Lifehacks & bra rutiner för smidigare morgnar

Optikern jag haft ganska många år nu påtalade för mig att det var viktigt och därför har jag alltid gjort så...:)
När jag skaffade linser i mitten av 80-talet fick jag höra att man skulle vänta i 20 minuter tills nattsvullnaden lagt sig.
Jag brukar vänta en kvart, för jag är ändå så morgontrött att jag inte vill trycka in något i ögonen det första jag gör.
 
Jag kör också på rutiner, kan inte påstå att jag har någon energi på morgonen, men allt görs på automatik i alla fall. ;)

Vaknar 05.30, snoozar sedan till 05.50 - 06.10. Går upp. Första halvtimmen går ut på att ge katten mat, rensa kattlådan, gå på toaletten, tvätta håret (hela eller bara luggen), tvätta av mig, hudvård och basic smink.

Därefter är det dags för frukost. Ett glas vatten och en rostad macka oftast, så står jag mig i tre timmar.

Sedan nytt toalettbesök, borsta tänderna och klä på sig förhoppningsvis förberedda kläder. I samma veva stoppar jag ner min förhoppningsvis förberedda matlåda i väskan, tillsammans med vattenflaska. Därefter tar jag på ytterkläder och går ner till bussen med ca 3 min till godo.

Detta tar mig 50-60 min. Det är viktigt för mig att morgonen och framförallt frukosten får ta lite tid, annars blir jag åksjuk när jag sitter på buss/tåg.

Jobbar jag kväll är rutinen densamma, bara andra tider.
 
Vad gäller dina pannkakor, sådant kan man ju göra enorma mängder av och frysa i lagom portioner. Äter du det varje morgon är det ju smidigt att ta upp kvällen före och eventuellt värma om du vill ha dem varma.

Gör man dem lagom stora och med lite stadga i (typ amerikanska pannkakor) så kan man ta dem direkt från frysen och värma i brödrosten. :d Tar två minuter och blir nästan lika bra som att värma i ugnen. (Pannkakor i micron funkar ju också, men det blir inte lika bra om de varit frusna tycker jag.)
 
Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen vill göra. Eller snarare, den där energin jag ofta vaknar med hinner käkas upp av annat än det jag vill göra den dagen.
Jag misstänker att min ständiga pannkakskonsumtion bidrar ganska avsevärt, eftersom det tar ungefär tre år att grädda en sats. Men de är ett jättebra sätt för mig att äta mer protein, vilket jag måste.

Så jag undrar hur ni lägger upp era morgnar! Har ni smidiga rutiner eller kanske enskilda tips? Jag är nyfiken på allt! Det behöver inte vara relevant för just min specifika situation, man vet aldrig vilka knep som går att överföra t.ex. från kossor till Whippishar 😁
Jag går upp, sticker på toa o borstar tänderna, klär på mig, brer en macka, tar en matlåda ur frysen och går ut genom dörren. Det tar typ 20 minuter.

Om jag har tid över plockar jag i och ur diskmaskinen. Vill jag ha mer protein har jag en samling kokta ägg i kylen och tar med ett sådant att lägga på mackan (jobbet har äggskärare) har jag mindre tid skippar jag mackan och kör på microgröt på jobbet, har havregryn och en burk honung där.

Optimalt sett är kläderna valda kvällen innan och allt annat packat.
 
När jag skaffade linser i mitten av 80-talet fick jag höra att man skulle vänta i 20 minuter tills nattsvullnaden lagt sig.
Jag brukar vänta en kvart, för jag är ändå så morgontrött att jag inte vill trycka in något i ögonen det första jag gör.
Då är jag inte helt ensam om att veta om detta iaf 😊
 
Min morgon tar 10-15 min.

Kläderna ligger i en hög på golvet. Bara o hoppa i.

Varv runt toan. Sätta upp håret, borsta tänder.

Matlådan är klar. Frukosten (2 kokta ägg) ligger i en påse ihop m ngn grönsak. Läggs direkt i ryggsäcken. Banan käkar jag i bilen.

Temuggen är laddad, liksom vattenkokaren. Bara o trycka på knappen o hälla upp.
10 min

5 min kvar till nöje el skrapa bilen, mm.

Check. 🙂
 
Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen vill göra. Eller snarare, den där energin jag ofta vaknar med hinner käkas upp av annat än det jag vill göra den dagen.
Jag misstänker att min ständiga pannkakskonsumtion bidrar ganska avsevärt, eftersom det tar ungefär tre år att grädda en sats. Men de är ett jättebra sätt för mig att äta mer protein, vilket jag måste.

Så jag undrar hur ni lägger upp era morgnar! Har ni smidiga rutiner eller kanske enskilda tips? Jag är nyfiken på allt! Det behöver inte vara relevant för just min specifika situation, man vet aldrig vilka knep som går att överföra t.ex. från kossor till Whippishar 😁
Kan du inte steka pannkakorna kvällen innan? Då behöver du bara värma på?
Jag måste gå upp så fort som möjligt efter larmet, gör alltid samma sak i samma ordning 😅
 
Vad gäller dina pannkakor, sådant kan man ju göra enorma mängder av och frysa i lagom portioner. Äter du det varje morgon är det ju smidigt att ta upp kvällen före och eventuellt värma om du vill ha dem varma.
Haha jag hör alltid många samtidigt minst 2 liter mjölk men helst 3-4 liter...
 
Gör man dem lagom stora och med lite stadga i (typ amerikanska pannkakor) så kan man ta dem direkt från frysen och värma i brödrosten. :d Tar två minuter och blir nästan lika bra som att värma i ugnen. (Pannkakor i micron funkar ju också, men det blir inte lika bra om de varit frusna tycker jag.)
Precis!
Jag tycker att vanliga pannkakor blir bra i mikron om de är tinade före. Är de inte tinade kan de bli lite sådär. Tycker jag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp