Ligger sadeln för långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minimaliin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 119
  • Visningar Visningar 7 505
Sv: Ligger sadeln för långt fram?

mazariin skrev:
Hon kvällsfodrar väl så tå boda e ju int va na problem om ni tar e typ på sama gang..

Ehh... Är det nån sorts finlandssvensk dialekt ni skriver eller?? *nyfiken* Det ser charmigt ut!!:love:

Centaur, okej, tack för tipset! :) mycket jag ska kolla imorn då. :smirk: 1000-1500 kronor? hjälp. men jaja. okej.

Martina_m, gud så otäckt! Nu blev jag ju lite skrämd .. :p

Zia, jamen tå on e så sent, typ 9 tiden elo na! Så då e ja ju hem redan ..

men nu ska jag sova, får läsa vidare imorgon och ta emot fler råd. :crazy:
Tack och gonatt!

Äkta Sundomdialekt för min del! :D Kommer liksom automatiskt då jag pratar med Malin. Ni får ursäkta om det är svårt att förstå för er andra! :o

Den ser ut att ligga för långt fram, ja.

Om den glider fram kan det vara för att den är för böjd i bommen och/eller för att den är för smal.

Ok!! Tyckte bara det såg så coolt ut!! Älskar språk och dialekter!!:love:

minimaliin skrev:
Centaur, okej, tack för tipset! :) mycket jag ska kolla imorn då. :smirk: 1000-1500 kronor? hjälp. men jaja. okej.

Jag har full förståelse för att man kan ha det dåligt med pengar, men tyvärr så är ju sadeln det absolut viktigaste att ha en som verkliggen passar!!

Har man gjort valet att skaffa häst så måste man tyvärr också räkna med att man måste ha utrustning som fungerar till hästen. Kommer du undan med 1500 o du får en sadel som passar din häst är det ju jätte bra!!!

Det är ju just på hästens rygg som du baserar större delen av ditt nöje, att bara se till sin egen bekvämlighet är då ganska så skälviskt. Annars så finns det alltid alternativet barbacka tills man sparat ihopp mellanskillnaden mellan försäljningspriset på den sadel du har och den du behöver…

Rådfråga någon som verkliggen vet, basera inte dina sadelförändringar på åsikter från två foton på ett forum…

Lycka till!!

Martina_m skrev:
Trodde inte min häst heller for illa av sin sadel. Men hon hade ett antal låsningar, pga av sadeln, som en equiterapeut fick fixa till. Hon påstod att om min häst inte haft så stark rygg, skulle hon varit helt förstörd. Oj, vad ska man säga när man hör sådant:( :confused: ... jag som inte ens märkt att hon haft ont... hon visade det iof inte så mkt.. men hemsk kände man sig iaf.
Men nu är hon bra, min älskade :love: !

//Martina

Ser att du är från Ronneby. Vilken equiterapeut hade du då? Någon här i närheten?

Den ligger för långt fram. Skulle gissa att deninte passar din häst särskilt bra...

Julle skrev:
Ehh... Är det nån sorts finlandssvensk dialekt ni skriver eller?? *nyfiken* Det ser charmigt ut!!:love:

För min del så är det blandad dialekt, blandar mellan en massa olika ;) så blir det när man umgås med olika folk runtom i Österbotten! :p

Det är sant, och självklart blir jag ju tvungen att rätta till dethär sadelproblemet, om det nu är så att den faktiskt är skadlig för hästen. Jag SKA fråga någon som vet, men om hon då sedan anser att min häst inte tar någon skada av sadeln, så tror jag knappast att jag köper en ny heller ..

Det är klart att jag vill att min häst ska ha det så bra som möjligt.
Jag brukar variera ridningen mycket, och eftersom han inte håller
för någon hårdträning längre så blir det iallafall inget sådant. Mest
skritturer i skogen nuförtiden .. :p rider inte med den sadeln varje
dag iallafall, om man nu kan se det som en fördel .. :crazy:

Tack!

Men om du litar blint på personen du kommer fråga, se till att hon är utbildad då. För de flesta håller nog med om att en sadel inte ska ligga så... Något är fel...

Diabolical_Kitten skrev:
Men om du litar blint på personen du kommer fråga, se till att hon är utbildad då. För de flesta håller nog med om att en sadel inte ska ligga så... Något är fel...

Jag har nog ingen bättre att fråga heller, men ja, jag litar på
hennes kunskaper, hon är ridlärare och har livslång erfarenhet
av hästar och ridning (och hon är över 50 år), så om inte hon
vet så vet jag inte vem jag ska vända mig till .. :p

Men bara för att hon är ridlärare betyder inte att hon kan något om sadlar. Sadlar är en hel vetenskap, och är man inte insatt kan det bli helt fel.

Bor du verkligen i Finland?

Nej, så är det, men som sagt, om inte hon vet,
så vet jag inte vem jag ska fråga. Tilläggas bör
kanske att denna person också är en gammal
tävlingsryttare, har en dotter som tävlar på
internationell nivå, och äger det stall var jag
har min häst, så hon BORDE veta det mesta
om hästar och utrustning ..

Ja, jag bor i Finland, hurså? Därför är det svårt för
mig att veta vart jag ska vända mig till med sadeln.
Tror inte att det finns någon som lagar sadlar här i
stan, så isåfall skulle jag vara tvungen att åka långt
för att få den fixad, och antagligen skulle den personen
tala finska, och det finska språket är något jag inte kan.

Men kan man inte skicka sadeln till någon som kan vidga den? eller ...åker du inte över till sverige ibland..
Jag tycker oxå den verkar ligga i baklut...ev. är den för trång...Hur ligger sadeln annars...?

Ingen aning om vem jag skulle skicka sadeln till! :o
Och jovisst åker jag över till Sverige ibland, men
det sker ungefär 1 gång per år, såå ..

Jag har inte själv märkt att sadeln skulle ligga helt fel,
tycker nog att den passar hans rygg relativt bra, med
undantag då för att den alltid åker så långt fram. Den
här sadeln fick vi med då vi köpte hästen för ca 1 år
sedan, så jag har inte själv valt och provat ut sadeln
åt hästen.

Jag tänkte ta med kameran till stallet idag, så då kan
jag fota hästen med sadeln på, så får ni se mera bilder
på det! :)

OM den behöver fixas, ja .. innan jag ringer någonstans så ska jag rådfråga Helena, om hon anser att sadeln ligger fel så DÅ måste jag ju självklart ta tag i saken och rätta till sadeln!

Tyvärr känner jag inte till några sadelutprovare/sadelmakare i Finland. Så det kan jag inte hjälpa dig med, men det borde ju finnas bukefalister som bor i Finland och har haft sadelutprovare ute...

Bara för att hon ahr tävlat betyder inte att hon kan något om sadlar. Min förra tränare hade utbildat en ponny som hade alla möjliga vinster och segrar (hennes senaste, hon har ju haft många fler) och hon är nog runt 60 år, men hon kan fortfarande inget om sadlar. Hon kanske tror att hon gör det, men hon gör verkligen inte det. Jag märker också hur tränarna som kommer hit resonerar. Ibland är det häpnadsväckande att höra vad dom säger, för det är sällan det stämmer. De verkar tro att så fort ryttaren inte sitter bra i sadeln är sadeln inte bra för hästen. De tänker inte på att det kan vara ryttaren som det är fel på.

Din tränare kanske är duktig, men du ska inte förutsätta att hon är det bara för att hon är en tränare, och har eget stall. Bara för att man har en egen bil och har kört bil i 20 år betyder inte att man kan något om bilar.

Jag tänkte bara hålla med överiga i tråden, sadeln behöver fixas. Låter bra att värma om bommen. Annars så kanske du kan sälja sadeln och köpa en vidare.
Ring Helen och bestämm ett möte=)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka