Ligga i blöt

Sv: Ligga i blöt

vart tar näringsämnen vägen då? :smirk:

jag vill gärna se vart du tagit din fakta ifrån..
 
Sv: Ligga i blöt

Linda.B skrev:
Krafft ska inte blötas alls, då försvinner alla näringsämnen.
Mvh Linda

vart är källan till detta påstående? Hur kommer det sig då att Krafft själva säger att det kan vara motiverat att blötlägga pelleterat foder? (och annat kraft foder för den delen) :smirk:

citat från Kraffts hemsida:

"fråga:
Är det farligt att blötlägga Krafft?

Svar:

Det kan ibland vara motiverat att blötlägga allt kraftfoder inte bara KRAFFT, det kan vara så att man har lite dålig utfodringsordning, man rekommenderar alltid att utfodra hö först och låta hästarna dricka ordentligt, innan man fodrar kraftfoder. Det kan också vara så att del hästar är väldigt glupska och då kan det vara lämpligt att blöta allt kraftfoder eller/och lägga en rund sten i krubban eller lägga saltstenen ikrubban så att hästen inte kan kasta i sig fodret."

Motivera gärna ditt påstående och ange källan till detta påstående.
 
Sv: Ligga i blöt

dressyrryttare skrev:
Hur länge kan man låta Krafft liggta i blöt? Funderar mest på att ha Krafft Turbo i blöt från ca 15.00 - 7.30...




Jager ger mina hästar Kragt Groov och Ponny Kraft, båda får det uppblött, tycker det e mkt bättre, bla är det för att min 3åring inte har så jätte stor munn eller super bra tänder, hon kunde knappt äta när dom var så hårda, därför ger jag dom allt mjukt och gott, och dom älskar det :D

Dom får 2 gånger per dag, morgon och kväll
(då dom kommer in från hagen)

Jag Blöttlägger deras på kvällen runt 22 tiden och fodrar me det på morgonen runt 6:30 tiden. sedan blöttlägger jag mål 2 runt 14 tiden och ger det sedan runt 18 tiden. Funkar super bra.
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Missy och Vera skrev:
Ge inte betfor det inehåller 85 % socker och ger bara hästen rå energi och = hästen får en sockertopp...som inte om bildas i nog direkt enrgi.....



Betfor är jätte bra för hästens mage/tarmat det hjälper också till masor mot Mjölksyra när hästen rids och arbetas.

Det är också super bra att ge hästar på ex tävlings platsen just för att ge den en energi kick.

Men det bettyder inte att man inte ska eller kan ge sina hästar betfor dagligen, det har jag alltid gjort till alla mina hästar, därimot kan jag ge dom olika mängder beroende behov. osv.
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Panikie skrev:
Betfor är jätte bra för hästens mage/tarmat det hjälper också till masor mot Mjölksyra när hästen rids och arbetas.

Det är också super bra att ge hästar på ex tävlings platsen just för att ge den en energi kick.

Men det bettyder inte att man inte ska eller kan ge sina hästar betfor dagligen, det har jag alltid gjort till alla mina hästar, därimot kan jag ge dom olika mängder beroende behov. osv.

Ber om ursäkt för dte där med 85 %socker hade helt missuppfattat min kostrådgivare ... men det jag menade var precis som panikie...skrev ...så ett stort :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 585
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 675
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp