Lippo fazzino, Equipe oxer, Barnsby?

Bukefalos 30 år!

Fick hem equipe idag och den funkade inte alls så det blir nog att lippon får stanna. Equipe blev lite för svängd och gav för lite utrymme kring manken. Synd nog, jag gillade den verkligen!

Fick hem equipe idag och den funkade inte alls så det blir nog att lippon får stanna. Equipe blev lite för svängd och gav för lite utrymme kring manken. Synd nog, jag gillade den verkligen!
Equipe (Olympia) funkade inte på min som har Lippo Integro och Pessoa Gen X elite heller. Så inte förvånad. Men synd. Hoppas Lippon blir bra med vidare järn

Testat med xx-vid nu och tyvärr så blev lippon då för svängd… 😮‍💨 Skulle kunna testa ett x-wide storleksmässigt också, men känns som sadeln blir för svängd ändå.

Så då är ju frågan om det är lönt att testa en Pessoa iallafall. Men läser att många upplever dom som små i sitsen, är dom det?

Testat med xx-vid nu och tyvärr så blev lippon då för svängd… 😮‍💨 Skulle kunna testa ett x-wide storleksmässigt också, men känns som sadeln blir för svängd ändå.

Så då är ju frågan om det är lönt att testa en Pessoa iallafall. Men läser att många upplever dom som små i sitsen, är dom det?
jag tycker inte min Pessoa Gen X Elite är snål i sitsen utan normal.

Lite intressant du uppfattar att Lippon blev mer svängd - nu har jag ju en helt annan modell men just att den inte blev markant ändrad i bomformen mellan MW till XXW är något jag verkligen uppskattar med den

Nä. Pessoan kommer också bli mer svängd ju vidare järn du har i. Angående sitsen så tycker jag att både Amon och Genx elite varit normala i sitsen.

Lite intressant du uppfattar att Lippon blev mer svängd - nu har jag ju en helt annan modell men just att den inte blev markant ändrad i bomformen mellan MW till XXW är något jag verkligen uppskattar med den

Tycker du? 😳 Jag upplever att alla Lippo och Pessoa sadlar blir mer svängda ju vidare järn du har. Jag är jätteglad att min Integro blir något svängd med xxvid då min häst inte är helt spikrak i ryggen 😅

Ja från att hela bossan låg an till bara hälften. Låg verkligen och gungade bara. 🫣

Tycker du? 😳 Jag upplever att alla Lippo och Pessoa sadlar blir mer svängda ju vidare järn du har. Jag är jätteglad att min Integro blir något svängd med xxvid då min häst inte är helt spikrak i ryggen 😅
Nej spikrak är den inte - varken med MW eller XXW. Men bomformen ändras inte märkbart som tex Wintec/Bates som verkligen blir bananer och som @Fibusen beskriver från bossa ligger an till i luften.

Nej spikrak är den inte - varken med MW eller XXW. Men bomformen ändras inte märkbart som tex Wintec/Bates som verkligen blir bananer och som @Fibusen beskriver från bossa ligger an till i luften.

Jag tror faktiskt de har ändrat bommarna i de nyare Bates/Wintec. De blir inte alls så böjda som tidigare versioner, och är bland de rakaste sadelbommarna på marknaden. Wintec/Bates wide är om möjligt ännu mer raka och blir inte böjda oavsett om du har xw eller xxxxw järn i. Min kan tex inte ha Bates.

Jag tror faktiskt de har ändrat bommarna i de nyare Bates/Wintec. De blir inte alls så böjda som tidigare versioner, och är bland de rakaste sadelbommarna på marknaden. Wintec/Bates wide är om möjligt ännu mer raka och blir inte böjda oavsett om du har xw eller xxxxw järn i. Min kan tex inte ha Bates.
Ja det är äldre jag har erfarenhet av. Men som sagt Lippo/Pessoa har inte alls blivit sådär banan

Ber om ursäkt för trådkap nu, men istället för att göra en ny tråd tänkte jag att jag kanske kan hoppa in här :o TS får säga ifrån om det inte är okej!

Det börjar klia i sadelfingrarna nu, och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska prova.

Tekna s-line? Globus Esperanza? Albion K2? Bates?
Även om jag såklart helst vill ha en Renaissance igen kommer det inte hända än. Inte heller en dyrare sadel då den ska användas till inridning, man vet aldrig vad som kommer hända med dessa unghästar tänker jag 😂

Lippo Fazzino fick jag tips om men eftersom TS provat en sådan till sin häst med mer svängd rygg än min lär ju inte den funka.

Vad tror ni här som har lite koll? En billigare hoppsadel som kommer användas till insittning/inridning och sedan bytas ut mot något mer kvalitativt när O är mer ridhäst eller vad man ska säga. Det kommer ju dröja med tanke på att hon bara är 2,5 år.

Hon blir iprincip helt rak vid rörelse!
IMG_1818.webp

Liknande trådar

• Equipe bomvidder
  • Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Dressyrsadel - childeric, Equipe eller annat??
  • Tävla dressyr

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka