Licens till bultpistol?

Sv: Licens till bultpistol?

En väldigt bra början som ger både praktiska och teoretiska kunskaper är att gå och ta Jägarexamen med högvilt delen. Den berättigar dessutom till licens för jagtvapen och om det finns behov även vapen för avfångning (avlivning). Har man tagit denna så är man mer införståd med vad som förväntas av en om man ska avliva ett djur. Men helt förberedd blir inte innan man gjort det.
 
Sv: Licens till bultpistol?

ja men man avblodar ju djuret genom ett stick i halsen
 
Sv: Licens till bultpistol?

och vad jag har hört kan man vid olyckor där man kontaktar vet. och beskriver allt och som godkänner avlivningen via telefon få avliva själv och att vet. kommer ut i efterhand och godkänner att avlivning var det enda rätta och man får ut på försäkringen..

även polis vid olycksplats kan medge att avlivning är rätt och att vet kommer ut i efterhand och besiktigar kadavret..
 
Sv: Licens till bultpistol?

ja men man avblodar ju djuret genom ett stick i halsen

Din kommentar var ställd till mig. Jag förstår den inte men jag antar att det har att göra med att jag förklarar att bultpistolen rent formellt (och ibland även praktiskt) inte är det som dödar djuret utan det är den efterföljanden avblodningen som gör det.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Har ni inga distriktsveterinärer i trakten?


..


De flesta distriktare vill numera inte avliva med bult. Utan envisas att det ska gjöras med spruta.

Vilket jag anser vara betydligt mindre djurvänligt än att avliva med bult.

( Jo jag har gått bultkurs så i nödfall skulle jag kunna avliva ett stort djur.)

Har dock inte köpt egen bultpistol än.

/KT
 
Sv: Licens till bultpistol?

Vart hittade du "bultkursen"?

Det var en kurs som länstyrelsen ordnade för ett antal år sedan.

Fast jag går nog hellre till ena grannen ( Jägare med säkert 30 års erfarenhet av att skjuta även ganska stora djur). om det ska avlivas något akut och det inte går att vänta på att lantbrukstjänst har sina vanliga turer i trakten.

Att avliva själv skulle jag göra ENDAST om det var riktigt riktigt akut och ingen annan möjlighet finns att tillgå.

/KT
 
Sv: Licens till bultpistol?

nej, jag omtalar de som bor här i byn- vilka ÄR alkisar som sitter och huttar på jaktpassen. Har inte uttalat mig om nån annan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 624
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp