Tömkörningsgjord, tillpassning

T

Thora

Jag ska köpa en ny tömkörningsgjord. Jag har en enkel från H**ks utan bom som funkar sådär. Den vill gärna snurra runt och glida fram. Det är även liggande ringar och jag har kommit så pass långt att jag vill satsa på en "riktig" gjord. Har tänkt en Gl***s. Den har ju en stel däckel och endast i en bredd. Spelar det någon roll för hästen att däckeln ev. är för "smal"? Jag har en bred islandshäst och jag har provat den här gjorden som jag tänkt köpa. Den verkar lite för smal, men det kanske inte spelar någon roll?
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

En tömkörningsgjord utsätts ju ej för någon belastning (jämför sadel - ryttarens vikt, sele - lassets vikt osv) så för de allra-allra flesta hästar är passformen inte särskilt "viktig" på en tömkörningsgjord, FÖRUTOM att den inte ska ligga direkt på manken/ryggraden såklart!

Jag har Globus gjord; prisvärd och fungerar utmärkt!
Däremot gav jag upp Globus lädertöm och köpte Tärnsjö istället...
Där kändes verkligen kvalitetsskillnaden...
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

Tack för svaret. Jag köpte Globustömmarna för ett tag sedan men inte användt dom ännu. För mig är G-tömmarna lyxiga jämfört vad jag haft innan. :o
Men jag har kännt på både Tärnsjö och Globus och visst är det skillnad.
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

Globus tycker jag gör en väldigt prisvärd däckel!

Tömmarna är väl sisådär i min åsikt... För tunna/smala och lätta.
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

Spänner du gjorden så trycker "bommen" i gjorden på ryggen om den är för smal. Däremot gör den ju inte lika mkt skada som en för smal sadel där ryttarens tyngd trycker också.

Jag tycker att om man tömkör mycket (mer än 1-2 dagar i veckan) att man ska ha en välsittande gjord annars så spelar det inte så stor roll. MEN om du har en isis som det redan nu (utan "bom") trycker fram gjorden så borde du satsa på en välpassande gjord eftersom risken är stor att gjorden åker fram när den är lite smal. Globusgjorden passar en takformad rygg.

Det finns ju lädergjordar utan "bom" med stående ringar, de har bossor för att tornutskotten ska gå fria. Dessa tycker jag funkar riktigt bra om man ha flera/breda hästar.
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

Tack alla för svaren. Min man kom hem med en sprillans ny Globusgjord till mig idag. En försenad födelsedagspresent. :love:
Jag provade den lite snabbt, och den sitter som en smäck.:)
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

Fjordtokan, vad är det för gjord du tänker som är i läder med stående ringar utan "bom"?
Vill köpa en tömkörningsgjord till min shire, som kommer tömköras ofta nu fram till hon verkligen är inkörd.. PMa gärna om den gjord du tänker på!
Vill gärna ha en där det finns ringar på "sidan" oxå..
 
Sv: Tömkörningsgjord, tillpassning

Jag har ingen bild på min egen gjord tyvärr och den finns inte heller på Tärnsjös hemsida ser jag.
Jag köpte den för kanske 5 år sedan på Hööks, när de sålde även Tärnsjögjordar. Tror att den kostade runt 3000 kr då.

Min har två stående ringar och jag tror att de är 3 st D-ringar per sidan. Och så fäste för stuptygel och svanskappa i mitten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 873
Senast: CarEr
·
Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men...
2
Svar
25
· Visningar
7 137
Senast: Eme_liie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp