Liberaler vill tillåta incest & nekrofili

Nej, det ser jag inte som ett problem heller. Något säger mig dock att majoriteten om inte alla fall av nekrofili i Sverige i modern tid har skett med avlidna som inte gett medgivande.

Det är en total brytpunkt för mig. Kan de som ska ha sex inte ge medgivande (lik, djur osv) så är det inte ok.
Vad kvällstidningarna skriver i sina rubriker är inte alltid vad som står i artiklarna.
Nu skummade jag bara igenom LUF's förslag i början på veckan, men inte handlade det om att tillåta folk att gräva upp lik på kyrkogårdar..?
 
Yes. Lite som att det är ok att låta någon som en sista vilja få tycka att "när jag dör vill jag donera mina njurar till forskning och/eller transplantation" ska det på samma sätt inte vara olagligt att någon som en sista vilja skulle få tycka att "när jag dör ska Xxx få ha sex med mig".
Eller, mer precist, det ska inte vara olagligt att ha sex "med" den döde, förutsatt att man är den person som den döde uttryckte det där om medan hen var i livet. (Att bara uttrycka eller tycka det där är inte olagligt nu heller, det har bara ingen juridisk betydelse att man uttalar det.)
 
Jag tycker att LUF:s förslag ur ren diskussionssynpunkt. Folk går helt bananas utan att ens bry sig om att läsa det, det enda man ser är tidningars rubriker som innehåller orden incest och nekrofili och skriker om övergrepp och föräldrar som har sex med sina barn.

Det förslaget innebär är att man som vuxen ska ha full rätt till sitt sexualliv och vad som ska hända med ens kropp efter döden. Alltså ska man kunna välja att ha sex med sitt syskon om man vill det och man ska, om man så önskar, kunna bestämma att någon får ha sex med ens kropp efter att man har dött.

Hur äckligt man än tycker att det är så är det ingens rättigheter som kränks i något av fallen, tvärtom så ger det en utökad frihet till individen.
Jag uppfattar hela frågan som så absurd, att jag helt förfaller till ordmärkeri här, inser jag.

Men, frågan är väl strängt taget om individers frihet utökas, eftersom den individ vars frihet har utökats ändå inte existerar längre vid det där sexet. Döda är ju inte individer i någon riktigt begriplig mening (jag bortser nu från själens eventuella odödlighet etc).
 
Men, frågan är väl strängt taget om individers frihet utökas, eftersom den individ vars frihet har utökats ändå inte existerar längre vid det där sexet. Döda är ju inte individer i någon riktigt begriplig mening (jag bortser nu från själens eventuella odödlighet etc).
Likheten (pun not intended) är att man enligt synsättet skulle ha rätt att bestämma vad som händer med sin kropp efter sin död.
 
Vad kvällstidningarna skriver i sina rubriker är inte alltid vad som står i artiklarna.
Nu skummade jag bara igenom LUF's förslag i början på veckan, men inte handlade det om att tillåta folk att gräva upp lik på kyrkogårdar..?

Nej, mitt utlägg på slutet av mitt inlägg var om generell griftefrid (som faktiskt har stor betydelse för mig, man trampar inte på någons grav).

Det är ju så att ett lik inte hamnar direkt i marken (förlåt men nu blir det lite för jobbigt, att se min far död innan begravningen var något av det svåraste jag varit med om).
 
Jag uppfattar hela frågan som så absurd, att jag helt förfaller till ordmärkeri här, inser jag.

Men, frågan är väl strängt taget om individers frihet utökas, eftersom den individ vars frihet har utökats ändå inte existerar längre vid det där sexet. Döda är ju inte individer i någon riktigt begriplig mening (jag bortser nu från själens eventuella odödlighet etc).

Det är ett gränsfall, helt klart. Ändå så står individens vilja över både anhörigas eller det allmänna när det gäller donation av organ, så det läggs ju redan ett självbestämmande över vad som händer med ens döda kropp trots att den bara är just en död kropp.

Jag kan garantera att det skulle bli något av ett ramaskri om man bestämde att man skulle plocka organ från alla lämpliga kroppar oavsett godkännande.
 
Det är ett gränsfall, helt klart. Ändå så står individens vilja över både anhörigas eller det allmänna när det gäller donation av organ, så det läggs ju redan ett självbestämmande över vad som händer med ens döda kropp trots att den bara är just en död kropp.

Jag kan garantera att det skulle bli något av ett ramaskri om man bestämde att man skulle plocka organ från alla lämpliga kroppar oavsett godkännande.

Jo, vi har ju en massa både vanliga beteenden, traditioner och även lagar och regler som tyder på att vi inte riktigt går med på att en död person inte är en person. Det gäller särskilt den närmaste tiden efter dödsfallet, tror jag.

Jag gillar i stort sett när det finns små paradoxer i livet, så inte mig emot, men det tilltalar min ordvrängarsida ändå.

Det här med sex efter döden, tror jag inte att det kommer att bli någon direkt rusning efter, om det nu skulle beslutas enligt förslaget. Öht fattar jag inte poängen med förslaget - just därför att den döda inte längre är där och det dessutom gäller något så apart. Om man jämför med den dödas vilja vad gäller testamente, arv och hur begravningen ska gå till, som ju är väldigt välförankrat i vår kultur.
 
Ok. Incest är jäkla knepigt eftersom det i många fall kan kopplas till någon form av tvång. Jag har inga moraliska problem med det, mina invändningar är genetiska och ett eventuellt tvång.
Fast man får ju inte tvinga någon att ha sex. Det har vi redan lagstiftning emot!! Så där behöver vi inte ett förbud mot incest, för det skyddet finns redan.

Vad gäller genetik så är vi svenskar så utavlade att det inte skulle vara några större problem för syskon att skaffa barn. Då tror jag att det var betydligt värre förr, innan cykeln kom till Sverige och man kunde ta sig ifrån sin egen by och träffa någon av det motsatta könet.

Och detta med förbud mot incest pga inavelsrisken är inte så himla genomtänkt ändå. Jag har dubbelkusiner, två stycken av hankön. Mammas lillsyster gifte sig med pappas lillebror och fick två barn. De får ju jag gifta mig med och skaffa barn om jag vill. Men vi har ju precis ungefär samma gener som min bror och jag har. Närmare än så kommer man ju inte.
 
Det är väl ändå ingen som tror att dessa åsikter kommer att vinna gehör inom ngt vettigt parti i Sverige?
Stolleförslag dyker hela tiden upp i diskussioner i de olika ungdoms förbunden. Så ska det ju vara. Åsikter ska lyftas, stötas o blötas för att i de allra flesta fall sedan förkastas.
När man sedan kommer upp bland de vuxna så har man slipat ner det värsta och får därigenom lite mer vuxna värderingar att stå på.
 

Liknande trådar

Äldre Först vill man återinföra dödstraff efter militärkuppen..... Och nu har man också röstat genom att det ska bli lagligt med sex med barn...
Svar
17
· Visningar
1 001
Senast: sjoberga
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 139
Senast: Thaliaste
·
Svar
34
· Visningar
3 757
Senast: imzork
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 396
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp