Limma fast skorna...

F

Flash

Hej! Jag har en shetlandsponny som är världens raraste lilla häst, men med eländiga hovar. Låååååååång historia och har inte tid att dra ens halva, men saken är att han inte kan gå smärtfritt utan skor fram, bl.a p.g.a. tunna sulor och gamla problem med belastningsfång. Var på klinik med honom i somras och fick röntgat hovarna, och vet. sa att med rätt hovbeslag - i hans fall felvända järnskor (bakochfram-vända) så att själva tårna inte balastas mer än nödvändigt - så skulle han klara sig i många år till:):banana:. Tyvärr så håller inte vanlig skoning med hästskosöm och ännu värre är att stackars ponnyn får jäkligt ont om sömmarna trycker - mer än en gång i sommar har jag fått dra av skorna efter ett par timmar efter att hovslagaren spikat på dom eftersom hästen inte velat stå på sina framben och dessutom haft förhöjd puls i framhovarna. ...Detta är den korta versionen av mitt eget privata helvete på hästfronten.

I ett par månader nu har ponnyn fått sina skor fastlimmade med speciallim från vettec. Hovslagaren gör värsta paketen med lim och bandage och ännu mera lim och numera är sulan ända upp till kronranden inplastat. Tungt blir det och håller gör det inte. Just nu har jag fått linda fast det ena hovpaketet så nu är det ännu mer att dra runt på för stackars shettisen:crazy:.

Känns onekligen helt jävla hopplöst. Mitt lim är egentligen för lagning av hovar, om det gör ngn skillnad? Ska ju finnas speciallim för fastsättning av skor men det har inte min hovslagare. Han har f.ö. inte det andra limmet hemma heller, därav min ponnys lösa sko tills vidare. Det sägs att "utan hovar ingen häst" och det är så sant att det gör mig smått gråtfärdig!!! Vad ska jag göra?

Finns det någon som råkat läsa detta som har provat att limma fast skor på hästar? I så fall: HUR? HÅLLER DET? MED VAD? Osv Osv. Ska också gå att limma en hästskoformad ring under sulan, som skydd, utan järnsko. Håller inte, enligt min hovis, men erfarenheter tas emot med STÖRSTA tacksamhet!!

Ska tillägga att ponnyn har hovar som är ca 9x9 cm och s.k. boots är inget alternativ pga storleken. Har easyboots men de skaver på ballarna.

Tacksam för minsta lilla tips!

MVH
Flash.
 
Sv: Limma fast skorna...

Min ponny har oxå väldiga problem med sina hovar, men inte riktigt på samma sätt som din. Han har felaktig benställning och är smått inåttåad, detta gör att hans hovar belasas fel och just nu har han boxvila för bl.a hovledsinflammation. Han har annars väldigt dålig hpvkvalitet och hans skor lossnar då sömmarna inte får fäste. Vi ska nu på torsdag åka till en hästklinik och få hovarna plastade, som hjälper till att belasta hovarna rätt och får skorna att sitta bättre.
Vet tyvärr inte vad det är för plast men vet andra hästar som tappat stora bitar av hovväggen där de sätter på denna plasten som skal och ifyllnad, detta har då fungerat mycket bra.

Kanske värt för dig att testa?

Hoppas att det löser sig. :)
 
Sv: Limma fast skorna...

Vi limmar fast skorna på min fånghäst med Vettec superfast (plast)
Det fungerar bra för hagvistelse och lättare motion. Skorna sitter i ca 4 veckor. Det krävs dock lite träning och att man gör på rätt sätt för att få det att sitta. Man behöver INTE plasta in hela hoven.
 
Sv: Limma fast skorna...

Har för mig att du på easy bootsen kan skära ner en bit just där bak vid ballarna bara för att dom inte ska skava, kan ju i alla fall kanske tillfälligt lösa problemet.

/Camilla
 
Sv: Limma fast skorna...

Min ponny har oxå väldiga problem med sina hovar, men inte riktigt på samma sätt som din. Han har felaktig benställning och är smått inåttåad, detta gör att hans hovar belasas fel och just nu har han boxvila för bl.a hovledsinflammation. Han har annars väldigt dålig hpvkvalitet och hans skor lossnar då sömmarna inte får fäste. Vi ska nu på torsdag åka till en hästklinik och få hovarna plastade, som hjälper till att belasta hovarna rätt och får skorna att sitta bättre.
Vet tyvärr inte vad det är för plast men vet andra hästar som tappat stora bitar av hovväggen där de sätter på denna plasten som skal och ifyllnad, detta har då fungerat mycket bra.

Kanske värt för dig att testa?

Hoppas att det löser sig. :)

Lycka till med hästen! Själva idén med plast är jättebra och min ponny är helt oöm med sina plastade framhovar. Men inuti hovbandagen (plast och självhäftande benlinda i lager på lager ända upp till kronan) så mår hovarna dåligt och ser nästan ruttna ut:eek:. Sedan lossnar det efter 2-3 veckor. Känns som om hovslagaren inte riktigt vet vad han gör:crazy:...
/Flash.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Limma fast skorna...

Vi limmar fast skorna på min fånghäst med Vettec superfast (plast)
Det fungerar bra för hagvistelse och lättare motion. Skorna sitter i ca 4 veckor. Det krävs dock lite träning och att man gör på rätt sätt för att få det att sitta. Man behöver INTE plasta in hela hoven.

Vad glad jag blir för er skull! Vettec superfast är det vi använder här också, men hovis påstår att det inte håller om men inte gör hovbandage och kletar plast över hela hoven... Håller inte i.a.f., skulle jag vilja tillägga! Men enligt Vettecs hemsida så ska man t.o.m. kunna limma superfast utan sko, men som en sko, on ngn förstår hur jag menar? Sedan finns det ngt som heter vettec adhere som är riktigt skolim, och som ska limmas bara under järnskon. Ska ringa hovslagarens grossist och höra om det finns att beställa. I min ponnys fall är det just hagvistelse och lättare motion som det ska hålla för, men det lossnar och krånglar hela tiden. Nu är det världens snällasta och tålmodigaste häst så han är värd extra pyssel, men nog kan man få lust att dunka huvudet rejät hårt i väggen många gånger...!

/Flash.
 
Sv: Limma fast skorna...

Har för mig att du på easy bootsen kan skära ner en bit just där bak vid ballarna bara för att dom inte ska skava, kan ju i alla fall kanske tillfälligt lösa problemet.

/Camilla

Det kan man säkert! Men själva fastsättningen av easybootsen fungerar så att det är en rem bak inuti som ska klämma runt ballarna för att bootsen ska sitta kvar, i kombination med en stålvajer sim spänns upptill... svårt att förklara! Det är iaf remmen i skon som skaver. Annars är de jättefina. Hjälper inte när hästen får blödande skav, dock... Hade han haft lite större hovar så finns det ju en uppsjö av botts på marknaden, men till små shettisfötter finns inte mycket att välja på.

Tack för ditt svar!
/Flash.
 
Sv: Limma fast skorna...

Hade samma problem med bootsen på min gamla häst. Skar ut en bit från tvättsvamp och lade mellan, funkade jätte bra på honom. Dock hade jag bara skorna på ca:1h om dagen då jag red!
 
Sv: Limma fast skorna...

Nån här på buke tillverkade egna boots till sin häst i läder och visade bilder på det i en "kreativ" tråd. Nån som kommer ihåg den? Kanske utpassade boots kan funka för din lille...

*sitter och tittar på linjalen, 9cm är inte stort*
 
Sv: Limma fast skorna...

Hade samma problem med bootsen på min gamla häst. Skar ut en bit från tvättsvamp och lade mellan, funkade jätte bra på honom. Dock hade jag bara skorna på ca:1h om dagen då jag red!

Smart! Min lille kille måste dock ha skydd på hovarna också i hagen, så det blir många timmar. Jag köpte bootsen i storlek pony och ena hoven har växt - breddats - och får inte längre plats i bootsen. Köpa nya för ca 500:- st när man vet att de skaver...
 
Sv: Limma fast skorna...

Men om nu hästen verkar ha tunna väggar eftersom sömmen trycker, varför testar ni inte slim söm då som är mycket tunnare än vanlig söm ? Sedan finns det ju specialskor som man ska limma fast. Dom heter lite olika, men de namn jag känner till är: Glue-on-Shoe och IBEX skon. Testa googla på det.
 
Sv: Limma fast skorna...

Nån här på buke tillverkade egna boots till sin häst i läder och visade bilder på det i en "kreativ" tråd. Nån som kommer ihåg den? Kanske utpassade boots kan funka för din lille...

*sitter och tittar på linjalen, 9cm är inte stort*

Nej, 9 cm är inte stort:angel:. Ena hoven är 9X9, andra knappt 8,5x8,5. Hade han haft hovar som ett hbl så hade problemet varit löst sedan länge, för till större hästar, eller för den delen ponnyer, finns det massor av bootsalternativ.
 
Sv: Limma fast skorna...

Okej, min veterinär ska låta hennes hovslagare plasta in den nedre delen bara. Så jag tror i alla fall att han vet vad han gör :P :)
 
Sv: Limma fast skorna...

easybootsen har uppgraderats en hel del senaste åren och du skall INTE lägga remmen om ballarna ens på versionen utan gaiter, det är rent skadligt! (som du redan märkt)
Dock är de inte riktigt bra som mer eller mindre permanent lösning för att hästen skall klara haglivet, de är mer till för ridning eller körning.

I övrigt låter det som att din hovslagare tyvärr inte riktigt vet vad han gör, det kanske går att ringa runt lite och höra om det finns någon annan i närheten som har större vana vid limning etc?
Som Mynta2 säger finns det ju dessutom speciella skor som är till för att limmas fast. De ser mest ut som sulor de som är till för små hästar, men de finns och är väldigt anpassningsbara!
 
Sv: Limma fast skorna...

Men om nu hästen verkar ha tunna väggar eftersom sömmen trycker, varför testar ni inte slim söm då som är mycket tunnare än vanlig söm ? Sedan finns det ju specialskor som man ska limma fast. Dom heter lite olika, men de namn jag känner till är: Glue-on-Shoe och IBEX skon. Testa googla på det.

Glue-on-skor har vi kollat upp sedan tidigare, men ska vara för stora enligt grossisten...? IBEX-skor vet jag inte vart man kan läsa storleken på, men lite luttrad som jag är efter alla turer med Asterixs hovbekymmer så misstänker jag att det är samma sak med dessa.

Jag tog av Asterix hovpaketen igår eftersom det ena bara hölls på plats med yttre hovbandage och det andra satt så löst att jag annars varit tvungen att linda fast det också. Fy farao vad hovarna ser ut!! Inte ruttna eller så, med torra utanpå och uppmjukada på undersidan. Sedan har inte hovstackarna växt en millimeter så det är fortfarande inget att spika fast skor i. Sulorna verkar hårdare nu, dock så idag får han gå barfota och lufta fötterna. Sker det ett mirakel så k a n s k e han inte blir hovöm, men det vågar vi inte hoppas på. Vi har varit med förr, båda ponnyn och jag.
 
Sv: Limma fast skorna...

easybootsen har uppgraderats en hel del senaste åren och du skall INTE lägga remmen om ballarna ens på versionen utan gaiter, det är rent skadligt! (som du redan märkt)
Dock är de inte riktigt bra som mer eller mindre permanent lösning för att hästen skall klara haglivet, de är mer till för ridning eller körning.

I övrigt låter det som att din hovslagare tyvärr inte riktigt vet vad han gör, det kanske går att ringa runt lite och höra om det finns någon annan i närheten som har större vana vid limning etc?

Jag håller med dig! Fullständigt!!!! Tyvärr är de flesta andra hovslagare jag haft fruktansvärt nonchalanta och skor öht inte shettisar (ngt med arbetsställning och ryggont brukar de dra till med...). Hovslagaren jag har nu har jag inte mycket förtroende för längre. Usch, vilken soppa! :(:(
 
Sv: Limma fast skorna...

Jag håller med dig! Fullständigt!!!! Tyvärr är de flesta andra hovslagare jag haft fruktansvärt nonchalanta och skor öht inte shettisar (ngt med arbetsställning och ryggont brukar de dra till med...). Hovslagaren jag har nu har jag inte mycket förtroende för längre. Usch, vilken soppa! :(:(

Hörredu....Det är nog ett antal hovslagare som tycker exakt detsamma om dig. Nonchalant och fullständigt utan empati! Jag skulle alrig sko åt dig med den inställningen! Vet du hur jobbigt det är att knyckla ihop sig för att sko shettisar??? Har du provat? Kunder som dig självrensar bort sig från marknaden tack och lov!

Nåväl till TS.

Att limma på en sko ska inte vara några problem, hela hoven ska inte vara i ett paket, man kan ju också plasta upp en " sko". Och du kanske kan ringa lite olika hovslagare för andra idéer?
 
Sv: Limma fast skorna...

Hörredu....Det är nog ett antal hovslagare som tycker exakt detsamma om dig. Nonchalant och fullständigt utan empati! Jag skulle alrig sko åt dig med den inställningen! Vet du hur jobbigt det är att knyckla ihop sig för att sko shettisar??? Har du provat? Kunder som dig självrensar bort sig från marknaden tack och lov!

Hur exakt menar du att jag ska "självrensas bort från marknaden"? Har aldrig hört det uttrycket förr, så förlåt, men jag behöver en liten förklaring... Jag kan förstå hur du menar med ditt inlägg, eftersom jag när jag skrev mitt dito var extremt ilsket inställd mot hovslagare över lag. Blir så ibland, fel, när humöret sviker.
Och nej, jag har aldrig skott någon häst själv - varken en liten snäll, tålig shettis som min, eller en stor, tunghovad shirehäst, eller för den delen en hispig ovan häst som sparkar först och stegrar sig sedan. Tror inte att det är just min kategori av ponnyer som är det som ger mest arbets- och förslitningsskador hos just yrkeskategorin hovslagare, men rätta mig om jag har fel, för all del! Jag tål att ta emot stryk verbalt! men slipper helst, om möjligt.

Vad gäller kritik mot just min hovis så tar jag tillbaka allt jag sagt i negativ riktning!! Nu har min ponny fått ordning på sina framhovar igen - med god, ovärderlig hjälp via ett pm från Quinn (Tusen tack!! :) ). Hovis har också via en ny grossist hittat en limsko typ glueonskon som han beställt hem från USA, ska passa små shettisar och hålla lika bra som sko med söm. Kommer i början på nästa vecka så det känns positivt.

Hoppas så här avslutningsvis att även du och jag, "vdb" kan skiljas utan mer osämja, och att alla ni som gett tips och råd förstår hur mycket jag uppskattat det!!! Tack än en gång!!

/Flash.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 756
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 645
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 614
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp