chiliconcarne

Trådstartare
Hur använder ni Linkedin? Jag känner mig vilsen kring hur man bygger upp en bra profil och rent allmänt hur man använder sig av Linkedin för att nätverka, med personer man inte redan känner.
 
Jag tycker det är värdelöst så har gett upp. Får bara jättemärkliga förslag på jobb, brorsan som är civ Ing i elektroteknik får förslag som passar mig.
När jag försökt bygga profil och använda det så känner jag, precis som du nämner, bara vilsenhet.
 
Jag pluggar på yrkeshögskola och skolan pushar ganska rejält för att man ska använda och etablera sig på LinkedIn, eftersom det används mycket i branschen jag pluggar in mig i.

Jag avskyr LinkedIn :cautious: Ännu en plattform att lajva social och normal på. Jag orkar inte.
 
Jag finns på LinkedIn, men använder det inte aktivt. Min profil, dvs mitt CV, är uppdaterad och det händer med några månaders mellanrum att jag är inne och kanske gillar eller delar något inlägg, men har aldrig på tio års tid skrivit något "eget". Ganska många rekryteringskonsulter är och fiskar på LinkedIn och de är aggressiva i varierande grad, kan inte säga att jag gillar det eller kommer att gå den vägen för att få mitt nästa jobb.
 
Jag finns där men har inte engagerat mig alls. Går in några gånger per år då jag får någon avisering. Annars glömmer jag bort det helt. Å andra sidan söker jag inte nytt jobb heller..
 
Lite skönt att jag inte är ensam om att känna mig vilsen.
Svårt att veta vad som är en bra profil. Det är ju så svårt att skriva och vad som är bra respektive dåligt att ta upp.
 
Jag tror det beror väldigt mycket på vilken bransch man är i hur användbart det är. Min sambo är senior IT-konsult och programmerare och blir kontaktad av 2-3 rekryterare i veckan utan att söka jobb aktivt. Han håller bara sin profil uppdaterad. Jag är i en annan bransch än min sambo och har blivit rekryterad en gång genom Linkedin. Numera jobbar jag statligt och där kan ju inte myndigheterna gå in och headhunta på samma sätt.