Linda upp över halva framknät?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fälttävlansnörd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 390
Sv: Linda upp över halva framknät?

Nu såg jag bilder här. Det ser inte klokt ut tycker jag. men utseendet är inte det viktigaste. Jag undrar ändå VARFÖR? Vad är det som ni vill ge stöd åt däruppe?

Om det inte lindas för att ge stöd så kan ju lindorna vara till skada istället.(på sikt)

På baksidan av framknäet finns ett oerhört tryckkänsligt ben som man aldrig får linda över. Jag har sett hemska hältor från till synes minmala skador här.
Så oerhört onödigt att riskera tryck här för något så fånigt som att det ska se snyggt ut.......
Det är inte snyggt och det blir svårare för hästen att prestera.

Ja, ärtbenet, men ärtbenet sitter lite högre upp än halva biten på framknät, så klart man kan linda halva.

Tack för svaret :bow:
Lindar inte hästen ofta och när jag gör det så lindar jag INTE upp på knät, verkar ologiskt att det skulle ge stöd?

TonicWater skrev:
bara for att varldeliten har det sa betyder inte att de alltid gor ratt...

nej, men eftersom att ingen dressyr häst i världsklass har blivit skadade pga lindningen över halva knät så kan det ju inte skada..

nej men man får ju också tänka på att "världseliten" vet antagligen vad de gör, som Sorbe skrev att de lindar inte lika hårt där uppe. men tänk då på alla de som "härmar", de kanske inte alls vet hur de ska linda där utan "drar åt" som vanligt, vilket absolut inte är bra...så det beror ju helt på hur man gör det och om man är kunnig eller ej.:cool:

Är lite skeptisk till det här med att linda upp över knät. Snyggt vet jag inte om jag tycker det är heller. Tråkigt att man ska linda så bara för att det är "snyggt". Jag ser hellre att all utrustning fyller sin funktion än följer ett mode. Det är väl ändå hästens bästa som kommer i första hand?

Självklart påverkar det hästens rörelsemönster/förmåga. Frågan är bara i hur stor utsträckning.
Det är ju bara att testa att linda en gasbinda halvvägs upp över sitt eget knä. Det känns ju inte särskilt bekvämt när man rör sig.

jo men presis... så är det ju med allt....

På lindningen av Briar ser lindan ut att ligga upp mot ärtbenet. Sen kan jag inte uttala mig om skadebenägenheten, men ärtbenet är rel stort och kan lätt kommas åt + att alla böjsenor till benet ligger precis bredvid.
Ang lindningen tycker jag personligen att det är bland det fulaste jag sett och skulle aldrig komma på tanken att linda så själv! Sen tycker jag att ska bandaget endast stödja så finns det ingen som helst anledning att gå upp så högt, särskilt inte rent estetiskt! då det kan störa leden och senornas arbete.

Vad är det som kan vara skadligt med att linda runt kotan?

Själv gör jag nästan alltid det efter inrådan från både tidigare tränare och veterinär, så blir så nyfiken på vad det kan skada?

Så gott som alla neoprendamasker som sluter helt tätt s.a.s fästs ju också runt kotan?

Som svar på frågan från trådskaparen så lindar jag precis under knät. Stallbandage brukar jag linda så att padden sticker upp en bit på knät dock då paddarna är så stora.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: Edla
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka