Ligger sadeln för långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minimaliin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 119
  • Visningar Visningar 7 505
Sv: Ligger sadeln för långt fram?

Håller helt med. Tränare brukar inte ha nån vidare koll på sadlar tyvärr....

Jag upprepar; om inte hon vet, så vet jag inte vem jag ska fråga .. :smirk: men det är klart, möjligheten finns ju att inte hon heller vet något om sadlar, men jag kan alltid hoppas på det bästa! Eller åtminstone hoppas att hon vet vart jag ska vända mig för vidare rådgivning angående sadeln. Fast hon är inte MIN tränare, jag rider
inte för någon annan än mig själv, nämligen .. ;)

Det är lite svårt för mig att lita på era åsikter och kommentarer, eftersom ni inte själva har sett sadeln och hästen "IRL", men naturligtvis tar jag till mig informationen! Så mycket kan jag väl iallafall lita på, att ni vet 100 ggr mer än mig om sadlar .. :o

Detdär om att sälja sadeln och sedan köpa en ny var en bra idé!
Ungefär vad brukar en Appaloosa sadel kosta som ny?

Den du har kostar ca 10 000 ny.

Tycker du borde kolla runt bland alla sadeltrådar, du kan nog lära dig ett och annat, så kanske du får ett hum om hur den ska ligga.

alltså ungefär 1000€ här i Finland, och eftersom denna är begagnad så borde jag kunna få minst .. 400-500€ för den? *funderar* ;)

Har redan börjat kolla runt lite bland trådarna, yep. :)

Din sadel är väl ändå i rätt bra skick ännu - eller? Inga skråmor & liknande och hyfsat omskött? Då borde du nog få ett rätt bra pris för den om du hittar rätt köpare. Frågan är ju då bara vilken sorts ny sadel du behöver, och om det runt utsagt skulle löna sig att värma om bommen istället? Om sadeln visar sig att inte passa vill säga..

Jodå, nog e den i hyfsat bra skick, några få skråmor finns det ju, och stiglädren börjar bli rätt nötta, men den är snygg än iaf! ;) sen har den ena gröna "knappen", som finns på båda sidorna, fallit bort, och det är ju förståss en liten detalj som många kan vara rätt petiga med .. eller? :p Och en ny sadel borde jag ju få för de pengarna då isåfall. För det är ju ganska onödigt att satsa på en svindyr märkessadel, då jag ändå inte tävlingsrider eller nåt sånt.

Dyrare i Finland? Borde det inte vara tvärtom? :crazy:

1€ borde vara ungefär 9,5 kronor, om jag inte minns fel, men vi brukar avrunda det till 10, så då blir ju 50€ ungefär 500kr osv .. :p fast jag har inte så himla bra koll på hur det är med pengar och grejer ;D

Antar att Diabolical_Kitten menar att sadlar överlag är dyrare här i Finland.

Nä det förståss. Vi har tyvärr ingen bra ridsportsbutik här i stan, och
de få som finns (2-3 st?) så säljer inte så många olika sadlar, så jag har inte någon koll på priserna.

minimaliin skrev:
Men alltså .. jag har iallafall inte märkt att hästen skulle lida av
dendär sadeln, någon sjuk rygg från hans sida har jag inte stött
på .. än, iallafall.
Det kommer, och då med besked :smirk: :mad: Hästar kan gå med smärta och obehag länge innan de visar det eller att det märks på dom.

Vet själv då min häst ridits med fel sadlar innan jag fick hem honom och köpte honom och det tog ett halvår innan han var helt bra i ryggen, innan spändhet, ömhet, låsningar och snedheter var borta. Många turer och behandlingar av ET :bow: Efter det fick han en sadel utprovad och kort därpå hade han musklat sig rätt och var rikigt trevlig att rida :love:

Tycker inte du ska "försöka" kolla upp det där med sadlar utan verkligen lägga energi på att göra det så fort som möjligt.

Den glider fram, vilket leder till att på dessa bilder (dom enda jag sett) så ser du ut att hamna i bakvikt pågrund av det.

Även om sadeln passade när ni köpte så kan hästen ändra sig, specielt i bomvidden den behöver ha. Eftersom att ni antagligen inte rider på samma sätt som föra ägaren.

Ta ut en ordentlig sadelutprovare som får titta på den gamla sadeln och jag skulle gissa på att h*n kommer prova ut en ny om den där glider fram. En bra sadel ska inte glida fram (möjligtvis en stund i början om den är splitterny tills den sätter sig men då bör man även ta och bara skritta hästen i början, tills sadeln sätter sig lite gran).

Är det så? Det har jag inte noterat .. :smirk: förutom då jag besökte Hööks i Stockholm i somras, där jag hittade en hel del billiga grejer! :) så jag antar att det kan stämma ..

domino, jag lovar, jag ska börja kolla upp det redan idag.
Idag tänkte jag bara leda honom i skogen, och före det så
ska jag minsann kontrollera hur sadeln ligger på ryggen,
och ifall den glappar nånstans .. allt det som ni har tipsat
mig om! Ska ta en massa foton och lägga upp dem här,
så får ni bedöma vidare ifall sadeln verkligen är fel för
hästen. Nu när jag en gång drog upp dethär med sadeln,
så kan jag bara inte låta det vara. Får väl "skylla mig själv"
nu bara, och göra allt som krävs för att min pålle ska få
en bra sadel, som passar honom.

.. undrar hur mamma och pappa reagerar då jag berättar
att sadeln inte passar, och att den behöver ändras, ELLER
att vi måste köpa en ny .. :crazy: (de tycker att de betalar
så himla mycket för hästen redan så ..)

.. och var hittar jag en sådan här "sadelprovare" i Finland? :angel:

Rider mycket mycket mer i terräng nu, än vad förra ägaren gjorde, för då bodde han mitt inne i stan, typ. :p

Kolla i telefonkatalogen, sök på gula sidorna elelr liknande på nätet. Å hör med veterinärer kan ibland rekomendera, vissa ridskolor kan oxå rekomendera. Jag har en som jag har fått rekomendationer från kompis med privathäst, veterinär och ridskola. Dock finns ju inte hon i Finland...

Jo det gör nog ganska mycket, vilket bör ha lett till att han bredat sig. Klättring ger mycket muskler både i rygg och rumpa.

Hej Har inte orkat läsa igenom alla inläggen.
Om saden är helt okej så kan det vara sadelgjorden som drar fram saden. Din häst är precis som min dam, lite rund runt magen :angel:.
Det kan medföra att saden åkter fram. En tjej i stallet hade köpt en jättefin sadel utprovad av sadelprovare och den gled fram hon lånade min sadelgjord (Ronja) och den gled inte längre fram. Kanske värt att prova. Har själv i många år haft sadelproblem man får alldrig glömma att en välldigt lite sak kan göra att saden inte passar allt sitter ihop.

Hoppas att det hjälper dig lite MVH Karin

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka