Ellyne

Trådstartare
Linfrö är ju väldigt bra för människo- och hästmagar, men hur bra är det för hundar? Hela linfrön. Ska man blanda med varmt vatten eller kan man ge det som det är? (blandat i tex filmjölk)
 
Sv: Linfrö

Vad jag har förstått är hundar extra känsliga för cyanid (t ex bittermandel), vilket ju finns i linfröets skal. Jag hade INTE vågat ge min hund linfrö i någon form faktiskt, det finns ju de undersökningar som visar att krossat linfrö t o m är värre i det avseendet än hela...
 
Sv: Linfrö

Så även linfröolja skulle kunna vara dåligt i så fall?
 
Sv: Linfrö

Enligt livsmedelsverket finns inga rapporter om cyanid i linfröolja (google är din vän).

Ser nu att det finns lite motstridiga uppgifter, jag hade nog valt annan olja till hund. Själv använder vi raps- eller olivolja för att fetta på icke-matglada hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Linfrö

Tack för svar! Jag har gett min hund linfröolja ibland, just för att jag trott att det var extra nyttigt och att jag hört andra hundägare som gett det. Ger henne även raps- och olivolja ibland, så det kanske är bättre att gå över till det helt.
 
Sv: Linfrö

Risken är förmodligen inte stor, men vad jag har kunnat utläsa kan man låta droppen urholka stenen, d v s "spä på" förgiftningen efterhand. Personligen känner jag att det är onödigt att chansa när det inte är nödvändigt att ge (just den oljan). Samma sak med hästarna (vitlök t ex).

Dosering linfrö till människa rekommendras begränsas till 1-2 matskedar, det är rätt liten dos. Här finns lite att läsa vad gäller linfrö och människor :D

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

(ur länken, om linfröolja:
"Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie.")
 
Senast ändrad:
Sv: Linfrö

Risken är förmodligen inte stor, men vad jag har kunnat utläsa kan man låta droppen urholka stenen, d v s "spä på" förgiftningen efterhand. Personligen känner jag att det är onödigt att chansa när det inte är nödvändigt att ge (just den oljan). Samma sak med hästarna (vitlök t ex).

Jo, precis, visst är det onödigt att chansa. Om det dessutom inte finns någon dokumenterad extra positiv effekt så kan man ju lika gärna ge någon annan olja.
 
Sv: Linfrö

Psylliumskal (egentligen frön) finns på mataffär, där alla risentapåsarna finns.
Visiblin och INolaxol tror jag är apoteket?
 
Sv: Linfrö

Varför ska du ge detta? För magen eller? Jag ger visiblin till min hund och det finns att köpa på apoteket. Har tidigare gett psylliumfrön som finns att köpa i hälsokostbutik. Jag tycker visiblin har fungerat bäst på min hund.

Linfröolja är inget farligt att ge till hund.
 
Sv: Linfrö

Ja för magen. Ska gå och kolla vad det finns för alternativ. Han ska även byta medicin till ett mer magvänligt (medicinen är orsaken till magbesvären).
 
Sv: Linfrö

Ok min hund har också problem med magen pga en magsjukdom han har och han fungerar utmärkt på visiblin. Lycka till med din hund, hoppas du hittar något som passar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 605
Senast: jemeni
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
644
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 053
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp