Ligger sadeln för långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minimaliin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 119
  • Visningar Visningar 7 505
M

minimaliin

Började fundera lite vad gäller min häst och min sadel,
efter en kommentar i Gnägg-forumet. Så nu skulle jag
jättegärna vilja ha era synpunkter angående sadelns
placering .. ligger den för långt fram?

JRFMHMKQHRHOO.jpg

JRENGQQPNPIPC.jpg

.. och när ni nu säkert har konstaterat att den gör det,
så undrar jag om det finns flera som har samma "problem"?
Det är nog säkert min hästs manke som är lite konstig,
eller så är det sadeln, men den lksom "glider fram", även
om jag faktiskt försöker sätta den längre bak ..

Nå, vad säger ni nu då, alla ni hästkunniga där ute? :p

Sv: Ligger sadeln för långt fram?

Din sadel är för smal.... Och ligger för långt fram för den delen, men den kanske glider fram pga den är för smal? Prova en vidare bomvidd.

För "smal"? Är inte så kunnig vad gäller sadlar, och denhär sadeln
fick vi med då vi köpte hästen, och den sadeln hade han haft före
också, och vi kollade innan köpet att den inte tryckte på ngnstans
vilket den inte gjorde heller .. måste man köpa ny sadel då, eller?

Är det en Prestige?
Sadlar finns i olika stl, beroende på hur bred hästen är över ryggen. Sadeln kanske passade för ett år sen, men hästen har breddat sig så nu behöver hästen en något vidare bom.

Jag skulle nog inte skylla på konstig manke om jag var du, snarare är detdär en sadel som inte passar hästen.

Tänk på att sadeln inte ska ligga på bogbladen ( de nedanför manken). Är det en alroundsadel eller en hoppsadel så ska "knästöden" som ligger på bogbladen vara mjuka och "böjbara" så den inte klämmer fast hästen.

Tycker inte du sitter bra i sadeln. När den bara ligger på hästen så ligger den i lod, men när du sitter i sadeln ser det ut som den lutar bakåt. Kankse kan bero på din stolsits som du har i den sadeln. Ögat kan luras då. Men prova med att korta stigläderna så kanske du får en bättre sits.
Tillbaka till sadelläget...
När du lagt på sadeln där du tycker den ska ligga, kolla om du tycker den ligger i lod, längs med hästens rygg. Gör den det ska du lyfta försiktigt bak på sadelkåpan för att komma in med handen under "sitsen" och känna från framvalvet till bakvalvet om stoppningen ligger med samma tryck längs hela ryggen. Känn på båda sidorna. Är det större tryck där bak, kan det bero på att den är för smal i bommen och behöver komma ner fram, eller kanske upp bak.

Det finns massor av olilka orsaker, det bästa är att be någon sadelkunnig i närheten att kolla.

//Martina

Gissar med på att den är för smal och därför glider fram. Så tycker jag att det ser ut som den ligger i bakvikt med... Är nog därför du hamnar i stolsits i den!!

Centaur skrev:
Är det en Prestige?
Sadlar finns i olika stl, beroende på hur bred hästen är över ryggen. Sadeln kanske passade för ett år sen, men hästen har breddat sig så nu behöver hästen en något vidare bom.

Det är en Appaloosa sadel ..
Det är möjligt, han har fått en hel del mera muskler nu,
än för 1 år sedan, så .. ska försöka kolla upp sadeln!

Martina_m skrev:
Tänk på att sadeln inte ska ligga på bogbladen ( de nedanför manken). Är det en alroundsadel eller en hoppsadel så ska "knästöden" som ligger på bogbladen vara mjuka och "böjbara" så den inte klämmer fast hästen.

Tycker inte du sitter bra i sadeln. När den bara ligger på hästen så ligger den i lod, men när du sitter i sadeln ser det ut som den lutar bakåt. Kankse kan bero på din stolsits som du har i den sadeln. Ögat kan luras då. Men prova med att korta stigläderna så kanske du får en bättre sits.
Tillbaka till sadelläget...
När du lagt på sadeln där du tycker den ska ligga, kolla om du tycker den ligger i lod, längs med hästens rygg. Gör den det ska du lyfta försiktigt bak på sadelkåpan för att komma in med handen under "sitsen" och känna från framvalvet till bakvalvet om stoppningen ligger med samma tryck längs hela ryggen. Känn på båda sidorna. Är det större tryck där bak, kan det bero på att den är för smal i bommen och behöver komma ner fram, eller kanske upp bak.

Det finns massor av olilka orsaker, det bästa är att be någon sadelkunnig i närheten att kolla.

//Martina

ursäkta, våg heter det kanske. Lod går ju uppifrån och ner...:confused: :idea:

Helena borda väl ha nån sorts koll på sadlar - fråg om hon kan koll nån gång då du ska rid! :)

Bogbladen vet jag faktiskt var ligger,
riktigt så ohästkunnig är jag faktiskt inte! ;)

Vad gäller min sits på den bilden så måste jag bara påpeka att jag
just kommit tillbaka från en ridtur i skogen och var rätt trött och
INTE ansträngde mej för att sitta korrekt .. men som ni skriver, så
sitter jag i s.k. stolsits där, ja. Okej, detdär ska jag försöka att
komma ihåg tills imorgon och kolla upp det då jag sadlar honom.

Men alltså .. jag har iallafall inte märkt att hästen skulle lida av
dendär sadeln, någon sjuk rygg från hans sida har jag inte stött
på .. än, iallafall.

mazariin skrev:
Helena borda väl ha nån sorts koll på sadlar - fråg om hon kan koll nån gång då du ska rid! :)

Bara det lilla problemet att Helena, som är den enda i min närhet som vet något som är värt att veta om sadeln, nästan aldrig är på plats i stallet då jag är där .. :p så att .. Vem ska jag fråga då?

Nå du kan ju ring å fråg on nan gang om on sko hinn koll, å på sama gang frågar du NÅR he sko pass! :idea: ;) Fö tö älskar ju ti ring åt folk elå ho va e?

Okej, men då behöver du inte köpa ny, Prestige går att bredda! Man värmer om bommen till önskad stl. Vilken bomvidd har han nu? Skulle bredda den minst 2 tror jag...

Centaur skrev:
Okej, men då behöver du inte köpa ny, Prestige går att bredda! Man värmer om bommen till önskad stl. Vilken bomvidd har han nu? Skulle bredda den minst 2 tror jag...

Oj, på den frågan måste jag ärligt säga att jag inte har en aning om hans bomvidd .. :o fast det kan jag snabbt kolla upp, har fin kontakt med hans tidigare ägare, så undrar jag nåt så är det bara att ringa å fråga! Har inte planerat att köpa någon ny sadel heller, så länge han inte lider av den .. har nämligen inte råd.

Ja såg on faktiskt i söndas! Men då håxa ja ju INT på ti fråg .. får väl hoppas på att ja siir on nan dag nu, ibland kan ja ha tur! ;) fast annars borde jag ringa henne, yep.

Kolla unde kåpan, där står sätesstl och bomvidd. Tex på min så står det 17 34.

Fråga www.equalityline.se om vem som kan ändra bommen i finland. Brukar kosta 1000-1500. Då slipper du byta sadel.

Trodde inte min häst heller for illa av sin sadel. Men hon hade ett antal låsningar, pga av sadeln, som en equiterapeut fick fixa till. Hon påstod att om min häst inte haft så stark rygg, skulle hon varit helt förstörd. Oj, vad ska man säga när man hör sådant:( :confused: ... jag som inte ens märkt att hon haft ont... hon visade det iof inte så mkt.. men hemsk kände man sig iaf.
Men nu är hon bra, min älskade :love: !

//Martina

Hon kvällsfodrar väl så tå boda e ju int va na problem om ni tar e typ på sama gang..

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fjärilar!
  • Dalmatiner