Ligger i boxen

Bukefalos 30 år!

Ring veterinären igen och diskutera hur du ska lägga upp det om du har du har så här dålig koll.

Jag hade spontant sagt inget hö idag (ev en liten(!) tuss ikväll) bara väldigt uppblött mash/betfor. Imorgon hade jag gett kanske totalt 1/3 av normal högiva utspritt på många små mål, dagen efter det 2/3 och sen som vanligt om allt verkar ok. Fortsätt med mash/betfor med mycket vatten och promenader, håll noga koll på allmäntillstånd och ring ut veterinär igen vid minsta tecken på försämring

Jag har aldrig fått metacam utskrivet vid kolik. De hästar jag haft som haft kolik har fått medicin intravenöst av veterinär tills de varit symptomfria (kramplösande och smärtstillande). Eller som i sista fallet, tills det beslutades om avlivning.
Någon annan som fått metacam utskrivet vid kolik?

Jag har aldrig fått metacam utskrivet vid kolik. De hästar jag haft som haft kolik har fått medicin intravenöst av veterinär tills de varit symptomfria (kramplösande och smärtstillande). Eller som i sista fallet, tills det beslutades om avlivning.
Någon annan som fått metacam utskrivet vid kolik?
Metacam är magretande så det känns ju lite märkligt sådär spontant.

Nu verkar ju iofs hästen inte ha kolik enligt behandlande veterinär? utan "något om blindtarmen"? Kanske är andra behandlingsrutiner då?
Enligt veterinären hade blindtarmen med kolik att göra eller att det rör sig för dåligt i tarmen. Den hade alltså koliksymtom i och för sig rätt lindriga.

Nu verkar ju iofs hästen inte ha kolik enligt behandlande veterinär? utan "något om blindtarmen"? Kanske är andra behandlingsrutiner då?
Kolik är ej, har den inte druckit något alls sen igår skulle jag vara mkt försiktig med hö tills hon har fått i sig mer vätska.

@aglaonema
Jag skulle ringa upp veterinären och be om ett tydligt, gärna skriftligt, "hemgångsråd" hur vet vill att du ska göra och vid vilka symptom du ska ringa tillbaka för eftersom du inte verkar ha riktigt koll själv.

Den ska inte ha hö nu, typ två strån för att kolla om den har aptit är okej men den ska inte äta. Är det t.ex. en förstoppning måste den få tid på sig att passera innan man fyller på massa nytt.

Är du säker på att det är metacam den får? Har inte heller hört om att behandla kolik med metacam och då är jag ändå snart veterinär😅 Däremot metamizol (vetalgin - men det ges IV av veterinären, det är inget man ger själv) eller flunixin (NSAID som metacam, men har indikation kolik).

Nej nåt allvarligt fel här. Den har tydliga symtom på kolik, då ges inte mat o inte metacam heller. Dessutom ges det inte i blodet. Va det en utbildad veterinär du haft? Va du med?

Nej nåt allvarligt fel här. Den har tydliga symtom på kolik, då ges inte mat o inte metacam heller. Dessutom ges det inte i blodet. Va det en utbildad veterinär du haft? Va du med?
Metacam ges absolut i blodet, det finns i olika beredningar, och kan användas vid vissa koliktillstånd tillsammans med tex vetalgin.

I övrigt tycker jag oxå att det saknas lite i vidarebefidrad info till oss eller i info från veterinären till TS.

Stopp och belägg 😅
Lyssna inte på råd här utan ring veterinären som behandlade din häst för att få info om hur du ska göra! Folk menar väl här men det kan bli så tokigt om du hellre lyssnar på folk på ett forum än din veterinär som faktiskt var där och behandlade din häst!!

Seriöst, hur länge har du varit hästägare?
För visst har du en stor häst med och har haft häst sedan tidigare?
Varför skriver du så elakt? bara för att man äger en häst betyder det inte att man varit med om alla olika sjukdomsfall tidigare. Ingen kan allt om exakt alla sjukdomar som finns hos häst.

Liknande trådar

• Varm o puls
  • Täcke i utebox?
  • Häst som är oren till å från
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat