel! :D Detta är ju alltså helt nytt för mig, trots att det är tredje barnet. Bevisar också att alla barn är olika!

Nu till mina funderingar/frågor:
Är det något man kan göra för att det inte ska göra så förbaskat OOONT när han suger på bröstet? Han har rätt sugteknik, det är bara det att jag har lite känsliga bröstvårtor redan innan... :crazy:
Och är det någon som har erfarenhet av att kombinera flaskmatning och amning? Tips om hur man gör detta på bästa sätt? Fällor?
Jag har ju haft mängder med mjölk de två första månaderna med de andra två, sen har det minskat snabbt. (min mamma har haft likadant) Jag ugår ifrån att det kan bli så även denna gång, så jag börjar redan nu att pumpa ur och frysa in, för att kunna förlänga bröstmjölksperioden så långt som möjligt. Men man måste ju börja använda av den frysta bröstmjölken efterhand eftersom den inte har evighetslång hållbarhet ens i frysen. Och dessutom är det ju rätt behändigt om man kan skicka upp maken och mata ett nattmål med flaska om man sovit dåligt eller nåt... FInns ju även andra tillfällen när flaskmatning är ett bra alternativ.
Tacksam för alla tips och råd i detta ämne!
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

STORT GRATTIS till den lille sötnosen!! :love:

Det enda tipset jag kan ge är att prova med amningsnapp. Min amning gick jättebra hela tiden och jag har inte haft några problem. Är väl lyckligt lottad kan jag tänka... :D

Men en gång fick jag såiga bröstvåtor och det gjorde ju förskräckligt ont att amma då. Men då köpte vi en amningsnapp som man la över bröstvårtan när han skulle äta. Det hjälpte väldigt mycket. Så har du inte testat det, så gör det!! Finns på apoteket.

Lycka tiill!!

// Anna
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

:banana: :bump: Grattis igen :bump: :banana:

Vad härligt att det blev en "liten" Sigurd ;) denna gång :D
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis.

tyvärr kan jag inte skriva så mycket..

Zilla som brutit lillfingret och ringfingret.och sitter och skriver med vänster.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

AMEO!!!!!

Äntligen!!!! :bump: Som jag väntat på denna tråd,

Jättegrattis till lillguldklimpen :love: :love:
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Gratulerar till underverket!

Amning ja, det får du väl prova ut vad som funkar för er. När min dotter var liten så funkade amningen jättebra från första stund, men jag hade också lite problem med smärtsam amning. Det visade sig att det jag trodde (och som jag fått besked om av sköterskorna på BB) var rätt teknik, behövde korrigeras en liiiiiten aning, så var känslan en helt annan. Det kom en gammal resolut sköterska och "tryckte till" i rätt ögonblick, så satt ungen fast vid bröstet på ett helt annat sätt. Det var mindre justeringar, som ett lite större tag om bröstet, så det inte var något tag alls om bröstvårtan, samt en liten justering i höjdled, men bra blev det. Svårt att få in tekniken dock, så jag fick ändå sår på ena bröstvårtan, den sidan som jag hade svårast att lägga till helt rätt.

För mig var det viktigt att flaskmatning skulle fungera, för jag ville inte bli bunden dygnet runt. Så när lillan var ett par veckor gammal och amningen etablerad, då introducerades flaska. Det fungerade fint direkt, passade på att prova när hon var lite lagom hungrig, inte tokhungrig, för då är det bråttom till mjölkbaren, och göra matsituationen så lik den vanliga som möjligt i början. Så då började jag pumpa så pappa hade till ena nattmålet, och jag fick några timmars obruten sömn, och så fick hon flaska vid behov dagtid också då, om inte jag hann hem innan mat och sovklockan ringde. Men det var inte så ofta det hände. Jätteskönt att inte vara stressad att hinna till matning. Risken om man introducerar flaska, är väl att dom kan tappa "amningsförmågan", men vi var noga med att välja en flaska som vi trodde var så lik amning som möjligt. Vår dotter fick ju leva till 95% på amning (hon fick ingen chans att glömma den), och hade inga problem att ta flaskan när hon behövde, så för oss fungerade det jättebra. Men jag var villig att offra amningen och enbart pumpa och flaskmata om det inte gick att kombinera, för att jag inte skulle vara bunden och inte kunna ta mig någonstans utan bebis på armen. Senare kom en period när hon fick för sig att amma var tråkigt, hon visste väl att flaskan fanns i närheten, men jag var envisare än hon, så vi kämpade oss igenom den perioden med.

Får väl se om nästa bebis är lika lättlärd, vissa blåvägrar ju åt ena eller andra hållet, den här sorten var ju väldigt lättsam.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

GRATTIS TILL BEBBEN!

Vet själv inget om amning än. Min första bör komma om en så där 5 1/2 v. så jag är lika nybörjare jag :crazy:

Himla söt bebis!
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis! :banana:

På mig gjorde det rejält ont de "första sugen" varje gång Hanna skulle amma (första 2 veckorna ungefär?). Men jag hade inte så ont sen efter de där första tagen.

Om mjölkproduktionen håller på att dala, ska man intensivamma ett dygn eller så (amma typ varje timme, då kommer mjölken igång ordentligt). Min mjölkproduktion höll på att dala nu (Hanna 10 veckor), men jag har ammat oftare två dagar nu, och nu verkar den ha kommit igång massor igen.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

GRATTIS!! Vilken goding!

Och grattis till en liten sugpropp ;) , mina var också helt olika när det gällde amningen.

Det bästa du kan göra för att se till att mjölken håller i sig är att amma totalt fritt (kanske knepigt med två storasyskon som pockar på uppmärksamheten...), och äta ordentligt förstås. Att mjölken minskade när du pumpade är ju inte så konstigt, pumpen är inte alls lika effektiv som en liten hungrig mun.

Det gör ont säger du, har du sår också? Annars kommer det släppa när mjölken är igång ordentligt. Hur ser bröstvårtan ut direkt när han släppt?

Lucas fick flaska rätt tidigt eftersm jag skulle till stallet. Inga större problem förrutom att han blev lite lat ibland och tyckte flaskan var bekvämare än bröstet. Han slutade också amma själv rätt tidigt. Hur de reagerar på flaska/bröst är jätteolika, vissa bryr sig inte alls, andra får jätteproblem, vem som får vlket går liksom inte att veta i förväg. MEn se till att amningen är helt ok innan du provar flaska om du vill fortsätta amma.

Har du tittat på amningshjälpens hemsida? Där finns massor av bra grejer att läsa. Jag har fått suverän hjälp med båda mina över nätet också från "Kattis" på amningsforumet på AFF.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Nämen GRATTIS Lilla Gumman :love: :love:

Han är ju faktiskt lite lik dig också :bump:

Det andra har jag ingen aning om men jag är jätteglad för din skull och att det lilla underverket kommit ut :bow:
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

GRATTIS ameo :bow:

...och välkommen in i amningsträsket :)

mitt råd är att låta bli amningsnappen, det är svårt att tömma bröstet effektivt med den och mjölkproduktionen blir sämre. Dessutom kan bebin vänja sig vid den (som ju är lättare att få tag på) och inte vilja ha bröstet naturellt.

Gör det ont så är oftast taget liiite fel. Prova att pumpa lite innan amningen så bröstet är strutformat och lite slappare, och så knöla in MER av tutten in i bebins mun genom att spetsa, sikta och trycka till rejält precis när han "hugger". Du ser att taget är bra genom att bröstvårtan är symmetrisk och rund när han släpper taget och inte tillplattad.

Mot smärtan kan du ha xylocainsalva mellan amningarna som du snabbt bara tvättar bort innan bebin ska till igen.

Jag gjorde alla felen med första bebin och plågade mig igenom tre månader med såriga bröstvårtor innan vi tog striden om rätt tag utan amningsnapp...

Vad gäller flaskan så se till att amningen fungerar 100% först. Avgör sedan om det är värt risken att bebin föredrar flaskan när den introduceras. Ett så sugfriskt barn klarar sig nog bättre utan "tuttförvirring" :idea: Vidar tog båda men Eskil vill bara ha tutten....


Lycka till och njuuut av lillebror :love:
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Åhh så söt!
Grattis.

Och vad gäller amning, så är det just amning som håller igång amning.
Om du vill amma längre än 2 månader, så kan du inte fuska med pump och flaska utan att riskera det.
Det kan gå bra men det ökar risken för att det går dåligt.
Man får amma, amma och amma och amma ännu mera i gransen mellan själv-tryck och stimulerings-produktion som är just där vid 2 månader.
Det går oftast inte av sig själv att kunna helamma i upp till 6 månader, det är arbete med det.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

GRATTIS!!! :banana: :banana:

och grattis till att amningen funkar oxå... jag har haft väldigt ont precis första veckan båda gångerna, men det gick över...
se till att han får ett stort grepp som silverkedjan beskriver, så att han inte ligger och "snuttar" på själva bröstvårtan för det gör oooont

lycka till!!!
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis Ameo, hade missat att du var så nära BF! Han ser jättefin ut, och bestämd så jag kan tänka mig att han suger bra :D . En pojk denna gången, Selma, Signe och Sune :idea: !
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis!

Ang amning säger jag som en del andra här, första veckorna (2 kanske) gjorde det superont innan mjölken "rann till" när han började sug, det onda släppte i samma stund som mjölken verkligen rann till... efter det var det som att kroppen fattade vad det handlade om :smirk: för sen rann det ju till mycket snabbare!!!

Är det inte så också att mellan 2 och 3 månader kommer första "tillväxtfasen" då barnen behöver mycket mer mat, och mjölken som finns räcker inte till, så för de flesta brukar det ju "lösa sig" genom att barnet helt enkelt får hänga vid brösten så mycket de vill där ett par dagar så att det drar igång med lite mer produktion!
(i alla fall har det varit så för mig och "de mina" här hemma som fått barn!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp