Lifehacks & bra rutiner för smidigare morgnar

Jag har extremt smidiga mornar!

Larmet ringer 04.15, kliver upp, går på toa, borstar tänderna, tar på linser, packar i min frukostsmoothie i väskan, byter om och går till jobbet!
Allt som allt tar det väl 15-20 min.
Oj, låter du alltså inte ögonen svullna av de 30 min de egentligen behöver efter sömn :confused:. Det är jag noga med men kanske funkar för dig ändå :up:
 
Oj, låter du alltså inte ögonen svullna av de 30 min de egentligen behöver efter sömn :confused:. Det är jag noga med men kanske funkar för dig ändå :up:
Va? Svullna av?

(För min del är min hjärna för trög för att hantera ett fordon innan koffeinet hunnit verka så jag behöver minst 45 min på morgonen. Men ögonen funkar ju inom ett par minuter på sin höjd?)
 
Va? Svullna av?

(För min del är min hjärna för trög för att hantera ett fordon innan koffeinet hunnit verka så jag behöver minst 45 min på morgonen. Men ögonen funkar ju inom ett par minuter på sin höjd?)
Ögonen svullnar helt naturligt när man sover därför brukar man rekommenderas att vänta med linser den första vakna halvtimmen 😊
 
Ögonen svullnar helt naturligt när man sover därför brukar man rekommenderas att vänta med linser den första vakna halvtimmen 😊
Är det något man kommit fram till nyligen?

Jag har aldrig hört någon optiker rekommendera att vänta 30 min.

Däremot att inte ha i dygnet runt linser 30 dagar på raken, utan att låta ögonen vila lite då o då från linserna.
 
Jag klär på mig kläderna som ligger vid sängen, kissar, tar mediciner, plockar med mig matlådan ur kylen, kör till jobbet.
Det vill säga absolut minimum.
Kanske det hade gått att komma undan med än mindre om jag sovit påklädd och tagit medicinerna då jag kommer hem :idea:
Sedan vaknar jag ordentligt efter ca en timme på jobbet, går mest på självstyrning fram tills det.

Jag hade älskat ett jobb där jag kunde få vakna då min inre klocka tycker att det är morgon, men tyvärr :meh:
 
Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen vill göra. Eller snarare, den där energin jag ofta vaknar med hinner käkas upp av annat än det jag vill göra den dagen.
Jag misstänker att min ständiga pannkakskonsumtion bidrar ganska avsevärt, eftersom det tar ungefär tre år att grädda en sats. Men de är ett jättebra sätt för mig att äta mer protein, vilket jag måste.

Så jag undrar hur ni lägger upp era morgnar! Har ni smidiga rutiner eller kanske enskilda tips? Jag är nyfiken på allt! Det behöver inte vara relevant för just min specifika situation, man vet aldrig vilka knep som går att överföra t.ex. från kossor till Whippishar 😁

Mina morgnar käkas upp av att jag springer runt och bäddar ner mina whippar med filtar. Det är inte där ditt problem ligger också?

Skämt å sido, mina morgnar går ofta på rutin. Upp, tända brasa åt hundarna, äta frukost (sambon har bryggt kaffe som finns i termos), lägga på mer ved, ge hundarna frukost, dricka mer kaffe, duscha, Borsta tänderna mm, mer ved, ut med hundarna) jobba (om jag jobbar hemifrån). Åker jag till jobbet så rastas hundarna på väg till bilen.
 
Jag kliver upp går in i duschen efter det tar jag på mig mina framlagda kläder in med linser borstar tänderna på med mascara. Ut i köket hämtar den iordningställda matlådan. På med ytterkläderna och iväg. Frukost äter på jobbet.
 
Är det något man kommit fram till nyligen?

Jag har aldrig hört någon optiker rekommendera att vänta 30 min.

Däremot att inte ha i dygnet runt linser 30 dagar på raken, utan att låta ögonen vila lite då o då från linserna.
Jag haft linser sedan i mitten av 90-talet och det har jag aldrig hört eller gjort. Jag har haft optiker i olika städer.
Spontant låter det som en skröna. Alternativt nåt som bara gäller linser.

Jag som snurrat rejält i vården, inkl ögon, har aldrig under mitt långa liv hört om det :confused: :confused:
Optikern jag haft ganska många år nu påtalade för mig att det var viktigt och därför har jag alltid gjort så...:)
 
Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen vill göra. Eller snarare, den där energin jag ofta vaknar med hinner käkas upp av annat än det jag vill göra den dagen.
Jag misstänker att min ständiga pannkakskonsumtion bidrar ganska avsevärt, eftersom det tar ungefär tre år att grädda en sats. Men de är ett jättebra sätt för mig att äta mer protein, vilket jag måste.

Så jag undrar hur ni lägger upp era morgnar! Har ni smidiga rutiner eller kanske enskilda tips? Jag är nyfiken på allt! Det behöver inte vara relevant för just min specifika situation, man vet aldrig vilka knep som går att överföra t.ex. från kossor till Whippishar 😁
Kliva upp direkt när man vaknar pigg (dvs ca 06.15 eftersom klockan är ställd på 06.30) och börja och med gott om tid innan avfärd. Jag gillar att ha timer på kaffebryggaren så att man får rykande hett kaffe direkt efter man tänt brasan. Timer på motorvärmare och kupévärmare också. Läsa lite nyheter i lugn och ro framför brasan. Sen kommer de andra och masar sig upp sent, de har en konstig preferens istället för ”sova så länge som möjligt och ha så lite tid som möjligt”…. Men då är jag redo att serva och fixa åt dem så att vi kommer iväg i tid!

Om alla skulle gå upp samtidigt skulle också kaos inträffa i tillgång till toalett att göra sig iordning på.
 
Rutiner! Alltid samma, varje morgon.
Går upp när klockan ringer, tar med framlagda (dagen innan) kläder på vägen mot:
Toa, dusch, på med underkläder och T-shirt + morgonrock.
Mata katten
Frukost. Alltid samma, går på rutin att ta fram, breda mackor med smör och ost, äta.
Borsta tänderna, lite makeup (mascara och cc cream), dra en borste genom håret.
Ta på jobbkläder
Ta med färdig matlåda
Ut till bilen och åka .

Detta tar ca 45 minuter, och det är precis lagom för att inte behöva stressa, men inte heller få för mycket tid över för då kommer jag av mig
 
Senast ändrad:
Bestämmer (mer eller mindre) vad jag ska ha på mig kvällen innan, kollar att strumpbyxor är hela osv. Försöker att alltid duscha och tvätta håret på kvällar istället för att behöva göra det på morgonen. Packar väskan så gott det går kvällen innan, dator, passerkort och sådant som jag måste ha. Lägger nycklar, hörlurar osv. på hallbyrån eftersom jag inte alltid vet dagen innan vad jag ska ha för ytterplagg och flytta grejer mellan fickor är bara besvärligt.

Äter fet yoghurt till frukost för då räcker det med några skedar för att bli mätt. Ser till att det finns vatten i kaffemaskinen kvällen innan (det tar inte lång tid att fylla men jag blir så irriterad när den är tom :D).

Att fixa kvällen innan tar bara ett par minuter men skulle jag göra det på morgonen hade det tagit längre tid pga trött + tidspress. Jag går upp 35-45 minuter innan jag ska gå hemifrån och har oftast gott om tid mot slutet, men bra att ha lite buffert ifall något oväntat händer, typ petar mig i ögat med mascaraborsten eller drar sönder strumpbyxor vid påtagning.
 
Vaknar 5,22 varje morgon vilket innebär att jag nu vaknar 6,22. Min kropp har inte ställt om sig än vilket inte gör något alls.
När jag vaknar tar jag på morgonrocken, kramar hunden och är det många minus sätter jag på en fem liters gryta med vatten till hästarna. Tar telefonen i köket, går på toa, stoppar telefonen i jackfickan (hallen är bredvid toan), hämtar morötter, skär bitar och gör hål för hästarnas medicin och ger hunden en morotsbit.
Tar på jacka och stövlar, pussar hästarna godmorgon, stoppar medicinen i morötterna och ger det, släpper ut hästarna, hämtar det eventuella nu kokande vattnet och tar bort isen och häller det kokheta vattnet i baljan.
Går in, ger hunden mat och medicin, tar mina mediciner, sätter timer på 1 timme eftersom jag har svårt för att äta när jag vaknar och måste äta inom 1 timme för att inte en av medicinerna ska ge mig blodtrycksfall. Bra dagar kan jag äta direkt. Inte alltid men jag jobbar på det. Tränar i 40 minuter, äter förhoppningsvis, duschar, sätter timer på 10-20 minuter beroende på dag, brer macka med färskost, tar ett glas vatten och äter. Sätter timer för att inte försjunka i buke och tappa resten av dagen.
För mig handlar allt allt allt om rutiner och att sätta timer så jag inte fastnar i annat. Jag hade jätteproblem när rutinen föll tidigare i vintras när det var så kallt innan jag kom på det smarta med att koka vatten inne för då var jag tvungen att göra stallet först eftersom vattnet var fruset (ena hästen dricker alltid ca 10 minuter efter utsläpp och finns det inget vatten då går han inte tillbaka sedan vilket riskerar att bli kolik). Det innebar att jag behövde klä på mig och sätta in linserna innan jag gick ut vilket tog extra och onödig energi och när rutinerna bröts funkade inte resten av dagen heller. Jag kom i osynk.

Vad gäller dina pannkakor, sådant kan man ju göra enorma mängder av och frysa i lagom portioner. Äter du det varje morgon är det ju smidigt att ta upp kvällen före och eventuellt värma om du vill ha dem varma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp