Bukefalos 28 år!

Ligghall (funkar tält?)

Narcissa

Trådstartare
Jag ska bygga ligghall till mina avelsston. Tycker att det är onödigt att ha dem på box.
Jag undrar lite vad ni tycker är bäst? Har uteboxar sen innan av Uteboxen och de har ju även vindskydd men blir det kanske onödigt dyrt? vad finns det för andra lösningar?
Jag har sett att folk har coverstore-tält som ligghallar, någon som har erfarenhet? Det är iaf godkänt i min kommun för jag har frågar Länsstyrelsen. Dock rädd för blåsten.

Vad säger ni? Alla tips och funderingar är välkomna! :)
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Funkar det att sätta upp boxstommar tror ni? Finns ju ibland att köpa begagnat.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Jag har stått i ett stall där det fanns ett tält i en av hagarna, som inte hade något som helst vindskydd naturligt. Det funkade bra ett tag. Hästarna vande sig vid att det kunde väsnas lite om vinden låg på från "rätt" håll, och verkade inte ha mycket emot "ligghallen". Men själva tältet höll tyvärr inte alltför länge i förhållande till prislappen - gick sönder av väder och vind.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

För att kunna ha tält som ligghall måste du tänka på flera saker. Takhöjden för ligghall är liksom i stall lägst 220 cm inklusive bädd. Väggarna måste kunna motstå hästsparkar vilket innebär att man måste bygga en sarg av hållfast material längsmed väggarna i tältet. Jag har sett en hel del Coverstore-tält som inte har hållit för ett snöoväder. Det har alltså rasat ihop (stommen har inte hållit för snötyngden) Och visst snöar det några decimeter på en gång i skåne också ibland. Stormar håller de inte heller för (duken flyger av/går sönder) Jag tycker alltså inte att du ska satsa på ett tält. Det blir mycket dyrare i längden än om du bygger en ligghall i trä. Uteboxen och flera andra företag tillverkar ju även ligghallar. Du kanske ska titta på priserna på dem istället?
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Min erfarenhet är att tälthallarna blåser/går sönder.
Jag byggde ett i trä istället, enkel block konstruktion som gör det flyttbart om man måste och går att göra om till 2 uteboxar om man vill det.
Blev inte så dyrt heller men visst klart dyrare än en tälthall.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Usch det låter inte bra.
Jag har redan uteboxar från Uteboxen och de är jag nöjd med. Har mejlat ang prisförslag på ett av deras vindskydd. Får se vad de återkommer med. Måste dock även betala för uppsättningen då jag inte kan sådant.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Min erfarenhet är att tälthallarna blåser/går sönder.
Jag byggde ett i trä istället, enkel block konstruktion som gör det flyttbart om man måste och går att göra om till 2 uteboxar om man vill det.
Blev inte så dyrt heller men visst klart dyrare än en tälthall.

Vad är en blockkonstruktion?
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Jag hade inte heller valt tält, hellre plåthall än tält isåfall. Om du har nån mindre byggfirma i närheten är det kanske billigare att de bygger i lösvirke än byggsats.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Vad är en blockkonstruktion?

Vi byggde block (väggar) som är 3x2,4 stora (2,4 är vår lägsta takhöjd baktill) som man sen sätter ihop efter tycke och smak.
Eftersom jag har 2 hästar så har vi satt ihop 2 block som en baksida som då är 6m bred och ett block som kortsida och sen ytterligare två block med hål som öppningar på framsidan.
Med denna konstruktion kan man enkelt bygga ut på både längden och bredden vid behov.
Iom storleken på blocken så går ligghallen att plocka isär och flytta med handkraft och köra på ett vanligt bilsläp.

Eftersom jag är inackorderad så var det för mig viktigt att kunna ta med mig ligghallen när jag skulle flytta.
Men många andra har väl inte samma behov av en flyttbar ligghall som jag, men jag gillar också att den är så simpel att bygga ut om man behöver.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Mitt andra tips är att bygga större än vad du tror behövs. Mina 2 halvblod hade en ligghall på ca 5*7,5, de stod båda två i den vid extremt väder, men det var på gränsen trots att de var jättekompisar.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

hade aldrig valt tält som ligghall, framför allt inte i skåne men inte ngnannanstans heller.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Mitt andra tips är att bygga större än vad du tror behövs. Mina 2 halvblod hade en ligghall på ca 5*7,5, de stod båda två i den vid extremt väder, men det var på gränsen trots att de var jättekompisar.

Jag håller med. Man kan bara ha för liten ligghall, aldrig en för stor.
Min lilla byggde jag till hästar av ponnystorlek från början även om den är godkänd för två stora hästar.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Vi byggde block (väggar) som är 3x2,4 stora (2,4 är vår lägsta takhöjd baktill) som man sen sätter ihop efter tycke och smak.
Eftersom jag har 2 hästar så har vi satt ihop 2 block som en baksida som då är 6m bred och ett block som kortsida och sen ytterligare två block med hål som öppningar på framsidan.
Med denna konstruktion kan man enkelt bygga ut på både längden och bredden vid behov.
Iom storleken på blocken så går ligghallen att plocka isär och flytta med handkraft och köra på ett vanligt bilsläp.

Eftersom jag är inackorderad så var det för mig viktigt att kunna ta med mig ligghallen när jag skulle flytta.
Men många andra har väl inte samma behov av en flyttbar ligghall som jag, men jag gillar också att den är så simpel att bygga ut om man behöver.

Du har ingen bild på det hela?
Hur gör du om till två boxar?

Jag är också intresserad av ligghall, men skulle gärna kunna göra om till två boxar enkelt på vintern om man vill ha dem inne täckade. Men det kanske inte finns annan lösning än att ha lösdriftshall och ha två uteboxar bakom?
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Du har ingen bild på det hela?
Hur gör du om till två boxar?

Jag är också intresserad av ligghall, men skulle gärna kunna göra om till två boxar enkelt på vintern om man vill ha dem inne täckade. Men det kanske inte finns annan lösning än att ha lösdriftshall och ha två uteboxar bakom?

Sätter bara upp en enkel mellanvägg och sätter på dörrar för öppningarna så har man två uteboxar istället för en ligghall.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Kolla på Blocket, du kanske kan hitta något där, typ en plåthall el dyl.
 
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Ett väl förankrat tält med bra och vettigt spänt tyg/plast som man dessutom invändigt bygger en sparkridå i hade jag ansett kunna fungera. Viktigt är också att själva stommen tål en hel del eftersom att hästar kliar sig mot det osv.

Däremot om detta inte görs så är det ganska troligt att det blåser iväg, rasar eller trasas sönder på annat sätt.

Om man inte vill att det ska bli så dyrt är ett tips att höra sig för hos lokala industrier, hos kommunen, byggfirmor tex.
Mitt vindskydd är tillverkat av bla bullerplank som inte dög till längre men som med lite fix tillsammans med annat återvunnet material blev ett mycket hållbart och billigt vindskydd. Bla taket har transportskadad plåt så att det är lite buckligt..inte snyggt kanske men fullt fungerande i sitt syfte.

Alltid nånstans går det att hitta sånt som sorterats undan som man kan få till ett mycket billigt pris då det annars kasseras, i bästa fall t o m gratis :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ligghall (funkar tält?)

Vi hade tälthall på fd lösdriften,dock ett rejält ett med stål"skelett" och balkar,var hur stadigt som helst! Inne i ligghallen hade det satts upp sarg på ett par meter,sen i andra halvan av tältet var det två boxar. Enda "nackdelen" var att det vart rejält snöras när det vart mildare ute,all snö från taket rasade samtidigt,så hästarna var rejält skärrade,men det var glömt dagen efter! ;)

1233321_10151810811118616_1603804912_n.jpg


1460283_10201611395620930_2015196226_n.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: tanten
·
Fritid En till tråd om tält, men de jag hittade var gamla... Jo, visst är vi några här som gillar att tälta? Tycker mig minnas det iaf. Jag...
Svar
0
· Visningar
547
Anläggning Hej! Jag har en liten fundering.. Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader...
2
Svar
30
· Visningar
3 530
Senast: Shaggy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 021
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp