Lindor + hagvistelse

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 202
M

Minime

Funkar det? Törs man? :crazy: I en hage med kompisar och som är motsattsen till en kvadratisk grusplätt? :grin:

Sv: Lindor + hagvistelse

Se till att tejpa ändarna ordentligt så är det nog inga problem. Såvida det inte är massor med snår och grejer i hagen.

Om hästen har klåfingriga kompisar eller pillar på lindorna själv hade jag låtit bli.
Varför ska hästen gå lindad? Tänker mest på att de suger åt sig vatten om det regnar eller om hästen skulle lyckas fastna.

Hon är diktatordrottning så det är nog ingen risk att kompisarna (undersåtarna) rör lindorna, och hon brukar ha nattbandage till och från och då är det aldrig problem så på det visaet ska det nog gå bra.
Porslinshästan har överansträngt böjsenorna fram pga korkad och lat matte. Så det är för värme och stöd som jag vill ha lindor, hon har stått inne nu sedan i onsdags em, med lindor. Men då hon lätt svullnar i benen av att stå inne vill jag skicka ut henne men vet inte om jag vågar..

Men skydd ger ju inte samma värme och stöd som jag är ute efter, och förhoppningsvis är hon bra i benen igen, så det är bara för en kort tid.

Jag hade lindor i hagen en period tejpade dom med "sjukhustejp" vet inte vad den tejpen heter egentligen.

Det gäller ju att linda ordentligt för det glider gärna neråt och lindorna och paddarna suger åt sig otroligt mycket fukt.

Pröva att släppa ut henne en liten stund medan du är kvar så du kan bevaka henne

kan hon inte gå i en egen liten hage då ??

Hon är diktatordrottning så det är nog ingen risk att kompisarna (undersåtarna) rör lindorna, och hon brukar ha nattbandage till och från och då är det aldrig problem så på det visaet ska det nog gå bra.
Porslinshästan har överansträngt böjsenorna fram pga korkad och lat matte. Så det är för värme och stöd som jag vill ha lindor, hon har stått inne nu sedan i onsdags em, med lindor. Men då hon lätt svullnar i benen av att stå inne vill jag skicka ut henne men vet inte om jag vågar..

Fast har hon senvarningar på BF så är det ju inte, med lindor eller ej, så smart att släppa ut i 'skogshage' med buskompisar?

Jag har haft padd och fleecelindor i hagen (dvs stallbandage), inga problem, trots bus och skogshage och kompisar. Däremot föredrar jag skydd, men ibland har lindornas fördelar övervägt. Använder gärna lite billigare/sämre fleecelindor då, tunnare, så de ska gå sönder lättare OM de skulle gå upp (det har dock aldrig hänt)

Fast har hon senvarningar på BF så är det ju inte, med lindor eller ej, så smart att släppa ut i 'skogshage' med buskompisar?

Hon har som sagt stått inne nu i två dygn, jag har inte varit hemma eller pratat med mamma men redan i onsdagskväll hade svullnaden gått ned mkt och hon var inte alls 'halt' utan bara stel/stapplig, så hon kanske skulle kunna vara utan lindor helt i morron tom.
Saken är den att hon blir överansträngd pga att hon har ett steg med mkt glid i, men när det är bar mark och hon fortf. hade traktbrodden kvar (dom är borta för denna gången nu) sliter det mkt. Jag trodde det skulle vara ok att använda skydd + liniment ist för att linda då vi bara skulle skritta ut på mjuka skogsvägar, men icke.
Deet är inte första gången det händer men har dock inte varit så kraftigt att hon blivit så halt som hon var i onsdags, men att hon får vara ute och röra på sig brukar vara det bästa för henne. Och värme.
Det är bara vid kotan som senan svullnat, var ingen senskida enl. Mamma Massör.

Jag har haft vanliga stalllindor flera gånger ute i hagen på hästarna. Dock går våra på planmark

Hon har som sagt stått inne nu i två dygn, jag har inte varit hemma eller pratat med mamma men redan i onsdagskväll hade svullnaden gått ned mkt och hon var inte alls 'halt' utan bara stel/stapplig, så hon kanske skulle kunna vara utan lindor helt i morron tom.
Saken är den att hon blir överansträngd pga att hon har ett steg med mkt glid i, men när det är bar mark och hon fortf. hade traktbrodden kvar (dom är borta för denna gången nu) sliter det mkt. Jag trodde det skulle vara ok att använda skydd + liniment ist för att linda då vi bara skulle skritta ut på mjuka skogsvägar, men icke.
Deet är inte första gången det händer men har dock inte varit så kraftigt att hon blivit så halt som hon var i onsdags, men att hon får vara ute och röra på sig brukar vara det bästa för henne. Och värme.
Det är bara vid kotan som senan svullnat, var ingen senskida enl. Mamma Massör.

Okej, men om det verkligen är senorna som hon fyller i, då är det ju en klar senvarning. Och haken med senor är att de blir smärtfria långt innan de är okej igen. Därför jag reagerade på utsläpp i skogshage med kompisarna, då är ju risken hon 'slår upp' det.

Å andra sidan kan man bara gissa ang senor utan att ultraljuda dem, men brukar hon bli tjock i senorna skulle jag def göra ett UL.

Stallbandage ger btw inte speciellt mycket stöd åt senorna, däremot värme, men det går ju få med benskydd och fårskinnsinlägg med t ex, om du vill slippa lindor i hagen. Tänk på att för varmt inte är bra för senorna det heller. Och att akuta senskador/senvarningar är det bästa att kyla, kyla och kyla mer.

(Generellt har man ju veterinärmedicinskt gått ifrån lindning vid senskador i de flesta fall)

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
463
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
946
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 448
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka