Bukefalos 28 år!

Linfrökaka/Linecubes

Fraise

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av dessa foder. Vet att ren linfrökaka kan ha problem med hållbarheten och utveckla en giftig gas. Men hippos lincubes är ju torkade så dom borde vara bättre.

Hur mycket ger ni av detta foder tycker att det verkar mycket med 50-100g/ 100kg kroppsvikt.
 
linfrö kaka,är det samma typ som vanliga linfrö?
har det samma syfte?
min g¨r på linfrö.
tänkte smyga in med det i din tråd :o
är det bättre med kakan?
 
Efter inskolning ger vi 50g/100 kg häst, dvs 2 hg var till våra islandshästar.
Skulle bara önska att jag hittade en billigare tillverkare/försäljare här i Skåne, Hippos är ju svindyra med över 10:-/kg. Har sett att det uppåt landet säljs lokalt för 3:-/kg, där nämner de 1/2-års hållbarhet.

Finns det fler här nere som skulle vara intresserade att köpa kan vi gå samman och beställa. Kontakta mig i så fall.

Jag ger det av flera olika anledningar.
Bra för magen och blank päls, nyttiga fettsyror. Men främst att just i år ger varje hg linfrökaka nästan lika mycket i protein som vårt hösilage, utan att tillföra någon nämnvärd energi samt även ett tillskott av fosfor.
 
undrar också om linfrökaka och linfrön gär samma effekt?
Det måste väl vara samma sak??
Använder själv linfrön, kokar dem...men det tar ju sin tid, men är billigt...så som sagt frågan var: ger kakan samma effekt som fröna?
 
Jo det är ju lite dyrt. Det är ju billigare att köpa ren linfrökaka men på granngården här i mellansverige har dom slutat sålt det för alla diskussioner om hållbarheten. En del säger 6 månader andra 14 dagar och max 100g per häst per dag. Det är lite därför jag undrar över Hippos giva som då verkar väldigt hög.
 
Så sent som denna eftermiddag var jag på Granngården i Hörby
och köpte just linfrökaka,
Är det någon som vet vad innehållet är av MJ, SmbRp, fosfor och kalcium ???
30 kg kostade 137 kr ! :bump:
 
Tack för tipset, dit har jag bara drygt 20 minuter :)

Dessa uppgifter fick jag på ett ställe som sålde linfrökaka (inte Hippos LinCubes)

Omsättbar energi 14,6 MJ
Vatten 10,5%
Råprotein 282g
Smältbart råprotein 243g
Råfett 175g
Växttråd 80g
Aska 51g
Calcium 3,0g
Fosfor 7,5g
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 366
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: skiesabove
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 342
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp