Jate Volim

Trådstartare
Nu vill jag ha lite konkret information ;) Jag har sökt runt lite här på forumet men jag hittar inte riktigt det jag söker. Jag har tänkt börja ge min unghäst linfrön nu lagom till pälsfällningen börjar. Hon brukar inte direkt ha problem med detta då hon inte sätter jättemkt vinterpäls men nu ska hon ju visas i Maj så jag vill hjälpa henne lite på traven.

Jag har inbillat mig själv att krossade linfrön är att föredra då jag inte kommer hinna med att koka fröna varje dag men hur är det med de krossade egentligen, kan de blötas i kallvatten? Vad kostar krossade linfrön? Prisskillnad mellan Ica och vanliga foderleverantörer? Hur pass viktigt är det att vara konsekvent med linfrön, dvs vad händer om man missar en dag?

Jag är ingen expert på just linfrön (som ni märker :D) och skulle uppskatta lite tips och råd :)

Tack på förhand / Jate Volim

Sv: Linfrön

Om du hittar tråd där HH svarat i ämnet får du bra information!
Det handlar om att linfrö går igenom kroppen hela. Det är gelén som de bildar runt sig som är bra för magen. Det bildas ett giftigt ämne i vattet när man kokar dem. etc.
Ska man ge för proteintillskott ska det vara behandlat till linfrökaka.
Ska man ge för päls o leder o energi ska det vara linfröolja.

Jo men linföroljan tkr jag är ganska dyr, åtminstone jämfört med att köpa vanliga linfrön, men jag vet inte.

Mvh Jate Volim

Fast eftersom linfrön inte har någon effekt är det ju bättre att köpa olja.
Jag ger 249 kronor för 10 liter, inte särskilt dyrt.

Immer

Okej, hur mkt ger du då per dag? Nej, det var ju inte alls så dyrt som de priser jag sett! De har legat på nästan 100;-/liter och ger man då 1 dl/dag så blir det ju ca 400;-/månad på bara linfröolja = dyrt tkr jag för att hjälpa fällningen på traven när hästen inte har nga egentliga problem. Då ger jag hellre B-vitamin. Men vart köper du din linfröolja? Granngården?

Mvh Jate Volim

Jag ger linfröpellets för pälsen, och det funkar utmärkt tycker jag, blank och kort päls i år. En bekant i stallet bytte från linfröolja (slabbigt och dyrt) till linfröpellets (oklabbigt och billigt), och tycker hennes häst blev blankare.
Jag betalar 80:- för 10 kg i omärkt säck i min foderbutik, misstänker att det är Hippos som de köper i bulk och packar själva.
Jag förmodar att det är en del linfröolja kvar i pelletsen, om det är den eller andra ingredienser som hjälper pälsen har jag inte hittat konkret fakta om.

Jag köpte 40 kg linfrökaka igår för 150 kr/ 20 kg.

Är som pulver eller platta kakor o kan ges torrt eller blött.

hästsarna älskar det. Har varit utan några dar o då äter inte stoet sin betfor o sen inget av den maten som hälls ovanpå det:mad:

Ger för mage, päls o även hufsingarna.
finns ej hos G.gården

Detta lät ju också som ett bra alternativ! Jag vill helt enkelt ge ett tillskott som underlättar fällningen, ger fin päls men som inte behöver kokas osv. Dock vill jag inte att det ska göra så mkt om man "missar" en dag men min är så glupsk så hon lär gar. äta ändå :D

Vart köper du detta då och hur mkt ges?

Mvh Jate Volim

Linfrökaka eller linfröpellets (jag har aldrig insett om det är någon skillnad...) köper jag hos min lokala foderbutik i Göteborg, det är ingen kedja, så vad som finns i Kalmar vet jag inte. Men fråga i din foderbutik(er) om de har linfröpellets eller linfrökaka, troligen borde någon ha det.

Du frågade visst om mängden med: Min foderbutik sa 1-3 dl/dag för pälsen, jag ger 3 dl. Det innehåller en hel del protein också.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig... 2
Svar
36
· Visningar
3 264
Senast: Rebecka83
·
Hästvård Jag har sökt i forumet efter liknande fall men inte hittat något vettigt. Det verkar som min häst har fått strålröta, märkte det...
Svar
18
· Visningar
1 923
Senast: Wilden
·
Foder & Strö Fråga 1. Jag ska skriva kontrakt på stallplats i helgen och hoppas att jag får ta ett höprov samtidigt. Sist vi talades vid skulle det...
Svar
10
· Visningar
4 015
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur