Sv: linfrö

Jag köper av märket H*ppo, så jag antar att de som säljer H*ppo nära dig har det, tror att jag betalar ungefär en hundring för 15 kg.

min förra häst fick linfrökaka..ett brunt pulver typ som bara blandas i maten.lättsamt!

knapplån

ja blötlägga i kallt eller varmt vatten? jag tror på hett vatten!

men frågan är... hur många dar håller det? kan man blötlägga krossade linfrön i hett vatten och låta det stå ett par dagar? så man har det färdigt menar jag

Skaffa en billig vattenkokare att ha i stallet, då blir det absolut inget bök med linfröna!:idea:

Jag ger linfrön morgon och kväll, och de görs i ordning på eftermiddagen/kvällen till samma kväll och till morgonen efter. Jag bara kokar upp en kanna vatten och häller över linfröna, hur smidigt som helst.

Hållbarheten på linfröslem är ca 2-3 dagar om det förvaras kallt, typ i kylskåp.

Jag ger linfröolja till min häst, enkelt, smidigt och bra för både magen och pälsen.

För en som inte kan det här, varför är "naturella" linfrön giftiga för hästar men inte för människor? *nyfiken*

EN VIKTIG FRÅGA!
jag har köpt linfrön.. det säjs ju nu som sagt att man kan lägga det i varmt vatten i 12 h..
men sen då?
ska man sila bort vattnet eller hur gör man?

mumin skrev:
För en som inte kan det här, varför är "naturella" linfrön giftiga för hästar men inte för människor? *nyfiken*

Jodå det är giftigt för folk också. Men vi intar inte så stora mängder och vi smälter det sämre så det kommer inte ut så mkt blåsyra. Om man äter ett par hekto så blir man säkert förgiftad. HH

Tibra skrev:
EN VIKTIG FRÅGA!
jag har köpt linfrön.. det säjs ju nu som sagt att man kan lägga det i varmt vatten i 12 h..
men sen då?
ska man sila bort vattnet eller hur gör man?

Det blir väl som en gröt?
Blir iaf en mycket slemmig gröt om man använder linfröpellets och då behöver inget vatten sköljas bort.

Dalatjej skrev:
Kallt vatten fungerar bra, fröna blir lika slemmiga som om man kokar dem. Det var på Strömsholm jag lärde mig av foderläraren att linfrö inte ska kokas (för då frigörs gifter).

Mina hästar har ätit linfrö blötlagt i kallt vatten i ca 10 år & det har fungerat utmärkt.

Det är väl just det som är meningen, att gifterna ska frigöras före man fodrar med det.

Godis skrev:
Det är väl just det som är meningen, att gifterna ska frigöras före man fodrar med det.

Ja jag fattar inte heller det där. :confused: Överallt sägs det att dom ska kokas elelr stöpas före utfodring men så säger en del att dom fått lära sig att dom INTE ska kokas på Strömsholm.
Vad är rätt?!

Hur mkt vatten och linfrön ska man ha varje dag då?:confused: :confused:
har köpt vanliga linfrön på coop forum bara..

Hej!

Så här gör jag med mina linfrön :)
Först köper jag dem hos Gr***gården. En stor kartong som inte kostar mycket.

Sedan i början ger jag inte mycket. Kanske gav en halv dl. Nu på vintern när mina hästar är vana med linfrön så får dom 1DL i var.

Jag häller 1DL/dag i en burk (en burk till varje häst). Kokar upp vatten (häller i ca 4-5 DL vatten) När det kokar så häller jag i det i burken och låter det svalna. Jag rör om lite då och då för Linfröna blir som en klump. När det sedan har svalnat får hästarna det nerblandat i maten. Jag silar inte bort linfröna eller nått. Jag ger dom det som det är när det har blivit slem osv :)

På sommaren kommer dom att få 2DL/dag för jag har en exemsto och ett annat sto stom är lite orolig i magen och som nu har blivit mkt bättre :)

//Jozzi

Har också lärt mig (då jag läste kurs i hästutfoding, lärare från SLU) att det inte spelar någon roll om man blötlägger i varmt eller kallt vatten. Däremot lärde man förr ut att Linfröna skulle stöpas för att de inte skulle vara giftiga för hästen. Men de nya forskningsresultaten säger tydligen att det räcker med att blötlägga fröna, och efterssom SLU och Strömsholms fodrerexperter borde vara med uppdaterade på området än de som skriver utfodringsanvisningarna på Odal litar jag på detta... Men vill man vara på säkra sidan och inte litar på detta, så stöp linfröna!

Jozzi skrev:
Hej!

Så här gör jag med mina linfrön :)
Först köper jag dem hos Gr***gården. En stor kartong som inte kostar mycket.

Sedan i början ger jag inte mycket. Kanske gav en halv dl. Nu på vintern när mina hästar är vana med linfrön så får dom 1DL i var.

Jag häller 1DL/dag i en burk (en burk till varje häst). Kokar upp vatten (häller i ca 4-5 DL vatten) När det kokar så häller jag i det i burken och låter det svalna. Jag rör om lite då och då för Linfröna blir som en klump. När det sedan har svalnat får hästarna det nerblandat i maten. Jag silar inte bort linfröna eller nått. Jag ger dom det som det är när det har blivit slem osv :)

På sommaren kommer dom att få 2DL/dag för jag har en exemsto och ett annat sto stom är lite orolig i magen och som nu har blivit mkt bättre :)

//Jozzi

äntligen
Tack tack:bow:
nu vet jag vad jag ska göra, men man kan alltså inte förvara/spara om man kanske kokar upp 5 dl linfrön.. har lite svårt att ta kastrullen med gelen varje dag.
men då måste det bli 5-6 dl gele?
kan man börja ge precis allt det man kokat på en gång?

Jag ger min 1 dl / dag, det lägger jag i en burk och kokar upp vatten som jag häller över och låter det stå MINST 3 h , sedan blandar jag ner det i betforn. (Detta har jag fått på rekomendation av butiken där jag köper linfröna.) Funkar alldeles utmärkt :)

Dalatjej skrev:
Det är din uppfattning - jag har en annan.

Jag tycker inte att det är sannolikt att man på ett av Sveriges främsta lärosäten inom hästhållning lär eleverna hur man förgiftar sina hästar.

håller inte med dig, på varenda grångården/lantmänna affär i sverige säger dom att man ska koka (inte vara med varm vatten) linfrönen för att gifterna ska stiga med ångorna. Men B-vitaminen i frönen är då fortfarande kvar så att pälsen blir bra.
Där brukar jag iaf köpa.... Står även på paketerna, + en varninghstext om att det inte skall ges annars.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
304
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka