Lindor, damasker, boots, benskydd, senskydd..... etc.

Sv: Lindor, damasker, boots, benskydd, senskydd..... etc.

jag har olika skydd/ lindor beroende på hur hästen är för tillfället eller årstid.

I hagen så har han strykkappor fram året om. För att minska risken för sår & slag.
På vintern så har han högastrykkapor runt om + boots runt om.
För att i snö får han högre benlyft & riskera drf att slå sig högre upp även bak. Boots är för att skydda skorna.

När jag rider dressyr/tömkör/longerar så har jag lindor runt om. För stöd & skydda mot slag.

När jag skrittar ut så har jag senskydd fram & korta strykkapor bak.
För att skydda mot slag.

När jag rider ut så har jag lindor fram & korta strykkapor bak.
För att skydda & ge stöd fram.

När jag hoppar så har jag senskydd fram & lindor bak. Sen skydd för att skydda vid slag. Lindor för att jag har en häst som sparkar efter hinderna & drf slår sönder sina bakben. Men får tyvärr på tävling ha korta bakstrykkapor pga regelerna ( under 7 år )

*kl*

3-åringen o ena 4-åringen har normalt inte skydd, förutom vid löshoppning (ingen av dem hoppar uppsuttet än), då används senskydd fram.

Gamlingen har normalt inte heller skydd, förutom vid hoppning/löshoppning, då har han senskydd fram. Vissa perioder under tävlingssäsongen går han med skydd, inte för att behovet är större utan för att jag blir nojjigare, då har han oftast strykkappor på alla fyra.

4-åringen har alltid skydd vid allt arbete. Beroende på arbete (och vilka skydd som är rena o torra just då) antingen höga strykkappor runt om + boots, eller senskydd fram och låga kotskydd bak + boots. Boots har han fram mest för att han ändå har det bak men även för att han ibland när han blir trött o lite obalanserad kan slå i sko när han inte hinner undan fram, mest för att undvika att han råkar trampa av en sko. Bak har han boots för att han behöver det eftersom han är väldigt tät, trampar främst in med höger bak. Detta är givetvis under korrigering men det tar tid att korrigera ett rörelsemönster så att det blir bestående och bra. Under tiden vill jag inte att han skadar sig.
Hur jag ska göra om/när vi börjar tävla hoppning vet jag inte eftersom boots inte är tillåtet på bakbenen. Känns som om det är skillnad att rida ett dressyrprogram och hoppa utan skydd, men vi får hoppas att han har breddat sig tills dess.

I den dagliga ridningen (skogen, dressyr mm): alla hästar går utan skydd utom en, hon har hoppskydd bak eftersom hon skryker sig lite lätt annars och får småsår på insidan av kotorna. Föredrar att rida utan skydd om de inte behöver dem, tror på att hästen ska stärka sina egna ben.

I hoppning: senskydd fram på alla hästar, de äldre som är vana vid det har även baksskydd. Vid lätt gymnastikhoppning skippar jag skydd ibland.

I terrängen (fälttävlan): terrängskydd fram och bak samt boots fram (neopreneboots med gummiboots över).

Vid dressyrträning: lindor runt om för att det är prydligt (samt att de åker transport dit och då drar jag inte på några höga transportskydd utan det räcker med lindorna).

På detta viset gör jag med, förutom att fullblodet får ha boots på sig jämt och ständigt pga av dåliga hovar.

Alltid lindor bak, oftast även fram, senskydd fram vid hoppning med lindor bak. Eskadron boots med fårskinnkant fram vid uteritt och hoppning. Rider aldrig utan skydd...

Lindar nästan alltid ;)

Jag har lindor som skydd så ofta jag kan. Däremot orkar jag inte med lindor när det är kladdigt och blött ute och de blir smutsigare än nödvändigt.
Då använder jag damasker med ludd i från JHL eller Jacson alt. Veredus Piaffe skydd (neopreneskydd).
När jag rider ut har jag antingen Eskadrons vanliga strykkappor r.o. eller så har jag senskydd fram och låga kotskydd bak. Beror lite på torrt/blött. Senskydd+kotskydden har ludd i sig och blir så smutsiga.
Boots har jag alltid när jag rider. Vanligtvis bara på framfötterna, när jag rider ut har jag runt om och vintertid när hästen är broddad har jag boots runt om. I tranporten har jag boots runt om.

Jag rider med senskydd och kotskydd hemma, de gånger jag inte glömmer det:p Om jag har tid när jag ska träna för instruktör och har matchande schabrak till så lindar jag fram och bak.

Har ej några transportskydd så hästen är alltid lindad/skydd runt om + boots när vi åker transport. Funderar på att skaffa hasskydd också, enbart för säkerheten.

Myrinda

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 311
Senast: qitis
·
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: Solvira
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Liten
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka