Lifehacks & bra rutiner för smidigare morgnar

Brorsan höll mig med pannkaksfrukostar på den tiden, Fatima stod i hans sambos stall. Och han preppade alltid pannkakssmet så det skulle räcka hela helgen och hade i kylskåpet. Men ganska snart upptäckte övriga stallgäster att det serverades pannkaksfrukost, så det blev att preppa mycket pannkakssmet. Smeten vinner faktiskt lite på att stå över natten i kylen... den "fyllnar" liksom på sig. Det är i alla fall ETT tips.
Det är sen gammalt. Förr hände man i mjölet i hälften av mjölken så fick det svälla ett tag och så resten av ingredienserna.. så lärde farmor mig och så gör jag än idag....
 
Försöker också förbereda så mycket som möjligt dagen innan, tar fram kläder, etc.
Kontorsdagar sätter jag väckerklockan på mellan 5.00 och 6.30 beroende på när lägger mig. Tvättar och klär mig, lite smink och packar jobbväskan med matlåda. Ut med hunden och cyklar sen till jobbet (ca 40 min resa).
Dusch och frukost skulle jag aldrig syssla med då ;)
Hemmadagar brukar jag sätta mig och jobba direkt i princip vid 6-tiden. Kaffe, hundrastning och frukost blir ofta efter sådär två timmars jobb.
 
Så gör jag med. Går upp klär på mig ger katterna mat varannan vecka (går på toa just detta moment kan vara först). Kastar ner matlåda och frukostar allting gjort kvällen innan. Åker till jobbet. Var fjärde vecka väntar jag i hallen på att sambon skall mats katterna gosa med dem fast han börjar lite före mig......
frukost nr1 äter jag när jag kommer till jobbet om det hinns med. Frukost 2 äts nio när vi har frukost rast....
 
Och jag på en lackering... renare före än efter jobbet.... :rofl: :rofl: :rofl:
Ja, jag jobbar inom industri med hydraulolja och annan skit. Duscha på morgonen är totalt menlöst 😅

Jag jobbar med kor. Kommer ofta hem på lunchen och försöker krama en förskräckt make som äcklat påpekar att jag har kobajs i ansiktet.

Jag duschar efter jobbet :laugh:

Har för mig att Galenskaparna och Aftershave hade nån sketch där de drev med skillnaden mellan de som har jobb som man måste dusha för att gå till och de som man måste dusha efter...
 
Beror på om jag jobbar eller pluggar
Jobb:
Förbered kläder, kaffebryggare och väska
Klockan ringer 04.45, inget snosande.
Tryck på kaffebryggare
Tvätta ansiktet, klä på sig
Gör i ordning frukost, mellis och lunch. Packa ner mellis och lunch i väskan.
Ny är kaffet klart och jag kan äta frukost till senast 05.15
Borsta tänderna, sminka sig och sätt på linser.
05.30 åker jag hemifrån


Om jag pluggar är ordningen på morgonaktiviteterna den samma men klockan ringer kl 7 och istället för att fixa mellis och lunch så fixar jag frukost och plockar fram kläder till barnet. Barnet lämnas sedan på förskolan vid ca 8.30. Det är med andra ord i lika snabba puckar.
 
När jag måste upp och iväg för jobb så lägger jag fram kläder kvällen innan (kollar väderprognosen om det är så att mitt klädval styrs av väder). Upp direkt när larmet på mobilen startar, matar hundarna, drar snabbt på mig kläder när de äter, rastar dem, sätter mig sedan och äter egna frukosten. Frukosten är alltid(!) yogurt och flingor. Det går snabbt och är lätt att äta, och så håller jag mig mätt lagom länge.

Jag sminkar mig inte, borstar inte håret, och har såklart redan klart vilka ytterkläder som ska användas. Om jag behöver ha med mig väska/ryggsäck till jobbet så packar jag den dagen innan och ser till att ha eventuella matlådor lätt tillgängliga i kylskåp/frys så att jag efter frukosten kan rycka åt mig dem, sätta i ryggsäcken och gå iväg.

Pga hundarna tar det lätt närmare en timme från att jag vaknar tills att jag ger mig iväg, men då sitter jag och äter långsamt också. Om jag verkligen behöver så är det dock inga problem att utan stress få ner tiden till 40 min.

Även jag duschar på kvällen, vid behov. Vintertid duschar jag varannan eller var tredje dag. På sommaren när jag svettas mer så blir det såklart oftare.
 
När jag jobbar dag blir det.
Tvinga sig upp när klockan ringer
Gå på toa.
Borsta tänderna.
Reda ut håret.
Klä mig.
Titta mig i spegeln så jag inte har tandkräm i hela ansiktet eller liknande.
Tar väskan och öppnar kylskåpet för att plocka ner maten som ska med och står förbered och passar på att ta mina kosttillskott när jag ändå är nära kylen.
Kolla över hästarna en snabbis.
Sätter mig i bilen och åker till jobbet.

Detta tar max 20 min.
Visst skulle jag tycka om att ta det lugnt på morgonen men inte på bekostnad av att sno den tiden från kvällen med att behöva lägga mig tidigare för att orka upp tidigare.
 
Jag behöver för övrigt tid på morgonen för att koppla av lite.
Brukar alltid kliva upp när klockan ringer.
Slår på Morgonpasset i P3 på mobilen.
Klär på mig.
Gör i ordning frukostgröten och äter den i sällskap av radion.
Packar ned matlåda och frukt i ryggsäcken.
Sätter mig och surfar och lyssnar på radio i typ 20 minuter.
Går iväg till spårvagnen som tar mig till jobbet.

Behöver dessa 20-30 minuter på morgonen där jag bara scrollar och slappnar av för att vakna. Utan lugn tid på morgonen känner jag hur stressen hinner ikapp mig.
 
Jag behöver för övrigt tid på morgonen för att koppla av lite.
Brukar alltid kliva upp när klockan ringer.
Slår på Morgonpasset i P3 på mobilen.
Klär på mig.
Gör i ordning frukostgröten och äter den i sällskap av radion.
Packar ned matlåda och frukt i ryggsäcken.
Sätter mig och surfar och lyssnar på radio i typ 20 minuter.
Går iväg till spårvagnen som tar mig till jobbet.

Behöver dessa 20-30 minuter på morgonen där jag bara scrollar och slappnar av för att vakna. Utan lugn tid på morgonen känner jag hur stressen hinner ikapp mig.
Jag är likadan. Alltid 30 min i sängen av att lyssna på musik och peta runt lite på nätet innan jag går upp.
 
Jag hatar att ha bråttom. Jag fixar liksom inte sådan stress. Därför kliver jag upp i god tid så att jag har tid till att slösurfa och dricka kaffe i lugn och ro.
Kläderna sätts fram på kvällen, det är nog det viktigaste.
 
Som flera andra lägger jag fram kläder på kvällen, ser till att all mat är fixad och väskor packade. Sover hellre lite längre på morgonen är krånglar med sånt då. Är nuförtiden rejält morgontrött och orkar inte ta en massa beslut, även om de är små.
 
När jag jobbde morgon var tricket att komma iväg innan kroppen och knoppen protesterade vilt. Smörgås och matlådor för hela dagen inkl frukost i matväskan. Ena benet i byxbenet i samma steg som att få fatt i telefonen på väckning, som skall ligga så man inte kommer åt den från sängen. I nästa steg så tas andra byxbenet samt komma åt klocka två. På med tröja och jacka och ta husnyckel och telefon mm samt slänga upp matryggan på axeln. Låsa dörr och pinka påväg till bilen. Var gång stattiden vart över 5 min var ett misslyckande.
 
Har koll på alla kläder kvällen innan.
Allt ska vara klart både för mej o barnen.
Alla vi duschar på kvällen. Jag är alldeles för rädd om morgontimmarna och jobbet är ett kvällsduscharjobb 😎
05.00 ringer klockan, jag är en snoozare ...

05.30. (Har till max 5.45 på oss att vakna/klä oss)
Vi klär på oss, sen toalettbestyr, sen åker vi. De väntar i bilen medan jag släpper ut hästarna (3min) höet ligger klart i hagen och en häst har ev täcke.
Inget kraftfoder på morgonen.
Vi måste vara på rull 6.00 men har ett fönster till 6.10 EVENTUELLT i värsta fall 6.15.

Jag äter frukost kl 9 på jobbet och barnen äter på fritids.

Allt går ut på att alla vet sina rutiner och att allt är preppat och klart.
 
För mig beror det på om jag jobbar hemma eller på kontoret.

Hemma
Väckarklockan står på cirka 15-20 min innan jag ska ha startat datorn.
Lyssnar på Ekot sändningen på telefonen medan jag slår igång vattenkokare, och medan den kokar färdigt byter jag om, sen fixas resten av frukosten.
Vid 08:00 sätter jag mig vid datorn och äter frukost medan jag kikar på vilka mejl som kommit, läser på intranätet och sånt som är lite lugnare.

Kontoret
I princip samma, dock äter jag frukost innan och kör 08:00-bestyren på bussen på väg till kontoret. Går dock upp tidigare än 15-20 min innan jag ska vara på kontoret, haha!
 
Duschar alltid på kvällen, så inga morgonduschar.
Vaknar alltid innan klockan ringer.
Kliver upp, drar på mig morgonrock, trycker på kaffebryggaren som jag laddat kvällen innan. Kissar, käkar 2 smörgåsar och en kopp kaffe. Påtåren tas ute med en cigg eller två, sitter där ute i 30 min och mobilsurfar. Tar på mig jobbkläder som jag lagt fram kvällen innan. Borstar tänderna, blöter till igelkottsfrissan, på med mascara, inliner, går ut med hunden i 20 min, sen åker jag vid kl05.
Det brukar ta 1,5 från jag kliver upp tills jag åker, jag hatar att stressa, vill ta det lugnt på morgonen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp