chiliconcarne

Trådstartare
Hur använder ni Linkedin? Jag känner mig vilsen kring hur man bygger upp en bra profil och rent allmänt hur man använder sig av Linkedin för att nätverka, med personer man inte redan känner.
 
Jag tycker det är värdelöst så har gett upp. Får bara jättemärkliga förslag på jobb, brorsan som är civ Ing i elektroteknik får förslag som passar mig.
När jag försökt bygga profil och använda det så känner jag, precis som du nämner, bara vilsenhet.
 
Jag pluggar på yrkeshögskola och skolan pushar ganska rejält för att man ska använda och etablera sig på LinkedIn, eftersom det används mycket i branschen jag pluggar in mig i.

Jag avskyr LinkedIn :cautious: Ännu en plattform att lajva social och normal på. Jag orkar inte.
 
Jag finns på LinkedIn, men använder det inte aktivt. Min profil, dvs mitt CV, är uppdaterad och det händer med några månaders mellanrum att jag är inne och kanske gillar eller delar något inlägg, men har aldrig på tio års tid skrivit något "eget". Ganska många rekryteringskonsulter är och fiskar på LinkedIn och de är aggressiva i varierande grad, kan inte säga att jag gillar det eller kommer att gå den vägen för att få mitt nästa jobb.
 
Jag finns där men har inte engagerat mig alls. Går in några gånger per år då jag får någon avisering. Annars glömmer jag bort det helt. Å andra sidan söker jag inte nytt jobb heller..
 
Lite skönt att jag inte är ensam om att känna mig vilsen.
Svårt att veta vad som är en bra profil. Det är ju så svårt att skriva och vad som är bra respektive dåligt att ta upp.
 
Jag tror det beror väldigt mycket på vilken bransch man är i hur användbart det är. Min sambo är senior IT-konsult och programmerare och blir kontaktad av 2-3 rekryterare i veckan utan att söka jobb aktivt. Han håller bara sin profil uppdaterad. Jag är i en annan bransch än min sambo och har blivit rekryterad en gång genom Linkedin. Numera jobbar jag statligt och där kan ju inte myndigheterna gå in och headhunta på samma sätt.
 
Jag har haft en profil i samma år, men har jobbat i en bransch som är helt värdelös för LinkedIn, men ändå lätt att få jobb inom. Nu går jag en YH-utbildning och likt någon annan här så pushar skolan om hur bra det är, så jag uppdaterar min profil då och då, men kommer nog aldrig vara aktiv att skriva massa eget där. Nya yrket är nog lättare att få jobb via linkedin, men det är ett yrke med stor brist så jag är rätt säker på att det går utmärkt att få jobb utan att använda plattformen.
 
Jag har haft en profil i samma år, men har jobbat i en bransch som är helt värdelös för LinkedIn, men ändå lätt att få jobb inom. Nu går jag en YH-utbildning och likt någon annan här så pushar skolan om hur bra det är, så jag uppdaterar min profil då och då, men kommer nog aldrig vara aktiv att skriva massa eget där. Nya yrket är nog lättare att få jobb via linkedin, men det är ett yrke med stor brist så jag är rätt säker på att det går utmärkt att få jobb utan att använda plattformen.
Har du genom skolan fått se exempel på hur en bra profil ser ut och hur man nätverkar?
Hur man tar kontakt med personer utanför sin egen bubbla?
 
Jag avskyr det som pesten och hoppas slippa gå med öht. En del hittar jobb där i min bransch och desto fler blir (relevant) kontaktade. Men det är brist på personal sedan ett tag tillbaka så det är väl inte så konstigt kanske.
 
Har du genom skolan fått se exempel på hur en bra profil ser ut och hur man nätverkar?
Hur man tar kontakt med personer utanför sin egen bubbla?
Nä inget sånt. Hur man tar kontakt har vi fått veta att antingen att man kör betalvarianten (går att testa gratis en tid som jag förstår det), skickar ”vän”-förfrågan (kommer inte ihåg vad det kallas för) även till folk som man inte känner. Jag har kontaktat folk via Mail när jag vetat hur företaget mailadress-struktur ser ut och på så sätt vet att jag kontaktat rätt person - dvs sett på linkedin att förnamn efternamn jobbar på x position inom företaget och då kontaktat den i fråga om t ex praktikplats. Nu går ju oftast praktikplats direkt till avdelningarna medan anställningar ofta går via HR så det kan vara svårare att gå den vägen om man söker jobb.
 
När jag blev uppsagd på ett jobb och hamnade hos trygghetsrådet så pushade de hårt för att jag skulle ha en LinkedIn profil. Jag la upp en man kände mig helt lost på vad jag skulle ha den till. Så efter ett tag raderade jag skiten. :D
För mig var det helt fel forum trots att folk säger att det är för alla.
 
Det största "felet" folk gör med LinkedIn är att bara använda det när de vill ha något av andra :D Nätverkande, speciellt via LinkedIn, fungerar oftast bäst om man har ett längre perspektiv än att man här och nu vill ha ett jobb.

Jag föreslår därför följande:
- Tänk på hur du vill att ditt jobb/din karriär ska se ut. Vilken typ av jobb vill du ha? Hur vill du jobba? Finns det särskilda ämnen inom ditt jobb som du vill fördjupa dig i? Finns det särskilda företag du är intresserad av?
- Baserat på ovanstående, bygg din intressesfär. Du kan följa taggar, företag eller personer (jag rekommenderar särskilt att leta rätt på thought-leaders som passar dig) och gå med i grupper kring ditt intresse. På så sätt skapar du ett flöde av information som är relevant för dig i din yrkesroll, vilket också ger dig ytterligare en kanal där du kan hänga med på diverse trender och fortbilda dig.

- Kontakter. Det finns vissa som är av åsikten att man absolut bara ska ha kontakter man känner IRL, medan vissa tycker att man absoluta ska ha så många som möjligt. Jag tycker att man kan köra på ett mittemellan.

Fokus när du lägger till kontakter som du inte känner är att de tillhör rätt yrkeskategori, är på rätt plats/företag eller på något annat vis bidrar till rätt kontext i ditt nätverk. Jag tycker att det tillhör vardagligt hyfs att presentera sig istället för att bara skicka en "jag vill lägga till dig på LinkedIn". Lägg till folk med ett syfte! Om någon jobbar med något du tycker verkar intressant, skriv det! Om någon har erfarenheter som du har eller skulle vilja ha, skriv det! Bara genom att vara trevlig och visa intresse för folk så skapar du en bättre grund för nätverkande.

Alla använder inte LinkedIn på samma sätt så det kan vara så att du inte får svar. Men genom att vänja dig själv vid att se vilka resurser du behöver i ditt nätverkande, så skapar du bättre förutsättningar för dig själv.

- Dela med dig av ditt jobbjag. Hittar du en intressant artikel? Dela den. Ser du någon skriva något intressant? Svara på det. Se det du skriver som en möjlighet att visa upp hur du tänker och resonerar kring. Kanske var du på en konferens/utbildning och hörde någon prata om något som du tycker fler borde veta? Ta ett kort, tagga företaget och lägg upp det. Allt det där visar att du är intresserad av att vara med i en vidare kontext av ditt yrkesliv än bara det som försigår på en specifik arbetsplats.
 
Vad det gäller att bygga upp din profil, så gäller det återigen att börja med dig själv. Vad vill du att andra ska veta om dig i en jobbsituation? Hur presenterar du dig och dina mål? Du är mer än vilken skola du gick på eller att du hade titeln X på ditt senaste jobb. Vem är du, och hur är du på väg mot ditt mål?

Titta runt och se om du kan hitta andra med profiler du tycker är bra. Inspiration är bara bra.

Det är alltid bra att ha skills. Här kommer återigen ditt mål med din profil in i bilden, för du kan ju hundratals saker: välj det som är relevant för dina mål. För vissa skills har LinkedIn test som du kan ta som intygar din kompetens. Du kan också fråga personer som du har jobbat med om de kan tänka sig att intyga någon kompetens som de vet om att du har. Extra bra om det är personer med hög kompetens inom ämnet.
 
Jag har använt Linked-In på lite olika sätt genom åren. Just nu publicerar jag mest artiklar om vår verksamhet men framförallt lägger jag ut inlägg när vi rekryterar. Annars hänger jag där för att ta del av andras artiklar, tankar, och håller mig uppdaterad om områden där jag är intresserad. Inte lika "socialt" som exempelvis Facebook, utan mer fokuserat på arbetsliv eller allmänna intressen.
 
Tänk på Linkedin som facebook fast yrkesmässigt.

Bra att nätverka med.

Jag tycker också det är lite krångligt men det tar sig.
 
Blev tvingad att skaffa linkedin när jag pluggade för sådär en 10 år sen, sen har den hängt kvar bara. Uppdaterar mina uppgifter, accepterar folk som addar mig, svarar på meddelanden från rekryterare och folk som pluggar och letar praktik, och håller kontakt med nån gammal klasskompis som inte har några andra sociala medier

Jag tycker det är störigt dock, när studenter från samma utbildning skickar ungefär exakt samma meddelanden, och det är så uppenbart att nån lärare sagt åt dom att knyta kontakter och dela sina portfolios typ...
En sak om personen VILL ha praktik på företaget jag jobbar på, då är det helt fine och roligt bara, men när det bara är "Hej, jag pluggar sista året här på blablabla, kan du titta på min portfolio och ge mig feedback och lite råd?"
Hade lärarna tänkt sig att man ska jobba gratis på sin fritid för att att vara snäll mot ett gäng studenter som ändå inte söker praktik hos en? Framstår bara som... en smula respektlöst 😅
 
Jag tycker det är störigt dock, när studenter från samma utbildning skickar ungefär exakt samma meddelanden, och det är så uppenbart att nån lärare sagt åt dom att knyta kontakter och dela sina portfolios typ...
En sak om personen VILL ha praktik på företaget jag jobbar på, då är det helt fine och roligt bara, men när det bara är "Hej, jag pluggar sista året här på blablabla, kan du titta på min portfolio och ge mig feedback och lite råd?"
Hade lärarna tänkt sig att man ska jobba gratis på sin fritid för att att vara snäll mot ett gäng studenter som ändå inte söker praktik hos en? Framstår bara som... en smula respektlöst 😅
Spinner vidare på det här (för jag har också upplevt det och är inte heller vidare förtjust).

Ha något av vikt att säga. Det kan vara läskigt eller svårt om man är ny och ännu inte bekväm i sin yrkesroll, men jag tycker verkligen att det är viktigt. Folk ser igenom om du skriver plattityder som bara är till för att försöka skaffa dig ett jobb, och det skapar inget intresse. Du är mer intressant än så.

Läs personens profil. Använd vad som står där som en ingångspunkt. Och var alltid trevlig, artig och ödmjuk - det får du tillbaka.

Några praktiska exempel på hur du kan göra, som inte innebär att slänga iväg random kontaktförfrågningar:
Du är nyutbildad och vill komma in i en cirkel med folk som jobbar på samma sak.
Sök efter grupper med intressefokuset du är intresserad av. Då kan du börja läsa diskussioner som specifikt berör din yrkesgrupp och du lär sannolikt också börja plocka upp ifall det finns folk som du tycker verkar kunniga. Därifrån kan du kontakta dem, antingen bara med frågan om det går bra att du följer dem eftersom du är intresserad av deras roll, eller med en enkel, konkret fråga, som mer än gärna får vara relativt öppen.

Om du på en föreläsning blir tillsagd av din föreläsare att använda LinkedIn, fråga vilka personer de själva följer. Fråga vilka frågor de tycker är intressanta.

Du skulle vilja jobba på ett specifikt företag.
Först, kolla dina egna kontakter. Har du möjligtvis någon kontakt som har kontakt i företaget? Om ja, skriv till den personen och berätta att du är intresserad av företaget och gärna vill få ställa några frågor om arbetsmiljön/rollen till en person som jobbar på företaget. Var öppen och fråga om din kontakt möjligtvis kan referera dig till personen som jobbar på företaget.

Ingen andrahandskontakt? I sådana fall, se om du kan hitta någon på företaget som är aktiv på LinkedIn. Kontakta dem och fråga om de har lust att dela med sig om sina erfarenheter av företaget, eftersom du är intresserad av att veta mer om hur det är att jobba där. Du ska inte sälja in dig själv till den här personen, utan du ska helt enkelt göra din egen research (vilket visserligen visar att du är en person som bryr dig om var du jobbar). Får du en bra kontakt så kan du fråga den personen om den har någon kollega som eventuellt kan vara intresserad att prata mer med dig.

Du vill ha ett jobb
Du bör givetvis ha din profil uppdaterad och öppen för rekryterare. Se till att profilen speglar vem du vill vara som anställd. Många företag kollar din LinkedIn-profil för att få en lite köttigare bild än att bara kolla ditt CV, så det är perfekt att ha omdömen och projekt upplagda så att de ser lite mer exakt vad du gör och har gjort.

Sedan, fokusera på att ge!
- Ser du någon som postar om en öppen position som skulle passa någon i ditt kontaktnät? Tagga dem!
- Visa att du har kunskaper genom att skriva. Artiklar behöver inte vara svåra, så länge de innehåller något intressant (och korrekt). Fokusera på din målgrupp och skriv utifrån deras perspektiv.
Obs, tänk på att inte outa några företag.
- Var inte rädd för att ta del av diskussioner, men tänk på att du vill ge genomtänkta inpass. Återigen, folk ser igenom om du bara postar för postandets skull. Det är också viktigt att tänka på hur du gör dina inpass. Till exempel, du verkar inte vara en supertrevlig person om du postar genomgående kritik på något (vilket folk ibland gör i ett försök att verka kunniga). Du verkar inte ens särskilt kunnig, oftast. Det är betydligt bättre att visa på att du ger bra feedback och går in med mindsetet att andra har vettiga saker att säga.
Ett tips på hur du kan lägga upp feedback: https://www.linkedin.com/pulse/3-2-1-performance-feedback-method-richard-riche/

Främlingar kommer inte ge dig ett jobb bara för att du har en LinkedIn-profil. Men om du däremot verkar vara en hygglig prick som kan dina grejer, då är det mer sannolikt att du får en bättre chans.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni som letar bland annonserna där... Hur gör ni egentligen? Jag blir aldrig klok på sökfunktionen och matchningar där. Tycker alltid...
Svar
10
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 765
Senast: Wille
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 688
Senast: lingonben
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp