Lippizaner......!!!

E

Edgar

Jag vet att barockridningen passar alla typer av hästar :) så där ska jag inte göra bort mig ..men sedan finns det ju hästar som är lite av den klassiska stilen till utsende oxå :love: nu önskar jag veta lite mer om Lippizanern, temprament, var finns de? vad kostar de :confused: :confused:
 
Tror att det är bättre att du ställer den frågan inne på hästraser. Du får nog fler svar där.

Men jag kan bidra med några. Jag tror att de ligger på samma pris klasser som halvbloden.
Sen är det olika vilken linje du vill ha.
De enda jag vet något om är Pluto lippizzanerna. Generellt sätt är de MYCKET känsliga. Nästan till den gräns att det blir jobbigt. Man får ha mycket tålamod, men i slutändan blir man belönad. Pluto lipparna har rätt stora huvuden och lite väl långa ryggar, men annars så är de väldigt sammarbetsvilliga och hur goa som helst. Detta är ju väldigt generellt talat!
 
Trevliga, lättlärda, kloka hästar, men väldigt känsliga och med utanpåliggande nerver... (både på gott och ont).

Jag upplever lipizzanern som billigare än de andra 'barockraserna'; priserna brukar börja på runt 20'

Precis som Svea skrev kan det vara en idé att ta en titt på lipizzanerföreningens hemsida, de har även salu-annonser.

Personligen föredrar jag den lättare typen framför den tyngre. Har sett många från Conversano-linjen som varit lättare i typen, även Tulipan-linjen är av lättare modell (men ovanligare).

Hoppas att du hittar dig en lippis!
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
274
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 718
Senast: grodan21
·
Hemmet Finns det någon slags sil som passar en sån här gammal diskho? Ca fem centimeter i diameter Det fastnar ju mängder med matrester där...
Svar
15
· Visningar
598
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp