Ligghall/vinskjul

lady_vip

Trådstartare
Ska ev. bygga en liten ligghall på nästan 30 m2 och funderar lite. Vad föredrar ni, 3 väggar eller 3,5?
Tänkte mig cirkamåtten 5x7 meter och funderar då främst på ena långsidan som ska bli "ingång", kanske man ska täcka halva den väggen också?

Bygglov, hur funkar det? Detta är utanför detaljplanerat område, men det blir ju större än en friggebod. Räknas det även om det bara är 3 väggar?

Det blir ingen gjuten platta, tänkte lägga det direkt på marken (sandjord) och bygga på plintar, men kanske man bör lägga 0-8 eller liknande?
 
Sv: Ligghall/vinskjul

Har planer på ungefär samma sak själv. (när ekonomin finns)
Jag vill inte ha en helt öppen sida utan har tänkt ha 2 ingångar. Dels för att det blir mera skyddat och dels för att ingen ranghög häst ska blockara ingången. Det är också lättare att sätta upp köldridåer.
Ett annat + med två ingångar är att man kan dela av ligghallen om det skulle behövas.
 
Sv: Ligghall/vinskjul

Jag föredrar 3,5 vägg.

CIMG0716-1.jpg
 
Sv: Ligghall/vinskjul

Vi byggde ligghall för två år sedan, 20kvm bara o nu idag tycker jag allt jag kunde byggt en meter till åt vardera håll så jag kunde ha en häst till :angel:. Men det funkar fint ändå.

Jag ville absolut ha 4väggar med två ingångar! De där med öppen långsida gillar jag inte, blåser o regnar o snöar in alldeles för mycket för min smak. Frysgardiner var ett måste på sommarn för o hålla knott o insekter ute, på vintern tar jag ner dom för de blåser runt o två av hästarna gillar inte läget då.

Vi har valt grusbotten, 0-18. Som strö har jag halmpellets.

Så här blev vårt
ligghall.jpg


Kan tipsa om att bygga med kondensfri takplåt! Eller isolera taket direkt... Det blir en hel del kondens....
 
Sv: Ligghall/vinskjul

En hall med 3 väggar är lättare att mocka ur än en hall med 3,5 väggar, det är svårt att "svänga runt hörnet" med traktorskopan när du mockar.

Vi håller på och ska bygga en ligghall på ca 7m x 8m där ena kortsidan är öppen och det på ena långsidan bara är ett "dörrhål"

Ett alternativ är att ha "gardiner" i vindnät på en vägg så kan man justera hur stort hålet ska vara - väldigt stort vid mockning och lagom litet vid andra tillfällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ligghall/vinskjul

Jag har ingen traktor, så då blir det nog 3,5 väggar:D

Men bygglovet då, hur är det med det?
 
Sv: Ligghall/vinskjul

Vi byggde ligghall för två år sedan, 20kvm bara o nu idag tycker jag allt jag kunde byggt en meter till åt vardera håll så jag kunde ha en häst till :angel:. Men det funkar fint ändå.

Jag ville absolut ha 4väggar med två ingångar! De där med öppen långsida gillar jag inte, blåser o regnar o snöar in alldeles för mycket för min smak. Frysgardiner var ett måste på sommarn för o hålla knott o insekter ute, på vintern tar jag ner dom för de blåser runt o två av hästarna gillar inte läget då.

Vi har valt grusbotten, 0-18. Som strö har jag halmpellets.

Så här blev vårt
ligghall.jpg


Kan tipsa om att bygga med kondensfri takplåt! Eller isolera taket direkt... Det blir en hel del kondens....


Ser ut som jag skulle vilja ha mitt, fast utan ridåer eftersom mina bara ska gå där vintertid.

Grusbotten? Eller stenmjöl?
 
Sv: Ligghall/vinskjul

Ganska övertygad om att du behöver söka bygglov. Gå in på din kommuns hemsida och se vad som krävs!
 
Sv: Ligghall/vinskjul

Attans;) Min kommun brukar vara grinig så det krävs säkert... Och det kostar väl också..?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 784
Senast: BernT
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 215
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp