Sv: linfrö
Jag ger 150 kr för 25 kg och jag köper det ifrån en odlare från Skåne ( Gunnarshögs Gård ).
Jag ger 150 kr för 25 kg och jag köper det ifrån en odlare från Skåne ( Gunnarshögs Gård ).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tack!foldar skrev:Hållbarheten på linfröslem är ca 2-3 dagar om det förvaras kallt, typ i kylskåp.
mumin skrev:För en som inte kan det här, varför är "naturella" linfrön giftiga för hästar men inte för människor? *nyfiken*
Tibra skrev:EN VIKTIG FRÅGA!
jag har köpt linfrön.. det säjs ju nu som sagt att man kan lägga det i varmt vatten i 12 h..
men sen då?
ska man sila bort vattnet eller hur gör man?
Dalatjej skrev:Kallt vatten fungerar bra, fröna blir lika slemmiga som om man kokar dem. Det var på Strömsholm jag lärde mig av foderläraren att linfrö inte ska kokas (för då frigörs gifter).
Mina hästar har ätit linfrö blötlagt i kallt vatten i ca 10 år & det har fungerat utmärkt.
Godis skrev:Det är väl just det som är meningen, att gifterna ska frigöras före man fodrar med det.
Jozzi skrev:Hej!
Så här gör jag med mina linfrön
Först köper jag dem hos Gr***gården. En stor kartong som inte kostar mycket.
Sedan i början ger jag inte mycket. Kanske gav en halv dl. Nu på vintern när mina hästar är vana med linfrön så får dom 1DL i var.
Jag häller 1DL/dag i en burk (en burk till varje häst). Kokar upp vatten (häller i ca 4-5 DL vatten) När det kokar så häller jag i det i burken och låter det svalna. Jag rör om lite då och då för Linfröna blir som en klump. När det sedan har svalnat får hästarna det nerblandat i maten. Jag silar inte bort linfröna eller nått. Jag ger dom det som det är när det har blivit slem osv
På sommaren kommer dom att få 2DL/dag för jag har en exemsto och ett annat sto stom är lite orolig i magen och som nu har blivit mkt bättre
//Jozzi
Dalatjej skrev:Det är din uppfattning - jag har en annan.
Jag tycker inte att det är sannolikt att man på ett av Sveriges främsta lärosäten inom hästhållning lär eleverna hur man förgiftar sina hästar.