Lifehacks & bra rutiner för smidigare morgnar

Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen vill göra. Eller snarare, den där energin jag ofta vaknar med hinner käkas upp av annat än det jag vill göra den dagen.
Jag misstänker att min ständiga pannkakskonsumtion bidrar ganska avsevärt, eftersom det tar ungefär tre år att grädda en sats. Men de är ett jättebra sätt för mig att äta mer protein, vilket jag måste.

Så jag undrar hur ni lägger upp era morgnar! Har ni smidiga rutiner eller kanske enskilda tips? Jag är nyfiken på allt! Det behöver inte vara relevant för just min specifika situation, man vet aldrig vilka knep som går att överföra t.ex. från kossor till Whippishar 😁

Brorsan höll mig med pannkaksfrukostar på den tiden, Fatima stod i hans sambos stall. Och han preppade alltid pannkakssmet så det skulle räcka hela helgen och hade i kylskåpet. Men ganska snart upptäckte övriga stallgäster att det serverades pannkaksfrukost, så det blev att preppa mycket pannkakssmet. Smeten vinner faktiskt lite på att stå över natten i kylen... den "fyllnar" liksom på sig. Det är i alla fall ETT tips.

Och jag duschar alltid på morgnarna... annars ser jag ut som ett penntroll, vilket jag gör ändå just nu när jag inte har råd att klippa mig och känner mig ofräsch efter hel natt i sängen, om man blir varm o svettig.
 
Jag har två olika morgonrutiner beroende på om jag jobbar morgonpass eller inte. Morgonpass innebär att jag måste kliva ut genom dörren kl 04:50 redo för upp till 6 timmars hårt arbete utan paus. Då gäller det att vara både vaken och matad för att orka utan att klanta till det!

Jobbmorgon:
Förbereds kvällen innan:
Fylla vatten i vattenkokaren, kaffepulver redo i pressen.
Hänga fram kläder och se till att det som ska med till jobbet finns samlat på sin plats vid ytterkläderna.

Klockan ringer 04. Ingen snooze (tog ett år att lära mig av med den och det är stor skillnad!). På med kläderna direkt vid sängen. Släpper ut hundarna och slår på vattenkokaren. Går på toa/borstar tänder. Klar på toa när vattenkokaren är klar - slår vatten på kaffet och stoppar 2 skivor bröd i rosten. Om gröt, så åker den i mikron nu. Släpper in hundarna och dukar fram frukost medans brödet rostar. Brukar vara klar att börja smaka på kaffet nånstans mellan 04:15-04:17. Äter en rejäl frukost, brukar vara klar 04:45. På med ytterkläder, ta med hund + grejer och lämnar huset 04:50.

De behagliga morgnarna är desto slappare. Maken kommer med kaffe på sängen när han vaknat, sen går vi upp och äter tillsammans efter kaffet. På nått vis tar frukostrutinen nästan 90 minuter istället för 35 :rofl:
 
Gå ner och kissar
Borstar tänder
Går upp och sminkar mig
Klär på mig
Gör iordning maten till jobbet
Åker iväg

Frukost äter jag på jobbet vid 8
 
Snooza en halvtimme
Gå på toa
Dra på kläder
Bre mackor
Fylla vattenflaskan
Åka

Försöker komma upp i tid för att hinna äta mackorna och en kopp te innan jag måste åka. Det går, ehrm, ibland. :angel: Annars äts de i bilen på väg till jobbet.
 
Eftersom jag tar typ två timmar på mig på morgonen så är jag kanske inte den bästa inspirationskällan, men jag är i alla fall mer pigg efter morgonrutinen än innan. (Rutin och rutin, har allt nedskrivet på en lista...)

morgon: mata katt, ta medicin, tvätta ansikte och borsta tänder, fixa håret, kläder, smycken, dricka te/kaffe.

Det är min lista. Ingen ordning på dem utan det blir lite i den ordningen det blir. Har jag en tid att passa händer det att jag skippar drickan. Kläder skriver jag upp på ett veckoschema beroende på vad jag ska göra den dagen, inte i detalj men i kategori typ "arbetskläder", "bekvämt", "presentabelt" etc, som jag förvarar i olika delar av garderoben.
 
Min morgon:
06:
Upp
Väcka barn
Fixa frukost till äldsta så han kommer igång och äter
Kolla jobbmail osv och uppdatera hemsidan samtidigt som jag äter frukost
Se till att yngsta äter frukost
07:
Nu behöver alla plocka ihop, borsta tänder och hår och klä på sig. Fixa frukt till yngsta och kolla så alla skolgrejer som ska med är med.
07.20:
Ut genom dörren

Jag behöver inte lång tid egentligen. När jag jobbade på posten ringde klockan 5 min innan jag behövde sitta på cykeln. Kläder framme, sov med fläta och kammade mig på frukostrasten.
 
- Låt bli snooze. Jag är morgontrött och snoozar frekvent men det är en ren ovana som bara gör mig tröttare.
- Låt inte frukosten bli för lång. Jag blir sömnig igen om jag fastnar för länge vid bordet på morgonen.
- Wake Up-light i sovrummet och timer-styrda lampor i köket. Det är så himla mycket lättare att komma upp när det är ljust!
 
Exempel:
Klockan ringer 06.20. snoozar till 0630-40. Kliver upp, går på toa, klär på mig och åker. Är ofta på jobbet 07 (ca 15 minuter med bil). Gör iordning en shake på jobbet som jag dricker framför datorn.

Samma sak varje dag. Blir mycket mindre effektiv när jag jobbar hemifrån, är aldrig framför datorn före 07.30, trots att det skulle räcka att gå upp 07.15 😅
 
Mitt bästa lifehack är att jobba hemifrån.
  • Sover tills jag vaknar (är ingen som sover länge ändå så riskerar inte att försova mig) På så sätt är jag aldrig sådär fel på morgonen som man kan bli om klockan ringer när man är i fel sömnstadie.
  • Går ut med hunden ca 15 min och ger henne mat
  • Därefter fixa frukost (brukar koka ett gäng ägg någon gång i veckan så jag inte behöver koka varje dag), säger godmorgon till teamet i chatten för att visa att jag är tillgänglig.
  • Äter frukost och kollar vad jag ska göra under dagen.
  • Fixar till mig och ser till att jag har något annat än pyjamas på mig på överkroppen innan 9:30 då jag har mitt första morgonmöte :D
  • På lunchen promenerar jag med hunden och försöker få så mycket dagsljus som möjligt.
  • Alltid hundpromenad direkt efter att jag stängt datorn för dagen för att fysiskt "gå hem från jobbet"
 
Smidiga mornar med två barn? Skulle inte påstå det. Smidigaste mornarna är när jag måste åka tidigt och kan säga ”fråga pappa” på varje fråga/krav/uppmaning. Då blir jag också ruggigt snabb på att komma ut genom dörren. Det fina är att jag börjar arbeta senare två dagar i veckan, kan skickat ut familjen genom dörren och sedan njuta med kaffe framför Nyhetsmorgon. Deltidsarbete är värt varje förlorad krona.
 
Jobbar jag dagpass så går jag upp 05:00 så då har jag superpreppat.
Lagt fram kläder i badrummet innan.
Kvällen innan satt ett ägg i äggkokaren, ställt fram tekopp med en påse i, fyllt på vattenkokaren, dukat bordet med allt utom själva maten.

Går direkt och startar ägg och vattenkokaren. Går sen till badrummet och fixar. Hinner ta fram frukostmaten lagom till ägg och te är klart.
Startar värmaren till bilen under frukosten.

Gör hela morgonfixet på 20-25 min. Allt för att få sova så länge som möjligt.
 
Jag kliver upp vid 5, ger hundarna mat och går på toa medan de äter. I vanliga fall släpper jag ut hundarna och sätter mig sen och äter frukost men nu behöver man vara ute med dom/alt gå promenad så då får de oftast vänta till jag ätit och husse vaknat. Klä mig, borsta tändera, packa väskan medan husse tar hundarna till hundgården. Sen far vi. Brukar åka vid typ 06.05-06.10 typ. Men iom att frukosten tar typ 20 min för mig och det tar längre tid med hundarna så känner jag att jag måste effektivisera för vi har varit sena flera dagar nu. Kanske göra frukost jag kan äta i bilen och lägga fram kläder dagen innan kan vara något..
 
Japp. Är sjukt trött och så fort jag sätter sig så blir jag ännu segare och tröttare. Bara kliva upp, klä på sig, borsta tänderna, ta frukosten och sätta sig i bilen.
Så gör jag med. Går upp klär på mig ger katterna mat varannan vecka (går på toa just detta moment kan vara först). Kastar ner matlåda och frukostar allting gjort kvällen innan. Åker till jobbet. Var fjärde vecka väntar jag i hallen på att sambon skall mats katterna gosa med dem fast han börjar lite före mig......
 
dagen innan
gör smörgosar
se till att termosmuggen är redo. med en tepåse och lite socker
laddar vattenkokaren med vatten
Tar fram kläder och lägger dem i ordning så att jag kan ta på mig dem snabbast.
morgonen
stiger upp 5:00
slår på vatten kokaren
går på toa
borstar tänder
klär mig
gör te
stänger locket
tar smörgåsarna
går till bilen,
 
Japp. Är sjukt trött och så fort jag sätter sig så blir jag ännu segare och tröttare. Bara kliva upp, klä på sig, borsta tänderna, ta frukosten och sätta sig i bilen.

Samma här, ser till att jag har minimalt med tid då jag inte hinner sätta mig 😆
Går upp 05.25, kissar, klär på mig, städar kattlådor, borstar tänder, går ut med Harry, ger Kantarell mat, packar ihop mina saker och går ut till bilen 05.55.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp