Lite allmänna tips om ridning och hantering sökes =p

R

Real_Life

Hör inte hemma på hästhantering, för det är om ridning också.
Inte på ridning för det är om hantering också :p
1. Om en häst ABSOLUT vägrar gapa när man ska tränsa, vad gör man?
2. Om hästen vänder baken till, hotar att sparka o.s.v. när man ska in i den till boxen, vad gör man då?
3. Hur gör man för att kunna sitta i traven på stora hästar?
4. En del hästar jag rider galopperar antingen alldeles för fort eller inte alls. Hur får jag dom att orka hålla galoppen utan att rusa?

Nu låter jag som en total nybörjare men det får jag ta :p :o
Påpekar att tvåan handlar om stora hästar. Finns en liten c-ponny som är jättesnäll men ändå gör så, henne kan jag gå in till utan problem
Men när det blir 150+ får jag problem :crazy:
Tips?
 
Kan komma med ett svar på tvåan..

Om hästen vänder baken till dig i boxen, gå inte in till den. Ställ dig i dörröpningen och vänta tills den kommer till dig. Försök få hästens uppmärksamhet. Det kan ta lite tid, men till slut kommer förmodligen hästen fram till dig.
Viktigaste är att du inte blir arg på hästen för att den vänder rumpan mot dig.
 
Om den inte kommer då?
Har provat och efter typ 5 minuter hade jag inte tid att vänta längre, lektionen skulle snart börja och så :p
 
Som svar på ettan skulle jag vilja säga: Kolla munnen med tandläkare och "hantera om" hästen så att den lär sig att bettet inte innebär obehag!
 
Hur "hantera om"?
En tandläkare har varit ut och hon hade nån vargtand och dessutom svullet tandkött runt, men han fixade det
Sa han iallafall :crazy:
 
du kan ju ta med lite godis när du går in till henne.
du kan stoppa in 2 fingrar i munnen och trycka lite och pilla då gapar dom efter ett tag!
om obehagen efter vargisen kvarstår så åk till en vetrinär som kollar igenom munnen=)
 
Den kommer nog efter ett tag ska du se :)
Ta med en morot eller nått så att den förstår att du kommer med nått positivt.
 
1. Har hästen haft vargtänder som gjort ont så kan det mentalt göra ont en tid efter att man tagit bort dem oxå. Tills hästen verkligen förstår att det inte längre gör ont. När vi tog bort vargtänderna på ponnyn så fick vi rådet att rida bettlöst ett par veckor efteråt just därför. Så du kan ju prova det. El kanske prova ett annat bett och se om hästen trivs bättre med det. Ex raka och tredelade med kort mittdel brukar vara populära.

2. Förvänta dig inte att hästen ska göra det. Gör den det ändå så stå kvar vid dörren och vänta på hästen, till sist brukar de bli intresserade. Har du lektion så börja i tid.

3. Karlssons klister :D. Finns nog inget annat tips än träning. Helst barbacka el iaf utan stigläder. Läs Sally Swifts böcker om centrerad ridning, där finns många bra tips.

4. FUndera först på om hästen verkligen orkar galoppera samlat längre sträckor. Om inte galoppera bara några steg i taget så hästen inte hinner rusa iväg. Om den inte galopperar alls så är det bara tydliga hjälper och drivning som gäller, förutsatt att det inte är något fysiskt fel på hästen. Kanske det går lättare med draghjälp el ute i skogen?

Hoppas du fått lite hjälp.
 
Tack för svaren :)

Galopproblemet är på en del ridskolehästar så dom BORDE väl orka tycker jag?
 
Ridskolehästar blir inte alltid genomridna eller får jobba ordentligt.
Det är därför de inte orkar,de orkar springa på bara utan att samla sig.Men när man börjar kräva något så lägger de av.. :angel:
 
Min unghäst har blivit felhanterad någon gång innan han kom till mig och han VÄGRAR öppna munnen för bettet. Det är ju ingen bra lösning att tvinga upp munnen så jag gör helt enkelt så att jag lossar bettet på vänster sida av sidostycket, sätter på tränset och öppnar sedan munnen med högerhanden, för in bettet i munnen och knäpper fast det. Det går väldigt bra och hästen accepterar det. Inget bråk eller obehag och någon gång kan jag säkert tränsa honom på vanligt sätt, men det får bli när han är mogen för det.
Ha inte bråttom. Prova
 
1. Ta reda på varför. Passar bettet? Har nån tränsat mer eller mindre brutalt? Ska jag tränsa en häst jag inte känner så brukar jag bara hålla en hand på nosryggen och låta bettet vila mot munnen, och visa hästen att bettet SKA in, men jag tänker inte tvinga den. Brukar ge med sig - förr eller senare ;)

2. Visslar, trallar, kanske prasslar eller skakar på nåt för att lura fram hästens öron och få dess uppmärksamhet. Så fort hästen visar positiv attityd - beröm. Kommer man så långt brukar resten lösa sig självt.

3. Handlar om träning och kroppskontroll. Tyvärr finns det inga knep... Dock gör sadeln ofta stor skillnad - jag kan omöjligt sitta ner i vanliga engelska sadlar då nästan alla sätter en i stolsits.

4. Massor, massor, massor med galoppfattningar, galoppera ett par steg, bryt av. Finns ingen bättre träning för galoppmusklerna.
 
Tack alla som svarat :)
Jag får förse mig med godispapper och annat prassligt i fickorna, lim på byxorna och lite extra benmuskler :D
 
1. Först kolla så att den inte har ont eller liknande. Sen kan det ju uppleva det som ngt obehagligt om den nån gång haft ont, jag brukar alltid tränsa Pasqunelle med en sockerbit, vilket funkar utmärkt.

2. Jag brukar smacka på den, vifta med ett grimskaft eller liknande så man får kontakt, och att hästen kommer med huvudet mot en, och då ta på grimma och grimskaft, jag skulle aldrig gå in till hästen med baken mot mig.

3. Jadu, det är inte lätt. Jag brukar rida utan stigbyglar, samt lyfta upp båda benen och liksom "töja ut" ljumskarna eftersom det är där jag oftast spänner mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 301
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 908
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp