Lippo tömkörningsgjord

Puttar upp tråden- någon mer som har gjorden och använt den en tag som kan lämna omdöme?

Jag velar fortfarande om det är värt pengarna att köpa AE-gjorden eller om en budget-variant kan vara bra nog.
 
Jag har den sedan något år. Den fungerar perfekt. Visst är kvaliteten bättre på originalet, men det är inget som jag märker av i vardagen. Den är jättefin och mjuk. Smörjer lite då och då, men inte så ofta, en gång i månaden, kanske.
 
Puttar upp tråden- någon mer som har gjorden och använt den en tag som kan lämna omdöme?

Jag velar fortfarande om det är värt pengarna att köpa AE-gjorden eller om en budget-variant kan vara bra nog.

Köpte en och använde ett tag men sålde den sedan. Tyckte inte den satt tillräckligt bra. Stel i lädret och framförallt var bossorna för runda och för hårt stoppade vilket gjorde att den ofta åkte fram på manken på min småbusiga unghäst. På de äldre hästarna fungerade det bättre men var ändå inte så mjuk och följsam som jag hade önskat.
 
Har precis testat en Lippo på min. Lite stel (men också helt ny). Dock har min fröken ganska hög manke och spännde jag gjorden "ordentligt" så gick bågen i manken.
 
Jag kan tipsa om DriveOuts syntet tömkörningsgjord! Helt suverän passform om man inte har megabred häst! Är utformad som en traditionell tömkörningsgjord men till skillnad mot dom vanliga billiga med konstig utformning på ryggbågen så följer denna ryggen perfekt, trycker absolut inte någonstans men lämnar ändå ryggraden fri.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Jag kan tipsa om DriveOuts syntet tömkörningsgjord! Helt suverän passform om man inte har megabred häst! Är utformad som en traditionell tömkörningsgjord men till skillnad mot dom vanliga billiga med konstig utformning på ryggbågen så följer denna ryggen perfekt, trycker absolut inte någonstans men lämnar ändå ryggraden fri.

Tack för tipset! Värt att kolla på helt klart men himla konstiga vinklar på bilderna på hemsidan. Har du den själv o har möjlighet att ta en bild så att man ser vinkeln framifrån o hur den ser ut på häst?
 
Tack för tipset! Värt att kolla på helt klart men himla konstiga vinklar på bilderna på hemsidan. Har du den själv o har möjlighet att ta en bild så att man ser vinkeln framifrån o hur den ser ut på häst?
Ska tömköra i veckan och ska försöka komma ihåg. 😊 Det är alltså den som dom kallar DO som jag har, kostar 900:-

Just det, kan även tipsa om Bombi Bitt tömkörningstömmar från ett annat ställe! Helt suveräna och mjuka från början samt lagom tjocka! Jag får kramp i händerna om tömmarna blir för klumpiga..
 
Senast ändrad:
Önskar att stropparna inte hade varit i dubbelsytt läder, då den är svår att spänna den.
Tycker stropparna är så på många gjordar.. Jag har en annan variant men också tjocka och stela stroppar som var jättesvåra, har oljat dem massor och sen hjälpte det att jag bytte ut bukgjorden till en med resår från Tärnsjö!
Nu funkar det utmärkt att spänna.
 
Tack för tipset! Värt att kolla på helt klart men himla konstiga vinklar på bilderna på hemsidan. Har du den själv o har möjlighet att ta en bild så att man ser vinkeln framifrån o hur den ser ut på häst?
Här kommer lite bilder. Har dock ludd på däckeln så kan vara svårt att se. Men den följer verkligen hans rygg helt perfekt, nyper inte någonstans! Tycker många hårda däcklar blir för tajta runt manken och nyper runt ryggraden!

20200505_205710.jpg
 
Tack för bilderna @super! Jag såg att gjorden var lång - vad skulle du säga om storleken, är den mycket reglerbar? Jag har stora d-ponnyer, en lite grövre o en smäckrare unghäst, kan storleken funka tror du?
 
Tack för bilderna @super! Jag såg att gjorden var lång - vad skulle du säga om storleken, är den mycket reglerbar? Jag har stora d-ponnyer, en lite grövre o en smäckrare unghäst, kan storleken funka tror du?
Min häst är ca 168 cm, inte jätte grov, och jag har nog iaf ca 1 dm på vår sida att spänna på. I värsta fall kan du ju beställa en kort maggjord.

20200506_185852.jpg
 
Senast ändrad:
Har precis testat en Lippo på min. Lite stel (men också helt ny). Dock har min fröken ganska hög manke och spännde jag gjorden "ordentligt" så gick bågen i manken.

Har precis samma erfarenhet nu efter att ha provat på min häst som har hög manke. Det funkade inte alls.
 
Har precis samma erfarenhet nu efter att ha provat på min häst som har hög manke. Det funkade inte alls.

Min med hög manke var inga problem alls, massor med luft emellan. Jag har alltid underlägg men det lyfter ju bara någon cm som max. Så ryggformen spelar nog in med kanske?

Men bra prova innan man köper om man har en med hög manke
 
Min med hög manke var inga problem alls, massor med luft emellan. Jag har alltid underlägg men det lyfter ju bara någon cm som max. Så ryggformen spelar nog in med kanske?

Men bra prova innan man köper om man har en med hög manke

Misstänker också att ryggformen spelar roll. Min är tunn och takformad vilket leder till att däckeln tar i väldigt långt ner, liksom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 508
Senast: axel
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 408
Senast: Popcorn
·
T
Utrustning Jag ska köpa en ny tömkörningsgjord. Jag har en enkel från H**ks utan bom som funkar sådär. Den vill gärna snurra runt och glida fram...
Svar
12
· Visningar
1 442
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp