Bukefalos 28 år!

Linfrökaka???

Sv: Linfrökaka???

Vet inte om det ger SAMMA effekt men linfrön (och loppfrön) bildar gelé när det kommer i kontakt med vätska i tarmarna och sägs vara lindrande för magar (både för häst och människor ;) ).
Veterinärer brukar rekommendera linfrö till hästar med känsliga magar.
De är ju också väldigt fiberrika och milt laxerande så det förebygger förstoppning också.
 
Sv: Linfrökaka???

Ja det är just den smörjande effekten som håller igång tarmarna jag vill åt. Jag har alltid gett Betfor förut, men den nya väldigt mörka Betforen vägrar hästen att äta tyvärr. Nu när det är svårare att träna ordentligt pga is, är det ju ännu vuktigare att magen hålls igång. Kan nog prova med linfrökaka då.
 
Sv: Linfrökaka???

Linfrökaka är mkt bra till hästar med "orolig mage"(kolik mm).
dessutom får du en otroligt blank hårrem på köpet av det!
 
Sv: Linfrökaka???

Nja, min häst har ingen orolig mage. Men jag har alltid fodrat med betfor just för att det är bra för magen. Mera som förebyggande alltså. Jag tycker jag "säkrar" magens funktion bra. Nu vill hon inte äta betforen längre och jag vill ge något med liknande effekt. Den här årstiden när det är stenfruset och ingen snö blir träningen inte alls vad den brukar vara. Det känns extra viktigt att säkra magen/tarmarna nu.
 
Sv: Linfrökaka???

Var köper man linfrökaka? Ger min pålla linförolja men den smakar ve och fasa!! När B-vitamin kuren är över tror jag inte att jag kan lura i henne oljan...

//Sara
 
Sv: Linfrökaka???

Var köper man linfrökaka?

//Sara

Hippo har ett som heter "Hippo Lincubes" i 10kg säck. Annars har jag köpt linfrökaka billigare hos Svenska Foder i Skövde - vet ej om andra Svenska Foder har det. (eller om du ens har tillgång till någon Svenska Foder)
 
Sv: Linfrökaka???

Linfrökaka är det inte alla hästar som gillar att äta. Till samtliga mina måste jag blanda in det i något annat.
 
Sv: Linfrökaka???

Samma här, att ge det rent är att glömma. Samma om det är utblandat med nåt för blött som betfor eller blöt mat. Då fnyser hästen bara.. Det har ju en lite besk smak. Men 4 dl linfrökaka slinker ner tillsammans med 0,4 kg korn och en del lucernhack med morötter när man vant in det försiktigt.
 
Sv: Linfrökaka???

Var i Skåne bor du? Vet ett ställe i Löddeköpinge där man kan köpa linfrökaka för 125 kr/25 kg säck :)
 
Sv: Linfrökaka???

Var i Skåne bor du? Vet ett ställe i Löddeköpinge där man kan köpa linfrökaka för 125 kr/25 kg säck :)

Låter som det jag brukade köpa i Skövde - man fick det i en 20-25kg pappers - eller plastsäck, kostade ca 4kr/kg. Skitbra!
De hade också REN bryggerijäst som man kunde köpa i lösvikt. (istälelt för foderjäst som ju är utblandat med vetefodermjöl elelr liknande)
 
Sv: Linfrökaka???

Vilket tips!!
Bor i Lund och är i Lödde lite då och då så köpa där går bra men 25 kg är kanske lite mycket,eller? Hur är hållbarheten och ungefär hur mycket ska man ge? Man får inte skriva ut affärer osv eller hur är det? Skulle vilja veta vilket ställe....

//Sara
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 512
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 314
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp